ابلاغ دستورالعمل انتخاب و به‌کارگیری امین یا هیئت‌امنای موقوفات و رقبات
کد خبر: 3798848
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳
مدیرکل حسابرسی اوقاف خبر داد:

ابلاغ دستورالعمل انتخاب و به‌کارگیری امین یا هیئت‌امنای موقوفات و رقبات

گروه جامعه ــ مدیرکل تحقیق و حسابرسی سازمان اوقاف و امور خیریه از ابلاغ دستورالعمل انتخاب و به‌کارگیری امین یا هیئت امنای موقوفات و رقبات وقفی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، مدیرکل تحقیق و حسابرسی سازمان اوقاف و امور خیریه، امروز 27 اسفندماه، با حضور در نشستی خبری از ابلاغ دستورالعمل انتخاب و به‌کارگیری امین یا هیئت امنای موقوفات و رقبات وقفی خبر داد و گفت: برای مسئولیت اداره‌کرد موقوفات عام، که فاقد متولی یا مجهول‌التولیه هستند، در مواردی ولی‌فقیه اجازه دخالت دارد و در مواردی هم اداره اماکن مذهبی و بقاع متبرکه برعهده سازمان اوقاف و امور خیریه است.

وی ادامه داد: براساس قانون اوقاف ماده پنج، سازمان اوقاف می‌تواند در اموری که اداره آن برعهده این سازمان است، شخص یا هیئتی از اشخاص را به عنوان امین یا هیئت‌امنا تعیین کند. براساس این قانون، آئین‌نامه‌ای در هیئت دولت تصویب شده  که اجازه مشارکت را به عموم مردم در اداره موقوفات می‌دهد.

وی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب بیشترین نقشی که سازمان اوقاف در اداره‌کرد موقوفات و بقاع متفرقه داشته به صورت متصرفی در موقوفات بوده است، اظهار کرد: در مورد بقاع متبرکه فعالیت‌ها به صورت هیئت امنایی و امین انجام می‌شده است.

حجت‌الاسلام شرفخانی ادامه داد: نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف در سیاستی که در دوره جدید به کار گرفتند، درصدد برآمدند تا از ظرفیت مردمی در اداره موقوفات نیز استفاده کنند تا نقش نظارتی مردم نیز ارتقا یابد. بر این اساس مقرر شد، موقوفات کم‌درآمد، فاقد درآمد و موقوفاتی که نیازمند افزایش بهره‌وری هستند به صورت امین یا هیئت امنایی اداره شوند تا نقشه مشارکتی مردم نیز در اداره‌کرد موقوفات افزایش یابد، چرا که به طور کلی استفاده از ظرفیت‌های مردمی از جمله سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران است که می‌تواند در بستر موقوفات نیز به کار گرفته شود.

ی

وی ضمن اهدای احکام هیئت امنای موقوفاتی در تهران اظهار کرد: اداره‌کرد به صورت امین یا هیئت امنایی سبب می‌شود که میزان اعتماد مردمی به وقف افزایش یابد و مردم بر عملکرد موقوفات نظارت مستقیم کنند.

حجت‌الاسلام شرفخانی با بیان اینکه شرایط عمومی و وظایف هیئت امنای موقوفات مشخص شده است، گفت: از جمله وظایف امین و هیئت امنای موقوفات حفظ آبادانی، افزایش بهره‌وری موقوفات، پیگیری وصول مطالبات، تنظیم و تجدید اجاره‌ها به قیمت عادله روز، حفظ و صیانت از اموال و املاک موقوفه، جذب سرمایه‌گذاری در موقوفه، احقاق حقوق موقوفه و شناسایی و تثبیت مالکیت موقوفات است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه مدیریت هیئت امنایی و امین بقاع متبرکه تجربه خوبی شکل گرفته است، گفت: حق‌الزحمه هیئت امنای موقوفات به صورت تبرعی پرداخت می‌شود.

بنا بر گزارش ایکنا؛ مدیرکل تحقیق و حسابرسی سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: موقوفات غیرمتصرفی که متولی دارند تا پایان فروردین‌ماه، باید با مراجعه به ادارات اجرایی، در زمینه تعیین تکلیف بودجه اقدام کنند تا بتوانیم تا پایان خردادماه مفاصاحساب‌ها را صادر کنیم و روند معافیت مالیاتی را انجام دهیم.

انتهای پیام

captcha