دست‌های پنهانی در چرخه سوغات زائر وجود دارد
کد خبر: 3798859
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷

دست‌های پنهانی در چرخه سوغات زائر وجود دارد

گروه اجتماعی ــ مدیرکل امور رفاهی زائران استانداری خراسان‌رضوی گفت: در چرخه سوغات زائر دست‌های پنهانی وجود دارد که سواستفاده و دخالت‌ در این حوزه انجام می‌دهند. در چرخه اقتصاد مملکت ما به‌‌دلیل وجود همین انسان‌های نابابی است که به این چرخه ورود کردند و شاهد شرایط مطلوب در حوزه سوغات نیستیم.

دست‌های پنهانی در چرخه سوغات زائر وجود داردبه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی، مهدی فروزان، مدیر‌کل امور رفاهی زائران استانداری خراسان‌رضوی در نشست زیارت نوروزی تحت عنوان «سوغات در زنجیره گردشگری» که روز گذشته، 26 اسفندماه در سازمان مرکزی جهاددانشگاهی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: اگرچه ارزش پول ملی ما کاهش پیدا کرده اما فضا برای کسب و کار در مشهد آماده شده و بهترین زمان است که برندهای استان را به جامعه ارائه دهیم تا بتوانند به‌عنوان سوغات خراسان از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: این‌که یک راهنمای گردشگر نداند در مشهد چند بازار وجود دارد و ذائقه گردشگر چیست اصلاً قابل توجیه نیست. آموزش‌هایی که در سازمان میراث فرهنگی داده می‌شود مبتنی بر نوع گردشگری است که به مشهد وارد می‌شود.

قدرت نفوذ و تصمیم گردشگر بسیار مهم است 
مدیر‌کل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: قدرت نفوذ راهنمای گردشگری روی فکر، اراده و تصمیم گردشگر بسیار مهم است و نگاه راهنمای گردشگر باید مبنی بر زمان مکان و نوع گردشگری که به مشهد مشرف می‌شود، باشد تا بتواند نوع سوغاتی که باید بخرد، مشخص شود.

فروزان تصریح کرد: در سال 1395 آماری ساده گرفتیم و آن بیانگر این بود که زائرانی که به مشهد وارد می‌شوند 9 هزار میلیارد تومان گردش مالی دارند و طبق بررسی‌ها مشخص شد از این 9 هزار میلیارد تومان حدود، 2 هزار میلیارد تومان سوغات می‌خرند و طبق تحلیلی که انجام شد از این مقدار 80 درصد مربوط به کالاهای چینی است و از این 80 درصد، 20 درصد کالای قاچاق بود.

مدیر‌کل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: ما در ‌مشهد دقیقاً از بن بست نواب صفوی تا پنج‌راه پایین خیابان زمانی حدود 20 کارگاه مهر و تسبیح داشتیم و در هر کدام حداقل 20 کارگر فعالیت می‌کردند اما در حال حاضر به‌دلیل فرهنگ راحت‌طلبی ما تسبیح و مهر چینی با نام امام رضا(ع) وارد بازار شده و به گردشگر عرضه می‌شود.

وی اظهار کرد: در سند چشم‌انداز 20 ساله برای مشهد مقدس تأکید شده‌ است که زائری که به مشهد می‌آید هم از بُعد کیفی هم بُعد کمی به 40 میلیون نفر برسد، یعنی ما باید کاری انجام دهیم که زیرساخت‌ها آماده شود تا آماده‌ پذیرش این مقدار زائر شویم. هم اکنون در پایان سال 1396 حدود 31.5 میلیون زائر داشتیم که از این تعداد حدود 3 میلیون زائر خارجی بودند.

فروزان بیان کرد: در جلسه‌ای که با صنف آجیل و خشکبار داشتیم دوستان صنف سوغات آجیل مشهد نخودچی کشمش است که هر ایرانی یا گردشگر که به مشهدالرضا(ع) مراجعه می‌کند، بخشی از خرید خود را همین نخودچی است. کشمش که محصول کاشمر است اما نخودچی برای ممقان تبریز است و جالب این است که مردم ممقان تبریز برای آن‌که نخودچی خود را به عنوان یک برند به جامعه و جهان بشناسانند آن را در مشهد نهادینه کردند. ما باید از این‌ها فاصله بگیریم و سوغات خود مشهد را نهادینه کنیم.

فروزان گفت: در پایان سال 96 آمارگیری دوباره‌ای انجام شد و رقم 9000 میلیارد تومان به 18000 میلیارد تومان رسید. قدرت خرید مردم و توجه به سوغات از 2000 میلیارد به 36 هزار میلیارد تومان رسید. اما خوب است که توجه کنیم از این رقم مردم چه چیزی خریدند و چقدر ماندگاری داشته که تحقیقات نشان داد از این 36 هزار میلیارد مردم حدود 1900 میلیارد تومان تنها خوراکی خریدند. در اقلام زیارتی مانند تسبیح، مهر، جانماز، سجاده و چادر حدود 900 میلیارد تومان فروش داشته و محصولات فرهنگی حدود 600 میلیارد تومان خرید داشته‌اند.

دست‌های پنهان در چرخه سوغات زائر 
وی گفت: در چرخه سوغات زائر یک‌سری دست‌های پنهانی وجود دارد که در این راستا سواستفاده و دخالت‌هایی را انجام می‌دهند که چرخه اقتصاد مملکت ما به‌دلیل وجود همین انسان‌های نابابی است که به آن ورود پیدا کرده‌اند شرایط را این‌گونه رقم زده‌اند.

مدیر‌کل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی ادامه داد: ما باید به شرایط به وجود آمده نگاه خاصی داشته باشیم تا برای گردشگر برنامه‌ریزی داشته باشیم و طراحی سفر انجام دهیم که اگر این کار انجام شود قطعاً می‌توانیم زمینه برند‌سازی را عملیاتی کنیم که بهترین ایام هم همین نوروز است.

فروزان بیان کرد: ما سعی کردیم در اجرای طرح مبدأ تا مبدأ و دو هلدینگ که در این راستا به ما کمک می‌کند برنامه‌ریزی سفر زائرین به از ایران و جهان به مشهد را داریم تا امید است درکنار زیارت امام رضا(ع) و دیدن نقاط گردشگری برایشان پک‌های زیارتی سوغاتی با برند مشهد‌الرضا(ع) ارائه دهیم.

در ادامه این نشست سیدحمید موسوی، مدیرکل امور فرهنگی زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: در سند توسعه کیفی و کمی زیارت، برآورد مالی حضور زائران در مشهد حدود 9000 میلیارد تومان است که از این رقم حدود 2000 میلیارد تومان صرف خرید سوغات می‌شود، اما این سوغات، سوغاتی نیست که مدنظر ما باشد، بلکه کالاهایی است که از چین و سایر کشورها وارد می‎شود.

سیدحمید موسوی بیان کرد: آن چه از مشهد انتظار می‌رود به نام سوغات برده شود همان چیزی است که به عنوان رهیاد از آن یاد می‌شود که بهره معنوی و فرهنگی داشته باشد اما این اتفاق متأسفانه اتفاق نیفتاده است.

وی اظهار کرد: چیزی حدود 20 ملیت به استان ما می‌آیند که هرکدام سلیقه و انتخابی دارند که نباید نادیده گرفته شود اما باید یادبود امام رضا(ع) را با آن‌ها بفرستیم. در حوزه داخلی این موضوع باید همین را ایجاد کنیم. ما حدود 20 بازار در مشهد را شناسایی کردیم که مربوط به سوغات است که در آن کالا و صنایع دستی به فروش می‌رسد و تلاش می‌کنیم این اتفاق بیشتر بیافتد.

انتهای پیام

captcha