مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ویژه طلاب علوم دینی برگزار می‌شود
کد خبر: 3798957
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵
بهار 98 درقم؛

مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ویژه طلاب علوم دینی برگزار می‌شود

گروه حوزه‌های علمیه ــ معاون آموزش جامعةالمصطفی(ص) از برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم طلاب علوم دینی در بهار سال 1398 خبر داد.

به گزارش ایکنا، حجت الاسلام و المسلمین سید حمید جزایری در جمع  خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار کرد: آشنایی با ظاهر قرآن و تلاوت زیبای قرآن، آشنایی با تفاسیر و تأمل بیشتر درباره مفاهیم الهی، از مراحل سیر مطالعات قرآنی برای طلاب جوان است.
وی با بیان اینکه هرچه با قرآن کریم مأنوس شویم، از نور آن بهره‌مند خواهیم شد، افزود: ابتدا باید از جایگاه قرآن کریم شناخت پیدا کرده، ویژگی‌های قرآن را بشناسیم و انس با قرآن، در شناخت دقیق مفاهیم آن متوقف است.
معاون آموزش جامعةالمصطفی(ص) گفت: مرحله دوم انس با قرآن، حرکت به سمت فهم معارف قرآن کریم و مرحله سوم، تلاش برای اجرای معارف قرآن کریم است. افرادی مانند «شیخ طبسی» و «شیخ طوسی» برای فهم قرآن کریم و عمل به مفاهیم آن کوشیدند.
وی ادامه داد: حالاتی که درباره علمای پیشین بیان شده است، نشان‌ می‌دهد که این بزرگواران هیچ گاه خود را بی‌نیاز از معارف قرآن کریم نمی‌دانستند و تفاسیر بزرگی که از علمای شیعی بوده و در رأس آن‌ها در عصر حاضر آثار امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی، نشان‌دهنده اهتمام بزرگان شیعه به قرآن کریم است.
معاون آموزش جامعةالمصطفی(ص) اظهار کرد: زندگی طلبه بدون قرآن، مانند جسدی بدون روح است که آرام آرام از بین می‌رود و این قرآن باید از معبر اهل‌بیت(ع) عبور کند.
جزایری تأکید کرد: زندگی بدون قرآن و عترت(ع)، نوعی از زندگی بی‌روح است که انسان را به جای سعادت، به سوی گمراهی هدایت می‌کند و تنها راه موفقیت طلاب، پیگیری مسیر قرآن و عترت(ع) است.
وی مطرح کرد: سیر مطالعات قرآنی برای طلاب جوان باید به صورت مرحله‌ای انجام شود و در گام نخست باید به صورت آشنایی با ظاهر قرآن و تلاوت زیبای قرآن انجام گیرد. گام دوم درباره آشنایی با تفاسیر است که تفسیر مجمع البیان و تفسیر المیزان، دو نوع شاخص تفسیر است که طلاب باید به صورت مستمر به مطالعه این دو بپردازند.
معاون آموزش جامعةالمصطفی(ص) ادامه داد: گام سوم، تأمل بیشتر در مفاهیم الهی است و طلاب در این مرحله باید آرام آرام در جهت عمل به این مفاهیم بکوشند.
جزایری با تأکید بر اهمیت مسابقات خطابه قرآن کریم برای طلاب جوان تصریح کرد: بی‌شک، این مسابقات در هدایت طلاب و فرهنگ‌سازی مباحث قرآنی در طلاب مؤثر است.
وی اظهار کرد: قرآن کریم و آیات آن سبب حیات و نورافشانی ظلمات است و برای من بارها پیش آمده که در موقعیت‌های مختلف و در تنگناها و غربت‌ها، مفاهیم قرآن کریم به مدد آمده است.
معاون آموزش جامعةالمصطفی(ص) یادآور شد: در روزهای سخت و لحظه‌هایی که افسردگی بر انسان غالب می‌شود، قرآن کریم می‌تواند به مدد انسان‌ها بیاید و شیرین‌ترین آن‌ها در ایام جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس بود که در آن شرایط سخت و دشوار و در پیچیدگی‌های ایام جنگ، قرآن کریم به داد مردم ایران رسید.
جزایری در پاسخ به این سؤال که «ارادت خود را به کلام الهی در قالب جمله‌ای بیان کنید»، گفت: قرآن، اقیانوسی است که ما قطره‌ای از آن را نیز برداشت نکرده‌ایم.
انتهای پیام

captcha