شاد باشیم نه به قیمت آزار دیگران
کد خبر: 3798979
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۲

شاد باشیم نه به قیمت آزار دیگران

گروه اجتماعی ــ غروب آخرین سه‌شنبه سال ۹۷ هم آمد و برای وداع از سال رفته و استقبال از سال جدید به رسم هرساله شادی می‌کنیم، اما گاهی بروز شادی‌هایمان به قیمت آزار دیگران ظهور می‌کند، راستی این سؤال را چندبار در ذهن خود مرور کرده‌ایم. آیا شادی به قیمت آزار دیگران ارزش و لذتی دارد؟

غروب آخرین سه‌شنبه سال 97 هم آمد و برای وداع با سال رفته و استقبال از سال جدید به رسم دیرینه جشن می‌گیریم، اما این جشن چند سالی است که با برخی از بدعت‌های نابجا تبدیل به کابوسی شده است برای خودمان و دیگران که شادی این جشن را با آزار دیگران تبدیل به غم و ناراحتی می‌کند و این رسم را به چالشی اجتماعی تبدیل کرده که پایانی جز آزار برای دیگران و وارد آمدن صدمات برای خود فرد ندارد. پس بیاییم شاد باشیم نه به قیمت آزار دیگران.

شاد باشیم نه به قیمت آزار دیگران
حجت‌الاسلام رهبر محمدی، کارشناس ارشد علوم و معارف قرآنی، در این خصوص به خبرنگار ایکنا، گفت: چهارشنبه‌سوری یکی از رسوم قدیمی ایرانیان است که در شب چهارشنبه آخر سال برگزار می‌شد که در قدیم آداب و رسومی داشته و این آداب آزاردهنده نبود، اما چند سالی است که این رسم قدیمی و زیبا تبدیل به تهدیدی برای آسایش و جان مردم شده که این خود جای تأسف دارد.
وی با اشاره به حوادث جانی ناشی از چهارشنبه‌های پایانی سال، افزود: در کشوری اسلامی زندگی می‌کنیم که اگر عملی باعث آزار بندگان خدا شود، آن امر به هیچ وجه مورد تأیید اسلام نیست.
محمدی اظهار کرد: اگر بخواهیم از دریچه دین به رسوم نگاه کنیم، آدابی که موجب آزار و سلب آسایش دیگران باشد گناه است.
کارشناس ارشد علوم و معارف قرآنی تصریح کرد: باید مراقب باشیم. برخی کارها را که برگرفته از بعضی رسوم خرافی است انجام می‌دهیم و موجب آزار دیگران می‌شود و این حرام است و باید از انجام آن اجتناب کنیم.
حجت محمودی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه علمی ـ کاربردی واحد کرمانشاه، در این مورد اظهار کرد: آمار حوادث جانی ناشی از برخی آداب غلط در این شب نشئت گرفته از عدم فرهنگسازی درست در خصوص برگزاری این جشن است.
وی افزود: شادی این روز نباید با اقدامات نسنجیده به ناراحتی مبدل شود، بلکه باید با اقدامات پیشگیرانه به کاهش آسیب‌های ممکن در این روز اقدام کنیم.
استاد جامعه‌شناسی دانشگاه علمی ـ کاربردی واحد کرمانشاه گفت: باید با اقدامات مشارکتی و آگاه‌سازی در خصوص خطرات این روز باورها را به سمت پیشگیری ببریم.
محمودی افزود: چهارشنبه‌سوری در سال‌های نه چندان دور یک تفریح بود، اما امروز تبدیل به خطری شده که رسانه نیز به تهیه گزارش و مصاحبه‌های مختلف و کارشناسی در این خصوص می‌پردازد تا شاید کسی گوش فرادهد و آمار حوادث ناشی از آن کاهش یابد.
چهارشنبه‌سوری یکی از رسوم قدیمی ایرانیان بوده است. پس بیاییم با برگزاری درست آداب و رسوم این شب شادی این روز را به ناراحتی مبدل نکنیم و این خود یعنی پاسداشت سنت‌های قدیمی در شادی و سلامتی به دور از رعب و وحشت در جامعه. پس شاد باشیم نه به قیمت آزار دیگران.
انتهای پیام

captcha