چهره گریان از دین نشان ندهیم/ تقویت شادی در جامعه
کد خبر: 3798985
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱

چهره گریان از دین نشان ندهیم/ تقویت شادی در جامعه

گروه اجتماعی ــ کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی با بیان اینکه امروزه تنها چهره‌ای گریان از دین را نشان می‌دهیم و شادی‌های مدح شده در قرآن را رواج نمی‌دهیم، گفت: حتی در ولادت‌های ائمه اطهار(ع)، شادی متناسب با روحیات اقشار مختلف در سطح شهر دیده نمی‌شود و این با دین همخوانی ندارد.

چهره شادی‌آفرین دین را در جامعه ترویج کنیمفرامرز سنگری‌آبیز، کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: دین اسلام به بحث شادی بسیار توجه کرده است.
وی افزود: شادی که در آن یاد خدا باشد ممدوح و شادی که دارای یاد خدا نباشد و فرد در آن چارچوب‌های اخلاقی را کنار بگذارد مورد نکوهش قرار گرفته است.
کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی با بیان اینکه امروزه تنها چهره‌ای گریان از دین را نشان می‌دهیم و شادی‌های مدح شده در قرآن را ترویج نمی‌دهیم، تصریح کرد: حتی در ولادت‌های ائمه اطهار(ع)، شادی متناسب با روحیات اقشار مختلف در سطح شهر دیده نمی‌شود و این با انطباق، انعطاف مصرح در دین همخوانی ندارد.
سنگری‌آبیز با بیان اینکه جامعه‌شناسان عقیده دارند باید بین شادی و غم هماهنگی وجود داشته باشد، اظهار کرد: در حال حاضر استرس سراپای افراد جامعه را فراگرفته است.
وی با بیان اینکه غم در جامعه ما بسیار مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: موسیقی در چارچوب اسلام باید رواج داده شود.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه خشونت دلایل مختلفی دارد و این آسیب اجتماعی تک بعدی نبوده، تصریح کرد: عوامل مختلفی از جمله مسائل اقتصادی، عوامل اجتماعی و عوامل روانی می‌توانند در بروز خشونت تاثیرگذار باشند.
سنگری آبیز با بیان اینکه زمانی که افراد زمینه حضور و بروز در جامعه را نداشته و با محدودیت‌هایی روبرو باشند دست به خشونت می‌زنند، افزود: فردی که افسرده است بیشتر دست به رفتارهای خشن می‌زند و متاسفانه بروز خشونت در ایران رو به گسترش است.

یکی از ریشه‌های خشونت به فرهنگ جامعه برمی‌گردد
وی با بیان اینکه زمانی که جامعه جامعه غم زده بوده و گریه در آن نهادینه شده باشد افراد آن جامعه بیشتر دست به رفتارهای خشن می‌زنند، تصریح کرد: فرهنگ حاکم بر جامعه می‌تواند زمینه بروز خشونت را فراهم کند.
این کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی با بیان اینکه جامعه ما متولی فرهنگی ندارد و شیرازه فرهنگ جامعه ما از هم گسیخته است و این امر زمینه آسیب‌های اجتماعی را فراهم می‌کند، افزود: یکی از ریشه‌های خشونت، فرهنگ جامعه است.
سنگری آبیز اظهار کرد: خشونت زمینه را برای آسیب‌های اجتماعی دیگر فراهم می‌کند و در حقیقت این آسیب اجتماعی پایه اساسی بسیاری از آسیب‌های دیگر است. در شرایط بد اقتصادی زمانی که سرپرست خانواده نمی‌تواند نیازهای خانواده خود را فراهم کند، به بسیاری از آسیب‌ها از جمله آسیب‌های اجتماعی روی می‌آورد.
این کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی با بیان اینکه خشونت آموختنی است و فطری نیست، تصریح کرد: زمانی که والدین از خود خشونت نشان دهند کودکان نیز از آنان یاد گرفته و به این ترتیب خشونت در آنان نیز نهادینه می‌شود.
سنگری آبیز با اشاره به اینکه تکنولوژی آرامش را برای جامعه به ارمغان می‌آورد، اظهار کرد: زندگی مدرن در پی آرامش در جامعه است.

تعریف درستی از شادمانی براساس سلایق جوانان داشته باشیم
وی با بیان اینکه حاکمیت باید تعریف درستی از شادمانی براساس سلایق جوانان داشته باشد، تصریح کرد: باید به سیره ائمه اطهار(ع) بنگریم و آن را در زندگی پیاده کنیم.
این کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی بیان کرد: همانطور که در بحث شهادت‌های ائمه اطهار(ع) مراسم و نذری می‌دهیم، در میلاد امامان نیز باید مراسم بگیریم اما این امر مرسوم نیست.
سنگری آبیز با بیان اینکه دولت باید فاکتورهایی را درنظر بگیرد، تا افراد شاد بوده و ارتباطات اجتماعی خود را افزایش دهند، تصریح کرد: می‌توانیم دوستی‌های بدون آلایش و دوستی با دوستان شاد، رشد و گسترش صله رحم و تفریح و تمرین لبخند را تقویت کنیم.
وی تصریح کرد: در سطح جامعه، امامان جماعت و روحانیان خندان و با اخلاق حسنه‌ای که پیامبر(ص) توصیف کرده‌اند، نمی‌بینیم.
این کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی با بیان اینکه جشن‌های ملی و مذهبی باید متناسب با میل جوانان ما باشد، یادآور شد: علت آن این است که نتوانستیم شادی را به جوانان یاد دهیم.
زهرا حمیدی
انتهای پیام

captcha