پستوها دیگر میزبان نمازخانه‌های بین‌راهی نیستند/هدف؛ ارتقای کیفی
کد خبر: 3799008
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
مسئول اقامه نماز وزارت راه بیان کرد؛

پستوها دیگر میزبان نمازخانه‌های بین‌راهی نیستند/هدف؛ ارتقای کیفی

گروه جامعه ــ مسئول اقامه نماز وزارت راه و شهرسازی وضعیت نمازخانه‌های بین‌راهی را نسبت به گذشته مطلوب ارزیابی کرد و با بیان اینکه هدف همچنان ارتقای کیفی است، گفت: امروز پستوها دیگر میزبان نمازخانه‌های بین‌راهی نیستند و در سال آینده هدف همچنان ارتقای کیفی است.

حجت‌الاسلام جواد نیسی، مسئول اقامه نماز وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با ایکنا؛ تعداد نمازخانه‌ها، مساجد و سکوهای نماز کشور را مجموعاً دو هزار و 700 مورد اعلام کرد و گفت: نسبت به سال گذشته در بخش جاده‌ای چند نمازخانه جدید ساخته شده‌ است.  

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تعداد نمازخانه‌ها و مساجد بین‌راهی کشور کافی است؟ گفت: بله؛ در سال 97 فرودگاه، ایستگاه قطار و بنادر جدیدی ایجاد نشده است که لازم باشد در آنها نمازخانه یا مسجد ساخته‌ شود. در این بخش‌ها نمازخانه‌ها از نظر کیفی ارتقا یافته‌اند و ما فقط در بخش جاده‌ای از نظر کمی رشد نمازخانه‌ها را داشته‌ایم.

مساجد آماده کمک به در راه‌ماندگان

حجت‌الاسلام نیسی به وضعیت جوی و احتمال سرد شدن و بارش برف در جاده‌ها طی سفرهای نوروزی اشاره و از آمادگی نمازخانه‌ها و مساجد بین‌راهی برای کمک به مردم در صورت بروز مشکل خبر داد و گفت: دستور آماده‌باش را به اداره‌های‌کل و سازمان‌های مرتبط ارسال کرده‌ایم که در صورت بروز مشکل در راه‌ماندگان بتوانند از فضای مسجد و نمازخانه‌ها استفاده کنند. همچنین موضوع گرمایش در اولویت نظارت بر مساجد و نمازخانه‌ها قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه نمازخانه‌های بین‌راهی عمدتاً در مراکز بین‌راهی شبانه‌روزی قرار دارند، به همین دلیل عمدتاً به صورت 24 ساعته باز بوده و به ارائه خدمات می‌پردازند، گفت: از مسئولان مراکز هم خواسته‌ایم که در نمازخانه‌ها متصدی داشته‌ باشد.

مسئول اقامه نماز وزارت راه و شهرسازی مهم‌ترین رویکرد این نهاد در سال آینده را توجه کیفی به نمازخانه‌ها اعلام‌کرد و گفت: به لحاظ کمی مشکلی وجود‌ ندارد. به لحاظ کیفی نیز نمازخانه‌های تمامی فرودگاه‌های کشور و بخش ریلی از لحاظ تجهیزات استاندارد شده و در وضعیت خوبی قرار دارند، اما به هر حال موضوع کیفیت نمازخانه‌ها و مساجد نسبی است و ممکن است در برخی جاده‌ها نمازخانه‌ها وضعیت مطلوب را نداشته باشند؛ به همین دلیل رویکرد ما ارتقای کیفیت نمازخانه‌های موجود است.

باید نظارت بیشتری بر نمازخانه‌های بخش خصوصی صورت گیرد

وی به عنوان مثال گفت: مثلاً همه نمازخانه‌های ما مجهز به صندلی ویژه نماز برای معلولان و افراد بیمار نیستند و لازم است این امکان برای همه نمازخانه‌ها فراهم‌ شود. البته نمازخانه‌ها در مراکز دولتی از وضعیت بهتری برخوردار هستند و باید نظارت بیشتری بر نمازخانه‌های بخش خصوصی انجام شود.

نیسی در خصوص وضوخانه‌ها گفت: در مراکز زیرمجموعه وزارت راه که شامل فرودگاه‌ها، راه‌‌آهن و بنادر است، وضعیت وضوخانه‌‌های مرتبط با نمازخانه‌ها مناسب است. در مجتمع‌های بین‌راهی نیز در گذشته مشکلات بسیار زیادی وجود داشت و نمازخانه‌ها در پستوها بود یا فضایی داشت که بوی طبخ غذا در آن می‌پیچید و ... اما خوشبختانه با موافقت اصولی که برای مجتمع‌های بین‌راهی صادر شد، در برخی از مسیرها نمازخانه‌ها و وضوخانه‌ها وضعیت، قابل قبول و قابل دفاع است.

وی اضافه کرد: البته در برخی از مسیرها ممکن است مجتمع‌هایی باشد که به لحاظ کیفیت در حد مجتمع‌های درجه یک نباشد، به همین دلیل اولویت ما برای سال 98 ارتقای کیفی نمازخانه‌ها است.

حجت‌الاسلام نیسی با اشاره به اینکه گزارش‌های مردم در خصوص وضعیت نمازخانه‌ها موجب ارتقای وضعیت شده و کمک زیادی به نظارت بر مجموعه‌ها داشته است، گفت: مردم می‌توانند همچنان از طریق سامانه پیامکی 30007070 گزارش عملکرد نمازخانه‌ها را ارائه کنند.

انتهای پیام 

captcha