نوروز؛ فرصتی برای مهربانی بیشتر
کد خبر: 3799020
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴
استاد مرکز تخصصی نماز و مهدویت بیان کرد:

نوروز؛ فرصتی برای مهربانی بیشتر

کانون خبرنگاران نبأ ــ آمنه لطفیان سرگزی با بیان اینکه عید نوروز عهد‌نامه جدیدی است که مهم‌ترین بند آن پیمان دوستی با خداوند است، گفت: تعطیلات نوروز، فرصتی برای آرامش و آسایش است؛ پس با مهربانی و گشاده‌رویی با مردم برخورد کنیم.

آمنه لطفیان سرگزی، مدیر کانون فرهنگی ــ تبلیغی شهید آیت‌الله محمدعلی لطفیان سرگزی در گفت‌و‌گو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ ضمن تبریک سال نو، بیان کرد: عید، تجلی پاکی و طراوت روح آدمی است؛ عید یعنی بازگشت به گذشته خوب خود و تأملی دوباره در سرنوشت خویش. عید نوروز عهد‌نامه جدیدی است که مهم‌ترین بند آن پیمان دوستی با خداوند است.
وی گفت: آغاز بهار که اولین روز عید نوروز است، حکایت از سرزندگی طبیعت پس از نیستی و نابودی آن در زمستان دارد؛ همچنان که خداوند متعال زنده را از مرده پدید می‌آورد، بهار یادآور روزی است که رازهای نهان آشکار می‌شود.
عضو هیئت علمی مؤسسه صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه با بیان اینکه عید، پیمان و عهدی ناگسستنی بین عبد و معبود است، اظهار کرد: در آیین پاک اسلام از عید به‌عنوان مرحله آلایش روح آدمی از شرک و دو‌رویی‌ها نام برده شده است.
لطفیان سرگزی ادامه داد: بنا به فرموده امام خمینی(ره)، آن روز عید داریم که مستمندان و مستضعفان ما به زندگی صحیح و رفاهی و تربیت اسلامی و انسانی برسند.
وی گفت: علت نام‌گذاری به عید این است که سرور و شادمانی در آن باز می‌گردد و بهار طبیعت فرا می‌رسد و یک نوع نجات‌یافتگی از سختی‌ها و فشارها محسوب می‌شود؛ همچنین این ایام وارد شدن در نعمت است چراکه خداوند رحمت و بزرگواری خویش را به‌سوی بندگانش باز می‌گرداند.
استاد مرکز تخصصی نماز و مهدویت با اشاره به آداب اجتماعی سفر، اظهار کرد: صدقه و دعا از نکته‌های قبل از سفر است؛ صدقه دادن و خواندن دعا قبل از سفر مستحب است. همچنین از دیگر نکته‌های ضمن سفر تعاون و همکاری، رازداری در سفر، رعایت حقوق دیگران، عبادت و استفاده از تجربیات دیگران است.
 لطفیان سرگزی ادامه داد: زدودن اندوه، کسب سرمایه‌های زندگی، تحصیل علم، آشنایی با آداب و سنن ملت‌ها، و همنشینی با اشخاص عالیقدر از جمله فواید سفر است.
وی بیان کرد: تعطیلات نوروز، فرصتی برای آرامش و آسایش است؛ پس با مهربانی و گشاده‌رویی با مردم برخورد کنیم. فرهنگ، آثار و سنت‌های حسنه، شناسنامه گذشتگان ما هستند، بیاییم با نظافت محیط، عدم آلودگی، مراقب سرزمین کهن خود باشیم.
مهسا اسفندیاری
انتهای پیام
captcha