امسال دل‌کندن از دنیا برای اعتکاف آسان‌تر است/ روزی بخواهیم
کد خبر: 3799125
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۰
حجت‎الاسلام موسوی هوایی:

امسال دل‌کندن از دنیا برای اعتکاف آسان‌تر است/ روزی بخواهیم

گروه جامعه ــ کارشناس دینی کشورمان با اشاره به اینکه تلاقی عید، اعتکاف و ماه رجب پربرکت است و ثواب انفاق مردم چندین برابراست، گفت: بر اساس احادیث و ادعیه معتکفان از «روزی به اندازه» که رفاه به همراه داشته باشد از خدا بخواهند.

حجت‌الاسلام سیدجواد موسوی هوایی، کارشناس دینی کشورمان در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ به تشریح تفاوت مراسم اعتکاف که با اولین روزهای سال نو تلاقی پیدا کرده است، پرداخت و گفت: خداوند در ماه رجب بسیاری از مسیرهای ناهمواری که انسان‌ها فکر می‌کنند نمی‌توانند از آن بگذرند را ساده کرده و اسباب زیادی را برای قرب خود قرار داده‌است.

وی به توصیف ماه رجب از سوی خداوند به ریسمانی که به کمک آن و اولیای متولد شده در این ماه می‌توان به قرب الهی رسید اشاره و تصریح کرد: اولیای الهی که نزد خداوند ارج و قرب دارند می‌توانند در این ماه واسطه فیض و رسیدن به خداوند شوند.

حجت‌الاسلام موسوی هوایی به تلاقی بهار و مراسم اعتکاف نیز اشاره‌ کرد و گفت: تلاقی ماه رجب که فصل نیایش است با آغاز بهار را بر طبق قوائد اسلامی، ایرانی و حتی انقلابی باید به فال نیک گرفت. پیامبر(ص) فرمودند شما سال نیک را همیشه در ذهن داشته باشید تا به آن برسید و نیت خیری که در ذهنتان هست تحقق پیدا کند. از نظر فرهنگ ایرانی نیز این ارتباط و تلاقی بین حوادث روزگار قابل تأمل‌ است و همچنین فرصتی است که انقلاب نیروهای خود را بیشتر تقویت و رویش‌های بیشتری ایجاد شود.

تلاقی بهار، ماه رجب و اعتکاف عمق معنویت جامعه را بیشتر می‌کند

وی به افزایش انفاق مردم در آستانه بهار علی‌رغم شرایط بد اقتصادی اشاره کرد و گفت: همان‌گونه که در ماه رجب که یک ماه حرام است، مجازات‌ها بیشتر می‌شود، در قبال کار خیر به خصوص احسان و انفاق میزان ثواب نیز افزایش پیدا می‌کند و چون امسال عید و فصل بخشش مردم با ماه رجب تلاقی کرده جشن نیکوکاری مردم پرخیر و برکت‌تر و پرثواب‌تر است و تلاقی این مسائل عمق معنوی جامعه ما را بیشتر خواهد کرد.

وی اضافه کرد: علی رغم فشارهایی که دشمنان وارد می‌کنند، کم تدبیری‌های داخلی و رفتار برخی که موجب تنگ شدن عرصه بر مردم شده است، شاهد حرکت خیر مردم در قبال هم هستیم و قدر مسلم به برکت ماه رجب و نگاه محبت‌آمیز خداوند به بندگانش توفیقات بیشتر خواهد شد.

این کارشناس دینی کشورمان اعتکاف را سنت حسنه‌ای دانست که در ماه رجب برکت آن زیادتر شده و جوانان از آن استقبال زیادی کرده‌اند و افزود: ظرفیتی که خداوند در ماه رجب برای حرکت انسان به سوی کمالات انسانی قرارداده و تلاقی اعتکاف با عید و تحویل سال نه تنها حضور در مراسم اعتکاف را سخت نکرده بلکه این حضور را راحت‌تر کرده است. در سال‌های گذشته نیز مردم ایران تلاش می‌کردند سال را در مراکز دینی و در حال دعا و نیایش تحویل کنند و امسال این امکان عرفانی‌تر و معنوی‌تر فراهم‌‌شده است.

وی تصریح کرد: به دلیل معنویت ویژه امسال دل کردن از مظاهر دنیوی راحت‌تر است، چرا که جوانان می‌دانند خداوند چه پاداش عظیمی برایشان در نظرگرفته است و اعتکاف امسال ثمرات بیشتری‌دارد و قدرمسلم پاداش الهی آن نیز بیشتر است.

معتکفان چه چیزهایی دنیایی از خدا بخواهند؟

حجت‌الاسلام موسوی هوایی در پاسخ به این سؤال که بر اساس منابع دینی معتکفان چه خواسته‌های دنیوی را از خداوند بخواهند؟ گفت: «روزی به اندازه» که رفاه به همراه داشته باشد و زندگی سخت نگذرد که این خواسته دنیوی در زیارت رجبیه هم آمده است. همچنین تحصیلات خوب که برای کل جامعه بشری سودمند باشد؛ اکنون به جامعه علمی قوی و مطرح نیاز داریم چرا که علم، قدرت و معنویت می‌‌آورد و می‌تواند ما را در رأس دنیا قراردهد. همسری شایسته و اهل محبت و سازش در زندگی، فرزندان صالح و سالم و سلامتی مردم و رهبر انقلاب و تداوم قدرت ایشان که همه برای ما عظمت ملی می‌آورد. وقتی ملتی قوی شد خانواده‌ها هم قوی خواهندشد و امنیت ایجاد خواهدشد.

وی در پایان گفت: معتکفان از خدا بخواهند بیماری سخت نصیب آن‌ها نشود، شفای همه بیماران و داشتن مسافرت‌های بی خطر (که بسیار در دعاها ذکر شده است) و رفتن به زیارت‌های مقبول و در نهایت جوانان برای نسل‌های آینده نیز دعا‌کنند.  

انتهای پیام 

captcha