الزامات همسران در استحکام‌بخشی به نهاد خانواده
کد خبر: 3799249
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴

الزامات همسران در استحکام‌بخشی به نهاد خانواده

گروه حوزه‌های علمیه - رئیس المصطفی(ص) با بیان این که خانواده، نیازمند مراقبت در برابر آسیب‌هاست گفت: توکل به خداوند متعال و توسل به اولیای الهی، مهم‌ترین مؤلفه سعادت‌بخشی و استحکام‌یابی بنیان خانواده است.

به گزارش ایکنا به نقل از المصطفی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی در جمع مزدوجین المصطفی، ضمن اشاره به آیاتی از قرآن کریم تصریح کرد: امیدوارم سالی که در پیش رو دارید، سالی توأم با موفقیت و سرشار از الطاف الهی برای همه خانواده المصطفی باشد.
وی ازدواج و زندگی زناشویی را از نکات مورد تأکید سنت الهی و مبانی اسلامی برشمرد و افزود:در میان ادیان الهی، در اسلام بیش از هر دینی، بر ایجاد پیوند مقدس الهی و زندگی پایدار و سعادتمند تأکید شده است بطوریکه برخی از ادیان و فِرق منحرف کنونی، ازدواج و پیوند زناشویی را مورد توجه قرار نمی‌دهند و به گمان غلط، تقرب به خداوند را در تجرد و عزلت‌نشینی می دانند.
عباسی با تأکید بر این که برخی گمان می‌کنند ادیان آسمانی و انبیای الهی، سعادت و تکامل معنوی را در دوری از ازدواج ترسیم نموده‌اند، گفت: این که خداوند متعال برای انسان‌ها از جنس خودشان همسرانی برای اطمینان خاطرشان قرار داده، نشانه‌ای الهی است و خداوند متعال مودت و محبت را بین انسان‌ها برقرار نموده است.
رئیس جامعةالمصطفی مودت همسران را از نشانه‌های الهی برشمرد و یادآور شد: انسان‌هایی که تفکر نموده، اهل تعمق هستند، می‌توانند آیه‌ها و نشانه‌های زیادی در این پیوند الهی ببینند.
عباسی افزود: روایات متعدد اسلامی، به الفاظ مختلف، همواره از الگو بودن پیامبر اکرم(ص)، به عنوان انسان کامل یاد نموده است. تقرب به خداوند متعال در وجود ایشان تجلی یافته بود و ازدواج را سنت، سیره و رفتار مورد تأکید خود برمی‌شمردند.
وی با اشاره به این که بخشی از مسیر تکامل انسان، در گرو ازدواج است، خاطرنشان کرد: انسان‌ها برای همسران خود به منزله پوشش و کمال و نیز موجب آراستگی آنها هستند؛ این پیوند فقط فیزیکی نبوده، از اعماق وجود فطرت انسان نشئت گرفته و از تقدس و ارزش آسمانی برخوردار است.
رئیس جامعةالمصطفی سست کردن نهاد خانواده و تزلزل آن را در عرصه‌های اجتماعی، از برجسته‌ترین ظلم‌های تمدن جدید غربی دانست و یادآور شد: تمدن غربی با ادعای آزادی، حقوق زنان و استقلال همسران و به بهانه‌های گوناگون، به نهاد مقدس خانواده آسیب رسانده که ضرر آن امروز کاملاً مشهود است؛ در این میان می‌توان به گسترش افسردگی و سرخوردگی‌های دوره میان‌سالی اشاره نمود.
وی با بیان این که تمدن غربی ارتباط انسان را براساس زیبایی‌های ظاهری قرار داده است و به همین دلیل، پس از گذر چند سال و افول زرق و برق‌ها، افسردگی، گوشه‌نشینی و تنهایی را رقم می‌زند، خاطرنشان کرد: پیدا شدن نسلی که زیبایی حضور در خانواده و محبت مادری و پدری را به درستی تجربه نکرده، از دیگر آسیب‌های رویکرد نگران‌کننده تمدن غربی است.
عباسی رشدنیافتگی عواطف انسانی و الهی را در نسل آینده تمدن غربی، از دیگر مشکلات تضعیف نهاد خانواده برشمرد و ابراز داشت: با نگاه تمدن غربی، انسان ناقصی تربیت می‌شود که بویی از محبت مادری و پدری نبرده است؛ عدم درک گوشه‌ای از محبت الهی در وجود والدین، مولد آسیب‌های بی‌شمار اجتماعی خواهد بود.
وی با تأکید بر این که حفظ نهاد خانواده به عنوان محبت و مودتی الهی، نیازمند مراقب در برابر آسیب‌هاست، خاطرنشان کرد: رعایت تقوا و عفاف در همه مراحل زندگی، برای انسانی که می‌خواهد مؤمن زندگی کند، لازم و ضروری است؛ این امر مقوم حفظ پیوند الهی و آسمانی به شمار می‌رود.
رئیس جامعةالمصطفی صداقت و راست‌گویی را از دیگر مؤکدات صیانت از نهاد خانواده برشمرد و اذعان داشت: همسران باید با صداقت و همراه با هم، در برابر سختی‌ها و دشواری‌های زندگی ایستادگی کنند.
عباسی احترام متقابل را از دیگر مؤلفه‌های ضروری صیانت از نهاد خانواده برشمرد و ابراز داشت: باید دوستانه و توأم با صمیمیت با یکدیگر سخن گفت و در مواجهه با بستگان و خانواده یکدیگر، که بخشی از وجود همسران به شمار می‌روند، توجه بیشتری داشت.
وی با اشاره به این که تجمل و زرق و برق دنیای امروز، به دنبال ترویج بیهوده مصرف‌گرایی و ترسیم نیازهای کاذب است، خاطرنشان کرد: سرمایه‌داری جدید برای پیشرفت در استعمار نوین، نیازمند ایجاد تقاضاهای کاذب در جامعه انسانی است؛ قناعت‌پیشگی در عرصه زندگی، مجاهدت بزرگی است که ثواب بی‌شماری برای آدمی به همراه خواهد داشت.
رئیس جامعةالمصطفی گذشت از خطاهای یکدیگر را از دیگر لوازم استحکام بنیان خانواده برشمرد و اذعان داشت: آنچه به حفظ زندگی کمک می‌کند، گذشت از خطاهای یکدیگر است؛ همسران باید در زندگی از خطاهای یکدیگر گذشت نمایند و به یکدیگر وفادار و متعهد باشند.
انتهای پیام /

captcha