برگزاری ۴۳۰ حلقه معارفی در رواق حضرت خدیجه(س) حرم مطهر/ 557 ختم گروهی قرآن
کد خبر: 3799296
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴

برگزاری ۴۳۰ حلقه معارفی در رواق حضرت خدیجه(س) حرم مطهر/ 557 ختم گروهی قرآن

گروه فرهنگی ــ در سال ۹۷، در رواق حضرت خدیجه حرم کریمه اهل بیت(س)، ۴۳۰ حلقه معرفتی با میانگین روزانه ۶۰ مخاطب با موضوعات اخلاقی، تربیتی، اعتقادی، مهدویت، شرح و تفسیر قرآن، نهج‎البلاغه و سبک زندگی اسلامی و سیره معصومین (ع) برگزار شد.

برگزاری ۴۳۰ حلقه معارفی در رواق حضرت خدیجه(س) حرم مطهر/ 557 ختم گروهی قرآنبه گزارش ایکنا از قم، یکی از واحدهای امور فرهنگی خواهران که رسالت اجرای محافل و مراسم‌های روزانه حرم مطهر را برای خواهران بر عهده دارد، واحد مراسم و محافل است. این واحد ویژه‌برنامه‌های خود را با محوریت رواق حضرت خدیجه سلام الله علیها انجام می‌دهد.
در سال ۹۷، در رواق حضرت خدیجه سلام الله علیها، ۴۳۰ حلقه معرفتی با میانگین روزانه ۶۰ مخاطب با موضوعات اخلاقی، تربیتی، اعتقادی، مهدویت، شرح و تفسیر قرآن، نهج‎البلاغه و سبک زندگی اسلامی و سیره معصومین (ع) برگزار شد.
یکی دیگر از برنامه‌های هفتگی رواق حضرت خدیجه سلام الله علیها که در کنار حلقه‌های معرفتی برای بانوان برگزار می‌شود، حلقه‌های بیان احکام است که در سال ۹۷، ۱۴۱ حلقه بیان احکام با میانگین ۴۰ مخاطب در روز اجرا شد.
تقلید، طهارت، بانوان، نماز، محرمیت، وضو، غسل و تیمم، نماز مسافر، نماز جماعت، موسیقی و نجاسات از موضوعاتی بود که در این حلقه‌ها برای بانوان مورد بررسی قرار گرفت.
برنامه حزب خوانی روزانه قرآن کریم از دیگر برنامه‌های واحد محافل و مراسم خواهران بعد از نماز ظهر و عصر است که با هدف انس هرچه بیشتر زائران و مجاوران آستان بانوی کرامت با قرآن کریم برگزار می‌شود.
در سال ۹۷، ۶۷۹ برنامه حزب خوانی با میانگین مخاطب ۱۱۰ نفر در رواق حضرت خدیجه سلام صورت گرفت.
همچنین در مناسبت‌های مذهبی (ولادت ائمه و معصومین علیهم‌السلام) ۲۶ برنامه با میانگین مخاطب  ۲۵۰ نفر انجام شد، در شهادت ائمه و معصومین علیهم‎السلام نیز ۱۰ برنامه با میانگین ۳۰۰ نفر مخاطب در سال ۹۷ برگزار شد.
در مناسبت‎های ملی مانند دهه‎ مبارک فجر، هفتهی بصیرت و دیگر مناسبت‌ها۱۰ برنامه با میانگین مخاطب ۱۵۰ نفر انجام شد.
برگزاری ۶ همایش با ۱۲ هزار نفر مخاطب
برگزاری همایش وارثان انبیاء با ۱۰۰۰ نفر مخاطب در راستای تجلیل از اساتید و مربیان و خادمان افتخاری نمونه، برگزاری همایش در پناه بانو با ۳۰۰۰ نفر مخاطب به مناسبت ولادت حضرت معصومه علیهاالسلام، برگزاری همایش غدیریه با حضور ۱۰۰۰ نفر مخاطب همزمان با عید غدیر، برگزاری همایش سه‌ساله‌ی کربلا با ۴۵۰۰ نفر مخاطب به مناسبت شهادت حضرت رقیه علیهاالسلام، برگزاری همایش سوگواره خورشید با ۱۰۰۰ نفر مخاطب به مناسبت رحلت شهادت گونه حضرت معصومه علیهاالسلام و برگزاری همایش زن در آینه چهل‌سالگی انقلاب با ۲۵۰۰ نفر مخاطب در آستانه چهل‌سالگی انقلاب و ایام فاطمیه از مهم‌ترین همایش‌هایی بود که در سال ۹۷ به همت واحد محافل و مراسم خواهران برگزار شد.
پذیرش اردوهای زیارت اولی
خادمان واحد مراسم و محافل اضافه بر تدوین برنامه‌ها و همایش‌های مختلف به کاروان‌های اردویی نیز خدمات فرهنگی ارائه می‌دهند. در سال ۹۷ به کاروان‌های اردویی زیارت اولی‎ استان‌های خراسان شمالی (۳ بار)، خوزستان، اردبیل، تهران کهکیلویه و بویراحمد، اصفهان، لرستان، قزوین گلستان، البرز، یزد که ۳۰۰۰ هزار نفر بودند در قالب ۱۵ برنامه خدمات فرهنگی ارائه شد.
همچنین دانشگاه سر پل ذهاب (۸۵ نفر) سپاه قم ۱۵۰(نفر)، طلبه‎های جدیدالورود جامعه‎الزهرا علیهاالسلام از شهرهای مختلف ۱۰۰ نفر، کارکنان دادگستری تهران (۶۰ نفر)، کارکنان سازمان برنامه‌وبودجه تهران (۴۰ نفر) از دیگر گروه‌هایی بودند که از سوی محافل و مراسم در قالب گروه‌های اردویی پذیرش شدند و به آن‌ها خدمات فرهنگی ارائه شد.
اعزام سفیران کریمه
اعزام خادمان یا همان کاروان‌های سفیران کریمه از برنامه‌های مهم امور فرهنگی خواهران در طول سال است که در سال ۹۷ خادمان کریمه با حضور در زایشگاه ایزدی قم ضمن عیادت از مادران بستری ۱۰۰ عدد لباس نوزادی به نوزادان تازه متولدشده اهدا کردند.
بازدید از درمانگاه تالاسمی و عیادت از بیماران و اهدای ۳۰ عدد روسری متبرک، ۵ نگین حرم و ۱۰ کتاب کودک از دیگر برنامه‌های سفیران کریمه در سال ۹۷ بود. حضور در برنامه جشن دارالتلاوه آخرین برنامه کاروان‌های سفیران کریمه در سال ۹۷ است.
ختم‌های واحد مراسم و محافل
در رواق حضرت خدیجه سلام الله علیها به همت واحد مراسم و محافل همه روز برنامه ختم انجام می‌شود. این ختم‌ها شامل ختم قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، سور قرآن کریم و ادعیه است. در سال ۹۷، ختم روزانه قرآن همراه با دفترچه ۱۷۹ ختم کامل گروهی با حضور ۱۰۸۳۰ نفر برگزار شد.
ختم جزء خوانی قرآن کریم ۵۵۷ ختم کامل گروهی با حضور ۸۰۰۰ نفر، ختم صحیفه سجادیه همراه با دفترچه ۳۵ ختم کامل با حضور ۱۸۲۰ نفر، ختم نهج‌البلاغه همراه با دفترچه ۱۷ ختم کامل با حضور ۶۰۹۸ نفر، ختم سوره یس ۲۴۴.۸۰۰ مرتبه با حضور ۶.۱۲۰ نفر، ختم سوره واقعه ۱۲۷۵۴۰ مرتبه با حضور ۵۴۸۰ نفر، ختم سوره حشر ۲۰۸ مرتبه با حضور ۱۳۱۳۵ نفر، ختم زیارت عاشورا ۲۸۹ مرتبه با حضور ۷۹۳۶۰ نفر، ختم حدیث شریف کساء ۱۹۸ مرتبه با حضور ۹۹۲۰۰ نفر، ختم صلوات ۹۴۴،۳۴۴،۳۶۱،۸۶۸ صلوات با حضور ۲۴۷۶۱ نفر و ختم استغفار شش میلیون و341 هزار و 115مرتبه با حضور ۶۲۳۸ نفر انجام‌شده است.
دوره‌های کوتاه‌مدت واحد محافل و مراسم
واحد مراسم و محافل در سال ۹۷، ۵ دوره کوتاه‌مدت معارفی برگزار کرده است که این دوره‌های معارفی کوتاه‌مدت شامل دوره‌های عصر انتظار (۸ اردیبهشت الی ۱۱ اردیبهشت با ۳۰ نفر مخاطب به مناسبت نیمه شعبان)، دوره معارفی خاندان کرامت (۳۰ تیر الی ۳ مرداد با ۷۲ نفر مخاطب به مناسبت دهه کرامت با هدف معرفی فرزندان امام موسی کاظم علیه‌السلام و فرزندان ایشان و جایگاه حضرت معصومه سلام الله علیها در میان فرزندان ایشان) و دوره کوتاه‌مدت فروغ هدایت (۳ شهریور الی ۶ شهریور با ۷۰ نفر مخاطب با محوریت شرح زیارت جامع کبیره، سیره و شرایط سیاسی زمان امام هادی علیه‌السلام) می‌شود.
دوره کوتاه‌مدت معارفی میزبانی آفتاب (۱۷ آذر الی ۲۰ آذر با ۱۰۰ نفر مخاطب به مناسبت ایام معصومیه به بررسی ابعاد زندگی حضرت معصومه علیهاالسلام، شباهت حضرت معصومه علیهاالسلام به حضرت زینب علیهاالسلام در هجرت، ولایتمداری، نهضت آفرینی، جایگاه حضرت معصومه در میان فرزندان امام موسی کاظم علیه‌السلام پرداخت) و دوره معارفی کوتاه‌مدت کوثر نبوی (۱۳ بهمن الی ۱۶ بهمن با ۸۰ نفر مخاطب در ایام فاطمی با محوریت شرح خطبه فدکیه، بررسی شخصیت ممتاز حضرت زهرا علیهاالسلام، وجوه مشترک میان حضرت مریم علیهاالسلام و حضرت زهرا علیهاالسلام، تشبیه حضرت زهرا علیهاالسلام به پیامبر صلی‌الله علیه وآله، مسئله‎ی فدک و چگونگی بخشیدن به حضرت زهرا علیهاالسلام) از آخرین دوره‌های کوتاه‌مدتی بودند که در سال ۹۷ به همت واحد مراسم و محافل خواهران صورت گرفت.
پایان پیام
captcha