گذری به امامزاده پیربلی کوه راک
کد خبر: 3799363
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۹

گذری به امامزاده پیربلی کوه راک

گروه اجتماعی ـ آستان مقدس بقعه عبدالله(پیربلی) در فاصله یک کیلومتری ضلع غربی روستای سر کوه راک از توابع بخش مرکزی کهگیلویه واقع شده است.

گذری به امامزاده پیربلی کوه راک

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، آستان مقدس بقعه عبدالله(پیربلی) در فاصله یک کیلومتری ضلع غربی روستای سر کوه راک از توابع بخش مرکزی شهرستان کهگیلویه برروی تپه ای بلند که بر فراز آن آبادی‌های دهدشت، سوق و لنده نمایان است، واقع شده است.
روستای سرکوه راک
روستای سرکوه از شمال به آبادی کلاتک، از شرق به روستای راک، از مغرب به پوزه خلیفه ای و کوه قاش کمری محدود و منتهی می‌شود.
بنای بقعه
این مقبره ساده، شامل قبری با گچ قدیم که در اطراف آن هنوز لوحه سنگ‌های قبور عصر قاجاری و پهلوی اول مشهود و نمایان است.در کنار این مزار درخت بلوط تنومندی با قدمت بیش از پانصد سال سایه افکنده که قامت عظیم آن در فواصل آبادی‌های ذکر شده نمایان و مشهود بوده است.بلوط و برگ این درخت که برای مردم آن سامان شفابخش و مرهمی آرام بخش بوده در سال 1375(ه.ش) خشکیده و پس از ماه‌ها تنه سنگین آن شکسته و شاخ و برگش فروریخته است.
محلیان نقل کرده اند: هنوز هیزم متروکه و پوکیده این درخت در مجاور بقعه مزبور پراکنده و کسی جرات و جسارت استفاده از آن را ندارد.
دوچشمه آب شرب در ضلع جنوب و شمال این مقبره جاری است که در دو دهه اخیر با اشتفاده از لوله کشی، آب شرب روستای مزبور را تامین می کند.در بستر این دو قنات باغستان انبوهی از درختان مرکبات وجود دارد که طبیعت زیبایی را به آبادی بخشیده است.
در مجاور و پیرامون این مقبره قبور تعدادی از سادات عالی مقام رضا توفیق از جمله میرمحمد صادق ابن میر داود(از دهه میرعلی همت تیره اسماعیلی) و بی بی چویل ابن میرمحمدطاهر(از دهه میرمحمدزکی تیره اسماعیلی) و تعدادی قبور کودکان خردسال مدفون اند.
نسب امامزاده
در رابطه با شجره و نسب این بزرگوار علیرغم کنکاش و تحقیقات فراوان سند متقن و معتبری بدست نیامده است، جزء گفتار و اقوال معمرین محلی که به مراتب وسیع تر و در بعضی موارد قابل استناد است.آن را سید علوی نام برده اند.
انتهای پیام

captcha