فرصتی برای فرار از هیاهوی زمین
کد خبر: 3799401
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷

فرصتی برای فرار از هیاهوی زمین

گروه معارف_ اعتکاف فرصتی برای فرار از هیاهوی زمین و زمینیان و قدم گذاشتن در جاده الهی بدون هیچ گونه ترسی است.

فرصتی برای فرار از هیاهوی زمینیکی از سنت‌های حسنه و نیکویی که می‌تواند امت اسلام را از خطرات ناشی از فتنه‌های دوره آخرالزمان حفظ کند، بهره‌گیری از فضای معنوی و نوسازی جامعه‌اسلامی است.

در آموزه‌های دین مبین اسلام و پیشوایان الهی فرصت‌هایی این چنینی در اختیار مسلمانان قرار داده شده تا آنان بتوانند در ایام خاص معنوی با برنامه‌ریزی منظم و بهره‌مندی از آموزه‌ها، خود را از تعلقات بازدارنده دنیوی رها کرده و با مکان‌های مقدس پیوند دهند تا از این طریق ضمن برقراری ارتباط و انس با خالق، زمینه‌های این ارتباط را تحکیم و تقویت کنند.

اعتکاف یکی از عالی‌ترین بسترهای تقویت روح، عبودیت و بندگی، ارتباط با خدا و تهذیب نفس است که به برکت آن می‌توان توشه‌ای معنوی از اجتماع نورانی موحدان به دست آورد.

اعتکاف در لغت به معنی اقبال به سوی چیزی است همراه با تعظیم و بدون انصراف و در اصطلاح به معنای اقامت سه روز یا بیشتر در مسجد به قصد عبادت یا قربت با شرایط مخصوص است.

یکی از بهترین فرصت‌ها برای خودسازی، اعتکاف است. اعتکاف فراغتی برای عبادت و تفکر و مناجات با قاضی‌الحاجات و خلوت با اوست.

در اعتکاف است که انسان با تهذیب نفس و اندوختن سرمایه تقوا و اخلاص، آخرت خود را آباد می‌سازد. قرآن‌کریم هم بر این سنت حسنه که محبوب انبیاء و اولیای الهی بوده تاکید فراوانی کرده است.

در اعتکاف است که می‌توان خدایی بودن را در همه کارها تمرین کرد.

معتکف مدتی را که در خانه خدا ساکن است می‌تواند خانه دل را از اغیار تهی سازد و نور محبت الهی را در آن جلوه‌گر کند، خود را وقف عبادت سازد و طعم مهمانی را بر سر سفره احسان و لطف خداوند بچشد.

انسان معتکف به مدت سه روز از دنیا و تعلقات آن جدا شده و با توسل به خدا سعی در شناسایی فلسفه وجودی خلقت خویش می‌کند، که همین مسئله زمینه‌ساز توبه و بازگشت به سوی خدا و تلاش برای بازگشت از فضای پرالتهاب روزانه به سوی خود و خالق خویش است.

فرصتی برای محاسبه نفس

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن سیدی، مسئول ﻧﻬﺎد ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ ﻣﻘﺎم ﻣﻌﻈﻢ رﻫﺒﺮی داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺑﯿﺮﺟﻨﺪ نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: اعتکاف بهترین فرصت تسویه حساب و محاسبه نفس است.

وی افزود: اعتکاف از جمله سنت‌های حسنه و ارزشمندی است که از سال‌های گذشته به شکل خاصی مورد توجه قرار گرفته و به مرور در قالب یک فرهنگ گسترش یافته است.

سیدی اظهار کرد: اعتکاف بریدن از دنیا و لذات دنیا و رهایی از ناملایمات و پناه بردن به ذات اقدس الهی است.

وی افزود: اعتکاف بهترین فرصت تسویه حساب و محاسبه نفس است و با نگاهی به اعمال اعتکاف و محدود شدن، انسان نوعی خود مراقبتی برای خویش ترسیم می‌کند.

مسئول ﻧﻬﺎد ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ ﻣﻘﺎم ﻣﻌﻈﻢ رﻫﺒﺮی داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺑﯿﺮﺟﻨﺪ اظهار کرد: سعی و کوشش انسان در اعتکاف باید این باشد که به اطمینان خاطر و آرامش دل و قلب برسد.

سیدی ادامه داد: تقویت اراده، افزایش تواضع و فروتنی، دوری از غفلت و گناه، انس با خوبی‌ها و جلب محبت الهی از جمله آثار دنیوی و اخروی اعتکاف است.

وی با بیان اینکه نسل جوان دانشجو علی‌رغم مشغله‌های درسی و فکری در چند ساله اخیر استقبال مناسبی از اعتکاف در مساجد دانشگاه‌ها داشته‌اند، خاطرنشان کرد: مراسم اعتکاف دانشجویی راه خود را یافته و تاثیرات فراوانی بر نسل جوان داشته است.

۱۹۲ مسجد پذیرای معتکفان

حجت‌الاسلام احمد رضایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: ۱۹۲ مسجد پذیرای معتکفان استان خواهد بود.

وی با بیان اینکه نیمه ماه رجب یک جایگاه خاصی دارد و این ماه آغاز فصل نیایش است، افزود: در سه ماه رجب، شعبان و رمضان عبادت خدا به نحو خاصی شکل می‌گیرد و ۱۳ رجب نیز به ‌ایام‌البیض نام‌گذاری شده و یک حرکت بزرگ معنوی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی اعتکاف را یک فرصت بسیار ویژه و استثنایی برای عبادت کردن، خلوت با خدا، تفکر و مناجات با خدا دانست و افزود: این ایام فرصتی مناسب برای بازگشت به خدا است و در زمان معتکف انسان به خدا پناهنده می‌شود.

رضایی با بیان اینکه اعتکاف بهترین فرصت برای نیایش، دعا، تلاوت قرآن و خودشناسی است، تصریح کرد: اعتکاف فرصت کوتاهی برای محاسبه نفس و خودسازی است.

جوانان، ۶۰ درصد معتکفان را تشکیل می‌دهند

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه سال گذشته ۷۷۰۰ نفر در ۱۸۳ مسجد استان معتکف شدند، خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰ درصد جمعیت معتکف استان جوانان هستند و ایام معنوی اعتکاف از ۲۹ اسفندماه جاری تا دوم فروردین‌ماه ۹۸ است.

رضایی یادآور شد: سخنرانی، حلقه‌های معرفتی، بصیرتی و معنوی، جزخوانی قرآن، حضور مشاورین مذهبی در مساجد اعتکاف، تصحیح قرائت نماز و سوگواری رحلت حضرت زینب(س) و برگزاری اعمال ام داوود از جمله برنامه‌ها در مراسم اعتکاف سطح استان است.

سجاده‌ام را رو به خداوندی‌ات گشوده‌ام، سه روز از تمام هیاهوی حوالی گریخته‌ام، سه روز دستانم را به سفر بارگاهت فرستادم؛ مباد دست‌هایم بی‌اجابت!

سه روز در خانه امن الهی نشستم و دهان نگشودم جز به ذکر و سر نچرخاندم جز به گریبانِ فکر.

خداوندا، ای پروردگار جهانیان، ای که جهان به تدبیر تو می‌چرخد دستم را بگیر نگذار در هیاهوی زمین گم شوم.

گزارش از زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی

انتهای پیام

captcha