بهترین سوغات در سفر به کردستان چیست
کد خبر: 3799488
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴

بهترین سوغات در سفر به کردستان چیست

گروه فرهنگی ــ کردستان یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین استان‌های غربی ایران است. این استان هم همچون سایر استان‌های کشورمان، سوغاتی‌های معروف و هیجان‌انگیز خاص خودش را دارد. سوغاتی‌هایی که برخی بسیار خوشمزه‌اند و برخی دیگر جزء آثار هنری و صنایع دستی محسوب می‌شوند. در این مطلب قصد داریم شما را با معروف‌ترین سوغاتی‌های کردستان آشنا کنیم.

به گزارش ایکنا از کردستان استان کردستان صنایع دستی بسیار متنوعی دارد. برخی از این آثار هنری بسیار معروف‌اند برخی دیگر شهرتی محلی دارند. بسیاری از گردشگران این دسته از سوغاتی‌های کردستان را برای خرید انتخاب می‌کنند، در حالی که برخی دیگر به سراغ خوشمزه‌های استان می‌روند.

گلیم و قالی کردستان
کردستان است و قالی‌های دستبافش! صنعت فرش و قالی بافی، یکی از صنایع رایج در استان کردستان است. قالی‌های شهرهایی همچون سنندج، بیجار و بوکان شهرت زیادی دارند. کافیست به بازار این شهرها سری بزنید تا فرش‌های دستباف و قالی‌های پر نقش و نگار کردی را در حجره‌های آن پیدا کنید. گلیم‌های سنه کردستان هم شهرت زیادی دارند، گلیم‌هایی که توسط زنان هنرمند کرد، به صورت دو رو بافته می‌شوند. اگر می‌خواهید بهترین گلیم سنه را در کردستان خریداری کنید، باید به شهر سنندج و بازار تاریخی آن بروید.

در سفر به استان کردستان بهترین سوغات چیست؟
گیوه کردستان
گیوه پاپوش محلی و سنتی مردمان منطقه زاگرس است و قدمتش به هزاران سال قبل باز می‌گردد. گیوه بافی از مهم‌ترین صنایع دستی و سوغاتی‌های کردستان محسوب می‌شود. خوشبختانه جوانان هنرمند این دیار، امروزه با راه انداختن کارگاه‌های گیوه بافی در برخی شهرهای کردستان، این سنت دیرینه را دوباره احیا کرده‌اند. گیوه‌های کردستان کیفیت بسیار بالایی دارند و امروزه نیز توسط مردمان کرد مورد استفاده قرار می‌گیرند. در سفر به کردستان، می‌توانید گیوه‌های سنتی کردی را برای آشنایانتان سوغات ببرید. به گیوه‌های کردستان، کلاش هم می‌گویند.

در سفر به استان کردستان بهترین سوغات چیست؟
محصولات چوبی کردستان
محصولات چوبی کردستان از جمله آثار نازک کاری بر روی چوب، از معروف‌ترین صنایع دستی این منطقه از کشور هستند. نازک کاری در واقع ترکیب کردن قطعات بسیار کوچک چوبی در کنار هم و ساخت محصولات بسیار زیبا و ظریف از این طریق است. امروزه در خیابان شهدای شهر سنندج، می‌توانید انواع شطرنج‌های چوبی، جعبه جواهرات، قلمدان و … را با بهترین کیفیت تهیه کنید.

ابزار آلات موسیقی از جمله دف و تنبور، از دیگر سوغاتی‌های کردستان هستند که شهرتی ملی دارند. بسیاری از نوازندگان کشور، ادوات موسیقی خود را از استان کردستان تهیه می‌کنند. لباس‌های زیبای زنان و مردان کرد هم که از زیباترین لباس‌های محلی کشور محسوب می‌شوند، دیگر سوغاتی مطرح استان کردستان هستند.
مهم‌ترین شيرينی خاص شهر سنندج، شيرينی كنجد است، که در دو نوع «شكری» و «گزانگبين» در محل‌های فروش شیرینی عرضه می‌شود.

شیرینی گزانگبين
شیرینی انگبین، شهد حاصل از حشره‌ای است که در کوهستان‌ها و دشت‌های کردستان می‌توان از درختی به نام انگبین به دست آورد. برای تهیه شیرینی کنجدی گز انگبین یا کنجدی گزو (در زبان محلی مردم کردستان)، کنجد را بو می‌دهند و در ادامه‌ کار شهد انگبین را اضافه کرده و پس از آن بر روی سطحی پهن کرده و برش می‌دهند، شکل ظاهری این شیرینی قطعات منظمی از کنجد فشرده شده است که بسیار مقوی و خوشمزه است.
شیرینی کنجدی شکری
این نوع از شیرینی کنجدی هم مانند شیرینی کنجد گزو است با این تفاوت که به جای شهد انگبین، شهد شکر را به کنجد بو داده می‌افزایند.
از ساير شیرینی‌ها می‌توان به نان برنجی، بادام سوخته و نوعی باسلوق اشاره كرد كه معمولاً توسط گردشگران به عنوان سوغاتی خريده می‌شود.
نوعی شيرينی به نام «كماج» و نوعی حلوا سوهانی از شیرینی‌های محلی شهرستان بيجار محسوب می‌شود.

در سفر به استان کردستان بهترین سوغات چیست؟
سقز
سقز یکی از سوغاتی‌های کردستان و به طور کلی استان‌های غربی ایران است. سقز صمغ درخت بنه است که معمولاً در فصل پاییز از این درخت خارج می‌شود. مردم کردستان به خوبی با خواص این صمغ آشنایی دارند و از آن به عنوان آدامس استفاده می‌کنند. در سفر به کردستان، می‌توانید برای دوستان و آشنایانتان سقز سوغاتی ببرید.

در سفر به استان کردستان بهترین سوغات چیست؟
برساق
اگر مسیرتان به سمت شهر بیجار افتاد، حتماً سراغ نان روغنی محلی کردستان به نام برساق را از مردم محلی شهر بگیرید.
نان برساق از ترکیب آرد، شکر، شیر، تخم مرغ و طعم دهنده‌های مختلف تهیه و درون آن را با گردو شکر و دارچین پر کرده و سپس آن را در روغن سرخ می‌کنند، البته علاوه بر شهر بیجار، این نان را می‌توان در سایر شهر‌های استان‌های غربی کشور نیز تهیه کرد.

در سفر به استان کردستان بهترین سوغات چیست؟
انواع تخمه بو داده آفتابگردان از سوغاتی‌های شهرستان سقز بوده و به علت وضعيت جغرافيايی و كوهستانی كردستان خشكبار به عنوان سوغات در تمام شهرستان استان عرضه می‌شود.
در شهرستان بانه نیز نوعی مويز سياه كه شربت آن بسيار مقوی و مغزی است در آبميوه‌ فروشی‌ها عرضه می‌شود.
سقز یکی از سوغاتی‌های کردستان و به طور کلی استان‌های غربی ایران است، سقز صمغ درخت بنه است که معمولاً در فصل پاییز از این درخت خارج می‌شود.
مردم کردستان به خوبی با خواص این صمغ آشنایی دارند و از آن به عنوان آدامس استفاده می‌کنند، در سفر به کردستان، می‌توانید برای دوستان و آشنایانتان سوغاتی سقز ببرید.
از دیگر سوغاتی‌های کردستان که می‌توان در شهر سنندج تهیه کرد، بادام سوخته کردستان است؛ بادام سوخته مخلوطی از بادام و شکر یا عسل است، مردم شهر سنندج معمولاً به جای قند، این شیرینی را با چایشان میل می‌کنند.
مظفر ارج، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار سنندج، اظهار کرد: نرخ مصوب دولتی شیرینی در میان تمام اقلام جزء اولویت یک است که کمیسیون نظارت باید تصویب کند.
ارج در ادامه با اشاره به اینکه نرخ شیرینی مراحل خاصی را طی می‌کند، عنوان کرد: تولیدکنندگان شیرینی‌پزی آنالیز نرخ را به اتاق اصناف می‌دهند و بعد از بررسی‌های کامل در صورت توافق قیمت‌ها مشخص می‌شود.
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار سنندج، با اشاره به اینکه کمیسیون نظارت در طول سال یک بار قیمت شیرینی را افزایش می‌دهد، بیان کرد: به دلیل شرایط کنونی امسال دو بار نرخ شیرینی تغییر کرد اما باز هم جوابگوی تولیدکنندگان شیرینی نبود.
ارج گفت: هیچ کدام از واحدهای شیرینی‌پز‌ی که برندهای خاص خود را دارند با وجود اینکه قیمیت شرینی‌ها جوابگو نبود اما راضی به پایین آوردن کیفیت شیرینی نبودند.
وی افزود: معمولاً در ایام نوروز مردم بیشتر از شیرینی‌های شیرینی خشک، تر، مخلوط، کیک یزدی، نارگیل، گردویی و دانمارکی که اقلام پر مصرف در استان هستند، خریداری می‌کنند.
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار سنندج، در ادامه گفت: باقلواهای سفارشی استانبولی، انواع سویسی، روسی، هلندی و همچنین نوعی دیگر شیرینی به نام شیرینی سنتی که شامل نان برنجی، گنجدی گز، کاک و خرمایی در بازار موجود است که در روز‌های آخر پایان سال طرف‌داران خاص خود را دارد.
ارج با اشاره به قیمت بالای آجیل اعلام کرد: متاسفانه امسال توان خرید مردم در زمینه آجیل نسبت به سالهای گذشته کاهش یافته و تنها 1.10 دهم درصد افراد توانسته‌اند آجیل و خشکبار شب عید خریداری کنند.
وی بیان کرد: تعداد 60 واحد عرضه آجیل و خشکبار، در سنندج وجود دارد که امسال به دلیل سه برابری قیمت متاسفانه وضعیت فروش خوب نیست.
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار سنندج، با اشاره به اینکه 150 واحد شیرینی‌پزی فعال در سنندج موجود است، خاطرنشان کرد: تعدادی از این شیرینی‌پزی‌ها خود نیز تولیدکننده هستند و تعدادی هم از تولیدکنندگان به عنوان توزیع، شیرینی خریداری می‌کنند.
ارج یادآور شد: تمام شیرینی‌پزی‌ها استان نرخ نامه دارند و قیمت‌ها کاملاً مصوبی و با نظارت کمیسیون تصویب شده است.
گفتنی است؛ مركز خريد شيرينی و سوغات استان در شهر سنندج عمدتاً در خيابان فردوسی، روبروی سينما بهمن قرار گرفته است.
انتهای پیام

captcha