بازدید 19 هزار و 948 نفر از اماکن گردشگری زنجان
کد خبر: 3799562
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹

بازدید 19 هزار و 948 نفر از اماکن گردشگری زنجان

گروه اجتماعی- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از بازدید 19 هزار و 948 نفر از اماکن گردشگری این استان خبر داد و گفت: گنبد سلطانیه پذیرای 2511 نفر بود.

بازدید 19 هزار و 948 نفر از اماکن گردشگری زنجانبه گزارش ایکنا از زنجان، گنبد سلطانیه از مهمترین اماکن گردشگری استان زنجان به شمار می‌رود که این بنا، آرامگاه اُلجایتو است که بین سال‌های در ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۲ میلادی به دستور خودش در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیان) ساخته شد و از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی بوده و گنبد سلطانیه در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسیده‌ است؛ گنبد این بنا سومین گنبد بزرگ جهان بعد از گنبد کلیسای سانتا ماریا دل فیوره و گنبد مسجد ایاصوفیه است.
به گفته یحیی رحمتی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، نوروز امسال تا دوم فروردین‌ماه 19 هزار و 948 نفر از اماکن گردشگری بازدید کردند که در این بین گنبد سلطانیه چشم 2511 نفر را به خود خیره کرده است.
بنای رخت‌شوی‌خانه یا مجموعهٔ تاریخی رخت‌شوی‌خانه دیگر جاذبه گردشگری این استان است که در قلب بافت تاریخی شهر زنجان و در یک منطقهٔ پرتراکم مسکونی احداث شده‌ است. مردم شهر لباس و رخت خود را در آن محل می‌شستند. چنین کاربری برای یک بنای عمومی در جهان مشابه ندارد یا کم‌نظیر است. این بنا در حال حاضر تعمیر و مرمت شده و به عنوان موزهٔ مردم‌شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مردم می‌توانند از آن بازدید کنند.
غار کتله‌خور غاری است خشکی -آبی که در استان زنجان، شهرستان خدابنده و در ۸۰ کیلومتری جنوب قیدار و ۱۷۳ کیلومتری شمال همدان و ۴۱۰ کیلومتری تهران و ۵ کیلومتری شهر گرماب واقع است. در بعضی مناطق غربی ایران به کوه کم ارتفاع «کَتَله» می‌گویند و احتمالاً وجه تسمیه این غار نیز همین است که در یکی از این کوه‌ها قرار گرفته‌است و خورشید از پشت آن طلوع می‌کند و به جای کتله خورشید به آن کتله خور می‌گویند.
مردان نمکی نامی است که به شش مومیایی کشف‌شده در زمستان سال ۱۳۷۲ (۱۹۹۳ میلادی) در معدن نمک چهرآباد استان زنجان داده شده‌ است. در میان آن‌ها جسد یک زن و یک پسر نوجوان نیز وجود دارد. تعدادی از مردان نمکی بر اثر ادامهٔ کار معدن با بولدوزر، به‌شدت آسیب دیده‌اند. در سال ۲۰۰۸ بهره‌برداری از معدن متوقف شد و جسد ششمین مرد نمکی به دلیل کمبود امکانات لازم برای نگهداری از آن، دست نخورده در معدن باقی ماند.
رحمتی ادامه داد: تا دوم فروردین‌ماه 1650 نفر از موزه رختشوی‌خانه، 1533 نفر از موزه مردان نمکی و 948 نفر از غار کتله‌خور بازدید کردند و سایر اماکن گردشگری نیز 13 هزار و 306 بازدید‌کننده داشتند.
انتهای پیام
captcha