دروازه‌های قزوین؛ دریچه‌ای رو به تاریخ
کد خبر: 3799640
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰

دروازه‌های قزوین؛ دریچه‌ای رو به تاریخ

گروه فرهنگی ــ قزوین دارای ۹ دروازه بوده و هر یک در سمتی از شهر قرار داشته، ولی در حال حاضر ۲ دروازه با نام‌های «راه کوشک» و «تهران قدیم» باقی‌مانده است.

دروازه‌های قزوین دریچه‌هایی رو به تاریخ

راضیه رحمانی، راهنمای گردشگری استان قزوین در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: معمولاً در گذشته برای محافظت از شهر حصاری داشتند و ورود به شهر به‌وسیله دروازه‌ها امکان‌پذیر می‌شد؛ شهر قزوین هم در طول تاریخ این دروازه‌ها را داشته است.
وی افزود: دروازه‌ها و حصارهای صفوی کاملاً تخریب شدند و اطلاع دقیقی از آن در دست نیست اما مشخص است که حصارهای قاجاری چگونه دور شهر کشیده شده است.
این کارشناس خاطرنشان کرد: قزوین دارای 9 دروازه بوده که هر یک در سمتی از شهر قرار داشته و ورود و خروج را به قزوین میسر می‌کرد؛ برای نمونه دروازه رشت و همدان ورود به قزوین را ممکن می‌کرد.
وی تشریح کرد: از 9 دروازه شهر قزوین در حال حاضر دو دروازه وجود دارد؛ دروازه راه کوشک که در شمال شهر قزوین قرار دارد و سال ساخت آن به 1296 هجری قمری بازمی‌گردد؛ این دروازه به سمت منطقه الموت و تفریحگاه‌های شمال شهر باز می‌شد که در حال حاضر به دلیل توسعه شهری داخل شهر قرار گرفته است.
رحمانی گفت: دروازه دیگر دروازه تهران قدیم نام دارد که مربوط به دوره قاجار است و ورود و خروج از سمت تهران، ری و شمیرانات به سمت قزوین از این دروازه صورت می گرفت.

انتهای پیام

captcha