معرفی امامزاده «سیدسعید» روستای چلیچه
کد خبر: 3799653
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵

معرفی امامزاده «سیدسعید» روستای چلیچه

گروه فرهنگی ــ امامزاده «سید سعید» چلیچه مشهور به «آب المراد یا باب المراد»، بقعه این امامزاده در روستای چلیچه در ۹ کیلومتری جنوب غرب شهر فارسان استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

ایکنای چهارمحال و بختیاری، به مناسبت ایام نوروز قصد دارد تا مکان‌های زیارتی و تفریحی استان را به زائران و گردشگران نوروزی معرفی کند؛ لذا گزارش از امامزاده سیدسعید(ع) چلیچه مشهور به «آب المراد یا باب المراد» آماده شده است که در ذیل مطالعه می‌کنیم.
بقعه امامزاده سید سعید در روستای چلیچه و در ۹ کیلومتری جنوب غرب شهر فارسان واقع شده است. اصل بنا که از سنگ لاشه و ملاط گل ساخته شده، بیش از دو یا سه قرن سابقه تاریخی دارد و در سالیان اخیر مرمت و بازسازی شده است.
بقعه به اندازه ۱۰ پلکان از کف صحن ارتفاع دارد و به صورت مربع و به ابعاد ۱۴×۱۴ متر است که ایوان آن رو به جانب جنوب قرار دارد و در پیشانی آن بر روی کاشی با قلم درشت نوشته شد: «آستان مقدس امامزاده سید سعید چلیچه»
اتاق مرقد از داخل به صورت مدور و در هر زاویه تاقکی تعبیه شده است. در وسط این فضا، چهار ستون قطور جهت برقراری سقف و گنبدخانه احداث شده و دور آن شبیه راهرو است. درست در میان این ستون‌ها، ضریح مطلایی نصب است که بر روی در آن نوشته شده: «ضریح مطهر امامزاده سید سعید» که توسط اداره اوقاف و امور خیریه استان چهارمحال و بختیاری و هیئت امنا امامزاده در سال ۱۳۷۵ ساخته و نصب شد. طراحی و ساخت بنا توسط بهنام کبیری و قلمزنی آن نیز بر عهده سید مرتضی احمدی بوده است.
بر فراز بقعه، گنبدی شلجمی به قطر سه و ارتفاع چهار متر قرار دارد که فاقد تزیین است. گویند در قدیم بقعه که از چوب گردو بود و بیش از ۸۰۰ سال سابقه داشت، اینک در موزه نگهداری می‌شود.
نَسَب امامزاده به سعید بن حمزه بن‌ موسی (ع) می‌رسد و بنای بقعه وی در زمان سلطنت سعد بن اتابک ساخته شد و به مرور زمان مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و در سال ۱۳۴۴ ضریح زیبایی در آن نصب شد. متأسفانه آنچه به غلط شهرت یافته و امامزاده سعید را فرزند حضرت حمزه بن موسی (ع) قلمداد کرده‌اند خالی از حقیقت است.
شخصیت مدفون در این بقعه با ۹ واسطه به حضرت جعفر طیار (ع) نَسَب می‌رساند که از قرار ذیل است: سید ابوسعید بن ادریس بن عبدالله بن داود بن ابی الحسن محمد بن جعفر السید بن ابراهیم الاعرابی بن ابی جعفر محمد بن علی الزینبی بن عبدالله الاکبر الجواد بن جعفر الطیار بن ابی طالب (ع).
وی مشهور به امامزاده سعید و از جمله طالبیونی است که پس از درگیرهای مفصل در بصره، در اواخر قرن سوم و ابتدای قرن چهارم هجری به منطقه جبل مهاجرت کرده است. علامه نسابه سید جعفر اعرجی، از همین خانواده سید محمد جبلی بن داود بن محمد العالم را نخستین شخص مهاجر به منطقه چهارمحال و بختیاری و کردستان(جبل) ذکر کرده است و می‌نویسد او در این منطقه دارای نسل زیادی بوده است.
از جمله مهاجرین به منطقه جبل، سید ابراهیم بن عبدالله، عموی امامزاده سعید است که در منطقه جبل دارای نسل زیادی بوده است.
چنانچه پیشتر گفته شد، علامه سید جعفر اعرجی از سکونت سید احمد بن موسی بن عبدالله سخن گفته که پس از سکونت در جبال دارای نسل زیادی شده و به فرزندان امام موسی کاظم (ع) معروف شده است. خاندان جعفر طیار که پسر زادگان حضرت زینب کبری دختر بزرگوار حضرت امیرالمومنین(ع) هستند از مشاهیر خاندان طالبی در منطقه خوزستان، چهارمحال و بختیاری و لرستان به شمار می‌آیند و قبور آنان ملجأ پناهندگان و دوستداران اهل‌بیت(ع) بوده است. متأسفانه در منابع موجود به تاریخ وفات و یا شهادت سید ابو سعید اشاره نشده است، اما از واسطه‌های نسب شریف او می‌توان پی برد که وی در ابتدای قرن چهارم هجری در این مکان وفات یافته و دفن شده است.
انتهای پیام

captcha