زریبار؛ بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین غرب ایران
کد خبر: 3799671
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴

زریبار؛ بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین غرب ایران

گروه فرهنگی ــ زریبار، بزرگ‌ترین و زیباترین دریاچه آب شیرین غرب ایران و یکی از منحصربه‌فردترین دریاچه‌های آب شیرین در جهان به‌شمار می‌رود که کلیه شرایط جامع یک تالاب بین‌المللی را دارد.

به گزارش ایکنا از کردستان، شهرستان مریوان در ١۲۵کیلومتری شمال غربی مرکز استان کردستان قرار دارد که از جاذبه‌های طبیعی و مثال زدنی برخوردار است. در فاصله سه کیلومتری از مریوان دریاچه زیبای زریبار در میان کوه‌های پوشیده از درختان بلوط واقع شده است.
در خصوص نامگذاری زریبار دو عقیده وجود دارد که اولی بیانگر آن است نام اصلی این دریاچه «زیراوبار» بوده‌ که به زبان کردی به معنی آب کف کنار است. چون آب این دریاچه از چشمه‌های در کنار آن تأمین می‌شود، نام زریبار را می‌توان تغییر یافته این نام دانست.

زریبار؛ بزرگ‌ترین و زیباترین دریاچهٔ آب شیرین غرب ایران
دومین عقیده بیانگر این است واژه زریبار یا زریوار متشکل از دو واژه زری و یا زریا به معنی دریا (در زبان کردی) و پسوند تشبیه ‌ ی وار یا بار است که ترکیبش معنی دریاچه است.
آب تالاب زریبار شیرین بوده و از تعدادی چشمه کف‌جوش و بارش‌های سالیانه تأمین می‌شود. طول دریاچه زریبار حدود ۵ کیلومتر و عرض آن حدود ۱٫۶ کیلومتر است. وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداکثر عمق آن ۵/۵ متر است . باتوجه به ارتفاع ١۲۸۵متری زریبار از سطح دریا در بیشتر زمستان‌ها سطح دریاچه کاملاً یخ می‌بندد.

زریبار؛ بزرگ‌ترین و زیباترین دریاچهٔ آب شیرین غرب ایران

این تالاب بزرگ‌ترین و زیباترین دریاچهٔ آب شیرین غرب ایران و یکی از منحصربه‌فردترین دریاچه‌های آب شیرین در جهان به‌شمار می‌رود که کلیه شرایط جامع یک تالاب بین‌المللی را داراست و حتی مواردی از رفتار و عملکرد برخی از موجودات مشاهده می‌گردد که تاکنون مطالعه یا اعلام نشده‌است و نیاز به بررسی بیشتر را می‌طلبد.

زریبار؛ بزرگ‌ترین و زیباترین دریاچهٔ آب شیرین غرب ایران

تالاب زریبار به عنوان یک واحد اکولوژیکی و یک اکوسیستم آبی در کردستان پدیده‌ای بسیار زیبا و نادر می‌باشد. زریبار با قرار گرفتن در یک دره طولی نسبتاً وسیعی از دو طرف غرب و شرق با کوه‌های پوشیده از جنگلی بلوط ایرانی، گلابی وحشی، زالزالک و بادام احاطه شده‌است و از گونه های گیاهان حاشیه‌ای زریبار می‌توان به گونه‌های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت‌بند، پیچک‌ها، لویی و بزواش، جگن و نعناع اشاره کرد.

زریبار؛ بزرگ‌ترین و زیباترین دریاچهٔ آب شیرین غرب ایران
گونه‌های آبزی سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی، ماهی گامبوزیا، آمور سفید، کپور آیینه‌ای، کپور معمولی، میگوی غول پیکر آب شیرین، کپور سرگنده و فیتوفاک، مارماهی، فیتوپلانکتون و زئوپلانکتون در زریبار سکونت دارند که طبیعت بکر و منحصر به فرد این منطقه را نشان می‌دهد.

زریبار؛ بزرگ‌ترین و زیباترین دریاچهٔ آب شیرین غرب ایران
اردک سرحنایی و سرسبز، اگرتها، بوتیمار بزرگ و کوچک، انواع چنگر، پرستوهای دریایی، کشیم بزرگ و کشیم کوچک، کاکائیها، حواصیل خاکستری، خوتکا، گیلار و پرندگان شکاری همچون سنقر تالابی و دلیچه از گونه‌های با اهمیت و ارزشمند این تالاب به‌شمار می‌آیند.
اگر شب را در کنار دریاچه به سر ببرید گونه‌های پستاندار روباه قرمز، خرگوش، گراز و گربه وحشی را می‌توانید مشاهده کنید و از دنبال کردن گونه‌های وحشی اطراف دریاچه لذت ببرید.
این دریاچه به باور مردم محلی دریاچه‌ای افسانه‌ای و سرشار از رازها و داستان‌هاست. افسانه‌ای بودن دریاچه را به خودجوش بودن آن نسبت می‌دهند و با آن‌که آب آن از هیچ رودخانه‌ای فراهم نمی‌شود اما سده‌هاست که همچنان آینه‌سار آسمان آبی و ابرهایش است.
انتهای پیام

captcha