لزوم هوشیاری کامل در استان‌های غربی تا عصر سه‌شنبه
کد خبر: 3799673
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
مدیرکل پیش‌بینی هواشناسی هشدار داد:

لزوم هوشیاری کامل در استان‌های غربی تا عصر سه‌شنبه

گروه جامعه ــ مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با بیان اینکه امروز و فردا استان‌های غربی کشور به خصوص لرستان با خطر سیلابی‌شدن مواجه‌اند، اظهار کرد: اگر تا عصر سه‌شنبه مدیریت صحیح انجام گیرد، بعد از آن احتمال خطر از بین می‌رود.

لزوم هوشیاری کامل در استان‌های غربی کشور تا عصر سه‌شنبهاحد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره بارش‌های سهمگین در روزهای اخیر اظهار کرد: بارش باران از نعمت‌های الهی است و برای کشور کم‌آب ما برکتی بزرگ محسوب می‌شود، اما انتظار می‌رود که با مدیریت صحیح و پیش‌گیری و طراحی شهری مناسب، حوادث غیرمترقبه همچون بارش‌های سنگین و ممتد به گونه‌ای مدیریت شوند که به مردم آسیب نرسد.

وی در ادامه گفت: علت این بارندگی‌ها در روزهای اخیر، تغییرات اقلیمی جهان است. دمای کره زمین یک درجه گرم‌تر شده است و این مسئله باعث تغییراتی سریع در نقاط مختلف کره زمین می‌شود. مثلاً انگلستان که همواره با بارش سرشار باران مواجه بوده است، در سال اخیر یکی از سال‌های خشک خود را پشت سر گذاشت. کشور ما نیز سال گذشته سالی خشک و کم‌آب بود، اما امسال، تَرسالی و بارندگی‌های زیاد را تجربه می‌کند.

مدیرکل پیش‌بینی هواشناسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز و فردا استان‌های غربی کشور به خصوص لرستان و رودخانه‌های دز و کرخه با خطر سیلابی‌شدن و طوفان مواجه‌اند. اگر تا عصر سه‌شنبه مدیریت صحیح انجام گیرد، بعد از آن احتمال خطر از بین می‌رود، زیرا سامانه بارشی در این مناطق تضعیف می‌شود. البته بارش‌ها در استان‌هایی مثل فارس، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد و حتی کرمان آغاز می‌شود اما خطری نخواهد داشت.

وظیفه با بیان اینکه در استان‌های مرکزی کشور از جمله تهران و قم هرگز احتمال خطر به اندازه استان‌های غربی وجود ندارد، گفت: بارش زیاد و ممتد در استان تهران و قم نهایتاً به آبگرفتگی منجر می‌شود اما خطری جدی مردم این شهرها را تهدید نمی‌کند. البته استان البرز امروز و فردا با بارش‌های پراکنده برف مواجه خواهد بود که لازم است با توجه به لغزنده‌ شدن معابر مراقبت لازم انجام شود.

وی درباره بارندگی‌های شمال کشور نیز گفت: در استان‌های مازندران و گلستان اگرچه بارندگی‌هایی پراکنده ادامه خواهد داشت، به نظر می‌رسد ضعیف‌تر از گذشته است و احتمال سیلابی‌ شدن در این مناطق دیگر وجود ندارد. البته با توجه به آسیب‌پذیری منطقه، مراقبت‌های لازم باید انجام شود.

مدیرکل پیش‌بینی هواشناسی در پایان با بیان اینکه از روز شنبه موج سوم بارش وارد کشور می‌شود، گفت: تغییرات اقلیمی جهان و وضعیت باد در اقیانوس هند، بارش‌هایی را برای کشور ما به وجود آورده که نمی‌توانیم با قاطعیت بگوییم شدت آن از بارش‌های فعلی کمتر است، اما به نظر می‌رسد از قدرت بارش‌های فعلی کمتر باشد و با هوشیاری مسئولان، خطری مردم را تهدید نخواهد کرد.

انتهای پیام

captcha