تخصیص تنخواه به استان‌های سیل‌زده/ حادثه شیراز نباید تکرار شود
کد خبر: 3799760
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۲

تخصیص تنخواه به استان‌های سیل‌زده/ حادثه شیراز نباید تکرار شود

گروه اجتماعی ـ رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به وقوع سیل طی روزهای اخیر در استان‌های مختلف کشورمان از تخصیص تنخواهان مناسب برای این استان‌ها خبر داد.

به گزارش ایکنا از فارس، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور شب گذشته، 5 فروردین‌ماه در جلسه ستاد مدیریت بحران استان فارس که در استانداری برگزار شد، گفت: از آخرین روزهای سال 97 با شدت گرفتن نزولات جوی، احتمال وقوع سیل می‌رفت و آنچه که در استان‌های شمالی اتفاق افتاد، غیرقابل پیش‌بینی نبود.
وی افزود: به همین جهت با وجود شدت و طول مدت نزولات جوی و پدیده سیل که به‌صورت گسترده در جغرافیای منطقه ظاهر شد، ما کمترین تلفات جانی داشتیم و خرسند بودیم که هر چند خسارات مادی زیادی به مردم استان‌های شمالی نظیر گلستان و مازندران وارد شد، ما می‌توانیم از طریق کمک‌های بلاعوض و آنچه که از طریق مساعدت‌ها و تسهیلات ارزان‌قیمت، این خسارات را جبران کنیم.
نوبخت ادامه داد: به همین جهت با اختصاص تنخواهان مناسب به  این دو استان و همچنین استان‌های سمنان و خراسان شمالی مسائل مدیریت شد اما خبر مؤلمه‌ای امروز به مردم و هیئت دولت رسید و موجب شد در یک زمان کوتاهی خسارات جانی جداً قابل توجه و نگران کننده‌ای داشتیم و همه اعضای هیئت دولت به ویژه رئیس جمهور بسیار متأثر شدند و به ما مأموریت داده شد که با توجه به عمق این اتفاق دردناک سریعاً در منطقه حاضر شویم و ضمن کمک به این استان اگر ضرورتی برای ارائه کمک خاصی است، به لحاظ بودجه و اعتبارات آن را پشتیبانی کنیم.
وی تأکید کرد: آنچه که برای دولت بسیار مهم است، عدم تکرار این اتفاق و رخداد سیل در روزهای آینده است به ویژه اینکه جمع قابل توجهی از مردمان ما طبق رسم سنوات گذشته آمده‌اند تا نوروز خود را در شیراز سپری کنند، لذا برای دولت بسیار مهم است که این حادثه به هیچ وجه نباید تکرار شود و اگر احتمال وقوع طغیان رودخانه‌ها و وقوع سیل وجود دارد به گونه‌ای پیش‌بینی کنیم تا از بروز هر گونه خسارت به اموال و به ویژه جان مردم بتوانیم پیشگیری کنیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی  کشور از استاندار فارس خواست تا تمهیدات لازم را برای این مهم مهیا کند تا دیگر شاهد وقوع چنین حوادث دلخراشی نباشیم.
وی در ادامه بر لزوم تحلیل و بررسی ابعاد مختلف سیل شیراز تأکید کرد و گفت: باید تحلیل شود که در ایجاد این مسئله غفلت یا سستی انجام گرفته است و صرف نظر از پیام‌هایی که در فضای مجازی به‌صورت گسترده منتشر می‌شود که برگرفته از احساسات هستند، برای ما بسیار مهم است که از نظر تحلیلی به چه جمع‌بندی می‌رسیم.
نوبخت ضمن ابراز همدردی دولت با بازماندگان جانباختگان سیل شیراز گفت: تعدادی از حادثه‌دیدگان سیل اکنون در بیمارستان‌های شیراز بستری هستند لذا به‌منظور تسریع در امورات درمانی آنان وزیر بهداشت به این استان سفر کرده است.
وی با بیان اینکه وزیر اطلاعات نیز برای انجام پشتیبانی‌های لازم در شیراز حضور یافته است، گفت: در رابطه با این حوادث طبیعی آنچه که در حوزه مسئولیت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام خواهیم داد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور همچنین بر لزوم رسیدگی به همراهان و بازماندگان حادثه سیل شیراز تأکید کرد کرد و گفت: مسئله اسکان رایگان آنان، اغذیه و همچنین انتقال اجساد متوفیان به شهرهایشان باید حل شود و در این راستا رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس اختیار تام دارد تا همکاری‌های لازم را داشته باشد.
وی این نکته را یادآور شد که آیین‌نامه و ضابطه ویژه‌ای در دولت وجود دارد که کسانی که از حوادث طبیعی و غیرمترقبه آسیب می‌بینند کمک بلاعوض دریافت خواهند کرد لذا باید متناسب با خسارات وارد شده حتی به کسانی که به خودروهای آن‌ها آسیب وارد شده، عمل کنیم.
انتهای پیام

captcha