ارزیابی تحولات و فعالیت‌های قرآنی خراسان رضوی در سال ۹۷
کد خبر: 3799805
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹

ارزیابی تحولات و فعالیت‌های قرآنی خراسان رضوی در سال ۹۷

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ سال ۹۷ روند انجام فعالیت‌ها و تحقق اهداف قرآنی در خراسان رضوی با فراز و فرود‌هایی همراه بود، به گونه‌ای که مسئولان و فعالان قرآنی برای تحلیل فضای حاکم بر جامعه قرآنی خراسان طی یک سال گذشته نظرات مختلفی بیان می‌کنند.

ارزیابی تحولات و فعالیت‌های قرآنی خراسان رضوی در سال 97به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، در سال 97 همچون سال‌های اخیر، استان خراسان رضوی به افتخارات قرآنی مختلفی به خصوص در دو بخش حفظ و قرائت قرآن دست‌ یافته و از طرفی بار سنگین زخم‌ها و مشکلات کهنه خود را همچنان به دوش کشیده است.
در سالی که گذشت می‌توان تکیه بر توان قرآنی درون‌زا و مردمی را عامل روند رو به رشد جامعه قرآنی خراسان عنوان کرد و مشکلات و مسائل اصلی در تحقق اهداف قرآنی و حصول نتیجه مطلوب را عدم همکاری و هماهنگی از سوی نهادهای متولی این فعالیت‌ها در نظر گرفت.
برای رسیدن به تحلیلی گسترده‌تر و دقیق‌تر به گفت‌وگو با فعالان قرآنی و مسئولان متولی امور قرآنی استان خراسان رضوی می‌پردازیم که هر یک عواملی را به عنوان نقاط قوت و ضعف جامعه قرآنی در یک سال اخیر بیان می‌کنند.
حجت‌الاسلام حسین نمازی‌فر، مسئول امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، با اشاره به اینکه این استان در حوزه قرآنی همسان با قطب اول کشور است، بیان کرد: بهترین حافظان و قاریان قرآن هم به جهت فراوانی و هم به جهت توانمندی در استان ما حضور دارند و این فرصتی برای گسترش فعالیت‌های قرآنی است اما متأسفانه هنوز از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است.
 
آشکار نبودن جایگاه قرآنی خراسان
وی افزود: امروز جامعه قرآنی ما در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته است؛ البته می‌توان یکی از مهمترین دلایل این مشکل را اختلاف نظر افراد در مسائل جزئی و نه مسائل تخصصی قرآنی عنوان کرد.
نمازی‌فر با بیان اینکه رفع مشکلات و اختلاف‌نظر افراد در جامعه قرآنی وظیفه دستگاه‌های اجرایی است، ادامه داد: باید به اجرای همایش‌های قرآنی با حضور اهالی قرآن در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری در سطح استان بپردازیم و در برگزاری این همایش‌ها انسجام و اهتمام به فعالیت‌های قرآنی را با همفکری کل جامعه قرآنی مد نظر داشته باشیم و از نگاه‌های جزئی و فردی پرهیز کنیم.
وی اظهار کرد: سختی پیش‌روی جامعه قرآنی ما این است که صاحب‌نظران و اهالی قرآن یکدیگر را بپذیرند چراکه قبول نکردن نظرات یکدیگر مشکل بزرگی است که باعث قطع ارتباط جامعه قرآنی خراسان با سایر استان‌ها شده است.
مسئول امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه مشکلات اصلی در حوزه نظریات قرآنی ما به مباحث آموزشی و ارتقا و پیشرفت سطح قرآنی مربوط است، افزود: البته باید انتقادات را به یکدیگر بگوییم و اگر این مسائل برطرف شود گوهرهای خوبی را به جامعه قرآنی کشور نشان خواهیم داد. اگر این اختلاف‌نظرها باقی بماند عدم رشد جامعه قرآنی ما به خصوص در حوزه قرائت قرآن ادامه خواهد داشت.
 
پرشورترین آزمون قرآنی کشور
حجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی‌نسب، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، گفت: سالی که پشت سر گذاشتیم، سال بسیار خوبی برای فعالیت‌های قرآنی در استان ما بود؛ به عنوان مثال آزمون‌های قرآنی بهمن‌ماه و اسفندماه که یکی ویژه کارکنان دولت و دیگری آزمون حفظ و مفاهیم قرآن بود، به عنوان پرشورترین آزمون‌ها در سطح کشور معرفی شد و این یک پیام برای کارگزاران و مسئولان دارد و آن، اینکه باید توجه ویژه‌ای به فعالیت‌های قرآنی در استان خراسان رضوی صورت گیرد و اتفاقات قرآنی بر اساس شاخص‌های قرآنی استان‌ها به اجرا رسد.
کاظمی‌نسب ادامه داد: جشنواره بین‌المللی آیات یکی از جشنواره‌های فاخر قرآنی بود که طی سال ۹۷ در خراسان رضوی برگزار شد و تعداد ۱۴۰ اثر فاخر قرآنی به وجود آمد. با توجه به این فعالیت‌ها می‌توان گفت نسبت به سال‌های گذشته فعالیت قرآنی درخشان‌ترین در خراسان رضوی شاهد بودیم.
معاون قرآن و عترت اداره‎کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به تصویب سند راهبردی فعالیت‎های قرآنی این استان در سال ۹۷ گفت:  تصویب این سند از جمله موارد درخشش فعالیت‌های قرآنی نسبت به سال‌های اخیر بود؛ ما با تاکید بر استمرار فعالیت‌های قرآنی برگزاری سلسله جشنواره‌های آیات و ادامه‌دار بودن جشنواره «قصه‌های قرآن، نردبان آسمان» چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی خراسان برای سال آینده در نظر گرفته‌ایم؛ ضمن اینکه برگزاری نمایشگاه قرآن سال ۹۸ مشهد در سطح بین‌المللی مورد توجه خواهد بود.
 
زنده ‌ماندن امید مؤسسات قرآنی با ادغام اتحادیه‌ها
حجت‌الاسلام حجت مجیدی، مدیرعامل اتحادیه قرآنی خراسان رضوی، گفت از نقاط قوت سال ۹۷ در جامعه قرآنی می توان به عزم ملی و مردمی برای ادغام دو اتحادیه قرآنی در سطح کشور اشاره کرد. این ادغام باعث شد هر چند با فعالیت اندک، امیدی در موسسات قرآنی برای ادامه فعالیت‌ها زنده بماند؛ علی‌رغم اینکه مشکلات و عدم همکاری از سوی نهادهای دولتی با مؤسسات قرآنی همراه بود.
وی با بیان اینکه مسئولان و شوراهای قرآنی کشور باید زودتر و سریع تر از این به برطرف کردن موانع اجرایی برای فعالیت‌های قرآنی می‌پرداختند، افزود: ما برای سال آینده برگزاری جشنواره‌های توانمندسازی با محوریت گام دوم انقلاب را برای موسسات قرآنی در نظر داریم؛ برگزاری این جشنواره‌ها باعث می شود تا بتوانیم موسسات غیرفعال را شناسایی و آنان را از گردونه فعالیت خارج کنیم و مؤسسات فعال جدید را جایگزین آنان نماییم.
مدیرعامل اتحادیه قرآنی خراسان رضوی اضافه کرد: در حال حاضر از مجموع ۲۳۰ موسسه موسسه قرآنی خراسان رضوی تعداد ۱۲۰ مؤسسه فعال 60 مؤسسه نیمه فعال و 50 مؤسسه غیرفعال هستند؛ بنا بر این آمار در نظر داریم تا گروه ارزیابی با همکاری نهادهای قرآنی راه اندازی شود و فعالیت موسسات قرآنی را در سال آینده به صورت مستمر پیگیری کند.
حجت‌الاسلام مسعود میریان، رئیس مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی، گفت: مشهد مقدس یکی از اعتاب قرآنی جهان اسلام است؛ این شهر در اکثر رشته‌های قرآنی پیشتاز همه استان‌های کشور است. می‌توان گفت مشهد علمدار و صادرکننده فعالیت‌های قرآنی به نقاط مختلف کشور است.
 
خلأ هم‌افزایی نهادی برای رسیدن به اهداف قرآنی
وی افزود: خلأیی که در سال ۹۷ شاهد آن بودیم و در بدنه جامعه قرآنی خراسان حس می‌شد، هم افزایی و همکاری نهادهای اجرایی برای تحقق اهداف قرآنی بود؛ از طرفی شورای فرهنگ عمومی استان جلسات کمتری را در حوزه قرآنی برگزار کرد و جلسات شورای گسترش فعالیت‌های قرآنی استان نیز صورت منظم برگزار نمی‌شد.
میریان ادامه داد: ما اگر بتوانیم کارگاه‌ها و جلسات هم‌افزایی را با هدف اقدامات قرآنی مشترک برگزار کنیم، قطعا موفقیت‌های بهتری را در سطح استان خراسان رضوی شاهد خواهیم بود که امیدواریم سال آینده شاهد برگزاری فعالیت های مشارکتی با استفاده از ظرفیت های داخلی استان باشیم.
سید محمدجواد حسینی، قاری بین‌المللی قرآن، نیز در تحلیل وضعیت فعلی جامعه قرآنی خراسان عنوان کرد: رهبر انقلاب همواره نسبت به جلسات و اساتید قرآنی مشهد دغدغه‌مند و جویای برگزاری جلسات خاص و ویژه در مشهد هستند. ایشان در جلسه‌ای با قاریان فرمودند ما بسیاری از فعالیت‌ها و آموزش‌های زیربنایی را بعد از جلسات قرآنی مشهد آغاز کنیم تا بتوانیم به گسترش آن در سطح کشور برسیم.
 
نیازمند رفع کاستی‌ها و توجه به جلسات قرآنی در مشهد هستیم
وی با اشاره به اینکه مسئولان باید در سال جدید نگاه ویژه‌ای به جلسات قرآن داشته باشند، افزود: در حوزه فعالیت‌ها و مباحث قرآنی شهر مشهد مقداری شاهد افول هستیم؛ توجه مسئولان برای تثبیت جایگاه مشهد در سطح جهان تشیع و اسلام به عنوان یک قطب قرآنی اهمیت دارد.
این قاری بین‌المللی قرآن اضافه کرد: جلسات و اتاق فکرهایی نیاز است تا مسائل و مباحث قرآنی شهر مشهد و استان خراسان در آنجا مطرح شود و با همفکری بتوانیم همچون گذشته قاریانی برتر و برجسته در سطح کشور تربیت کنیم و در نتیجه آن تلاوت‌هایی همچون تلاوت‌های اساتید برجسته مشهد تولید شود.
انتهای پیام
captcha