عاشقانه‌ترین بی‎قراری برای بی‌منت‌ترین‎‎ خدمت/ سبک زندگی جهادی از کربلا تا گلستان
کد خبر: 3800019
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
نگاهی به فعالیت‌های قرارگاه جهادی خدمت‌رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)؛

عاشقانه‌ترین بی‎قراری برای بی‌منت‌ترین‎‎ خدمت/ سبک زندگی جهادی از کربلا تا گلستان

گروه جامعه ــ با وجود گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، هنوز دغدغه نیرو‌های جهادی و جوانان این دهه از انقلاب، کمک بدون منت، دستگیری و رفع مشکلات آسیب‎دیدگان، مستضعفان و محرومیت‌زدایی در ایران اسلامی است.

دلت که دریایی و قلبت آسمانی شد، دیگر مرد و زن نمی‌شناسد و از هرجنسی که باشی وقتی راهت را پیدا کنی، برایتان سخت می‌شود که از قافله دریادلان جا بمانی؛ وقتی چشمان معصوم کودکان روستا‌های دورافتاده را می‌بینی، وقتی اشک‌های مادران و پدران درمانده و گرفتار سیل و زلزله را می‎بینی و یا وقتی رنج مادران قد خمیده و پینه‌های دستان مردان کشاورز مناطق کمتر برخوردار را می‌بینی و در همین حال فکر می‌کنی که آن زن در راه جابه‌جا کردن آب برای رفع تشنگی اعضای خانواده‎اش قد خمیده شده و دست و پای مرد خانواده برای تهیه نانی حلال رنج و دشواری بسیاری را طی کرده است نمی‌توانی بی‌تفاوت باشی؛ آری این بی‎تفاوت نبودن ویژگی افرادی است که نشان دادند در هر پست، منصب و لباسی که باشی می‎توانی به مردم خدمت و کمک کنی.
وقتی که امیرالمؤمنین می‌فرمایند: «مجاهد کسی است که با نفس خود مجاهده و مبارزه کند»، چه تمرین سختی را به ما آموزش می‎دهد؛ این تمرین مجاهده و مبارزه با نفس، جایی است که باید از دوست داشتنی‌های دنیا، از همان‌هایی که در وجودمان رخنه کرده‌اند، دل بکنیم و به وعده حقی که خداوند در کتاب‌های آسمانی خود برای پیکارکنندگان در راهش داده است فکر کنیم؛ آری میل به خدمت به مردم و تحمل سختی‌های آن، نقطه‌ای نورانی در باطن همه انسان‌هاست که امروز در کشور از آن با عنوان فعالیت و روحیه جهادی نام برده می‌شود.
روحیه جهادی نه تنها آرامشی محض و اطمینان‌خاطری دلنشین برای ساختن دنیایی زیبا در زندگی جاودانه به انسان می‌دهد، بلکه در همین دنیا و در همین لحظات، که به سرعت درگذرند، و در همین حین که پلک‌ها روی هم می‌آیند و نظاره‌گر گذر عمرند دست‌گیری از دیگران و تلاش برای ساختن راهی هموار در جامعه آرامشی خاص به انسان می‌بخشد. یکی از راه‌های تمرین کسب این آرامش، زندگی به سبک جهادی است؛ زندگی‎ای‌ که در سال‎های اخیر در قالب اردو‌های جهادی در برهه‌هایی از سال در حال تجربه است و امروز همزمان با وقوع سیل در کشور بیش‌از پیش رخ نمایان کرده است؛ بر همین اساس و برای بررسی بهتر این موضوع خبرگزاری ایکنا؛ به سراغ مجتبی باستان، قائم‌مقام قرارگاه جهادی خدمت‌رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، رفتیم تا از جزئیات خدمات و اقدامات این گروه جهادی و سبک زندگی فعالیت‎‎های جهادی و اقداماتی که تاکنون این گروه جهادی انجام داده است آشنا شویم؛ در ادامه مشروح این گفت‎وگو در ادامه از حضورتان می‌گذرد.
* در فعالیت‌های جهادی و جهادگران افراد گوناگونی حضور دارند که بیشتر آن‌ها جوانان هستند و در کنار یکدیگر جمع شده تا محرومیت‌زدایی کرده و دل مردمان این مرز و بوم را شاد کنند؛ نگاه را‌هبردی و سبک زندگی جهادی چگونه در این فعالیت‌ها معنی می‌شود؟
هر زمانی که ما به دنبال یک مأموریت می‌رویم یکسری راهبرد‌ها و سیاست‌ها براساس این مأموریت‌ها اتفاق می‌افتد؛ اگر بخواهیم با نگاه راهبردی به فعالیت‌های جهادی نگاه کنیم، ابتدا باید ببینیم این راهبردها، سیاست‌ها و اهداف کلان چیست و چگونه می‌شود که برخی از ماموریت‌های جهادی در برخی از محرومیت‌ها منتهی و متولد می‌شود؛ لذا سبک و سیاست فعالیت‌های جهادی برگرفته از آموزه‌های دینی و قرآنی است؛ چراکه همه‌جای قرآن کلمه جهاد و فعالیت‌های جهادی مشهود است. حتی در روایات و احادیث ائمه معصومین(ع) هم اقدامات و فعالیت‌های جهادی به روشنی و با تاکیدات بسیار آمده است. آنجا که رسول گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند: «هر کسی صبح را به شب برساند و به فکر برادر مسلمانش نباشد، مسلمان نیست»؛ یا آنجا که حضرت علی(ع) در گرمای طاقت فرسای مدینه زمین راه حفاری می‌کردند تا یک چاه آب ایجاد کنند و همین که چاه آب ایجاد می‌شد و به آب می‌رسیدند آنرا وقف محرومین می‌کردند، نشان‌دهنده این نکته است که توجه به محرومین و سایر مردم چه جایگاه ویژه‌ای در اسلام دارد.
اینجاست که تفاوت سبک زندگی غربی با سبک زندگی اسلامی مشخص می‌شود. مکاتب غربی و شرقی اگر به دنبال یک فعالیت هستند، نگاهشان سودمحور است و تنها به منفعت خودشان می‌اندیشند، اما نگاه اسلام و آموزه‌های دینی بر این اصل اعتقادی ندارد و تاکید ائمه و معصومین (ع) خیرخواهی برای عموم مردم و رفع محرومیت از جامعه است. امام خمینی(ره)، نیز به همین اصول پایبند بودند و تاکید می‌کردند، کسانی با جمهوری اسلامی همراه هستند که درد و ضعف و محرومیت را چشیده باشند؛ این یعنی که همه مردم باید به محرومین و نیازمندان کمک کنند؛ امام خمینی در جای دیگری می‌فرمایند: «باید به، ولی نعمتان انقلاب کمک کنید»، منظور حضرت امام از، ولی نعمتان مردمان مناطق کمتر برخوردار کشور است. همچنین مقام معظم رهبری هم در این خصوص می‌فرمایند «امروز تنها راه مبارزه با آمریکا خدمت به مردم است»؛ و لذا بر اساس این آموزه‌ها، سیاست‌ها و راهبرد‌های فعالیت‌های جهادی تبیین می‎شود.
*ویژگی‌های این حرکت‌های جهادی با توجه به آموزه‌های دینی و قرآنی چیست و چگونه منجر به اثر و نتیجه می‎شوند؟
حرکت‌های جهادی ویژگی‌های خاصی دارد که به نوعی یک سبک زندگی برگرفته از آموزه‌های دینی و قرآنی را نشان می‌دهد؛ چرا که بچه‎های جهادی نگاهشان به حضرت علی (ع) و منش ایشان در دستگیری از نیازمندان است؛ برهمین اساس بدون مزد و هیچ منتی فعالیت‌های خودشان را انجام می‌دهند و در فصول مختلف سال ازجمله زمستان، تابستان و یا بهار خودشان را به مناطق محروم و آسیب دیده می‌رسانند و در آنجا خدمت‌رسانی می‌کنند؛ لذا اولین ویژگی حرکت‌های جهادی نگاه مطالبه‌گرانه است. این گروه‌ها تبدیل به زبان گویای مناطق کمتر برخوردار و محروم می‌شوند و اگر تا به حال این مناطق نتوانسته‌اند خواسته‌های خودشان را از مسئولین مطالبه کنند، این گروه‌های جهادی مطالبه حق آن‌ها را از مسئولان می‌کند. البته این مطالبه‌گری باید عالمانه، منصفانه و عادلانه باشد؛ ما هر مطالبه‌گری در فعالیت‌های جهادی را منطبق با حق نمی‌د‌انیم؛ بلکه مطالبه‌گری را بر اساس حق می‌دانیم که این سه عنصر در آن‌ها باشد.
دومین ویژگی سبک زندگی فعالیت‌های جهادی گفتمان‌سازی است. در دل بسیاری از حرکت‌های جهادی گفتمان‌سازی اتفاق می‌افتد و در تمامی این فعالیت‌ها یک سری از برنامه‌های فرهنگی و تربیتی درون‌برنامه‌ای وجود دارد، که این بچه‌‎ها برای خودشان در نظر می‌گیرند. همچنین یک‌سری برنامه‌های فرهنگی و تربیتی برون برنامه‌ای هم برای مردم در نظر می‌گیرند؛ و لذا در تمام این برنامه‌ها گروه‌های جهادی آموزه‌ها و اندیشه‌های دینی و قرآنی را تبدیل به گفتمان و زبان امروز می‌کنند. در واقع هر کدام از بچه‌های جهادی در حد خودشان به عنوان یک مبلغ دینی فعالیت و عمل می‌کنند.
سومین ویژگی فعالیت‌های جهادی جریان‌سازی است. جریانی که یاس و ناامیدی را در مناطق کمتر برخوردار و محروم کم می‌کند؛ بچه‎های جهادی به دنبال تزریق امید در این مناطق هستند؛ و این جریان‎سازی به نفع مردم و انقلاب است. اگر تا به امروز استکبار جهانی و عوامل داخلی فریفته و غافلان داخلی و شبکه‎های اجتماعی هر آنچه تبلیغات سوء علیه انقلاب و نظام دارند، بچه‎های جهادی به دنبال ایجاد جریان به نفع جبهه انقلاب هستند. در واقع بچه‎های جهادی هم خدمت ارائه می‎کنند و هم جریان‎سازی را ایجاد می‎کنند.
چهارمین ویژگی سبک‎ زندگی فعالیت‎های جهادی بحث‎های تربیتی است. وقتی که در این گروه‌ها می‎بینیم دانشجویان ۱۸ ساله، ۲۰ ساله، نخبگان دانشگاهی و ورودی‌های سال اولی دانشگاه‌ها در این گروه‌ها و در مناطق کمتر برخوردار حضور پیدا می‌کنند تا خدمتی ارائه کرده باشند، قدم‎های اولیه برای تبدیل شدن به مدیران آینده کشور را شاهد هستیم. در واقع این مدیران آینده با انواع محرومیت‌ها در مناطق مختلف جامعه آشنا شده و متوجه می‌شوند که این محرومیت‌ها حاصل چیست. در واقع عمده‌ترین مشکلات عمده کشور ما ناشی از دو حوزه، عدم توزیع عادلانه منابع و دوم ناکارآمدی برخی از روش‌های مدیریتی است؛ لذا تمام دانشجویانی که به صورت جدی وارد این فعالیت‎ها می‎شوند با این دو مشکل آشنا شده و سعی می‎کنند اگر در آینده به مدیری تبدیل شدند، این دو ضعف را به صورت درست مدیریت کنند.
عمدتاً همه جوانانی که در فعالیت‌های جهادی حضور دارند و خدمت می‎کنند نگاه و هدف‎شان برای آینده حل این دو موضوع است. فضای تربیتی که برای گروه‎های جهادی مترتب می‎شود هم از نگاه عملی و هم از نگاه تئوریک ایجاد خواهد شد. در شرایطی که با کمبود منابع و امکانات، کیفی‌ترین کار‌ها و یک خدمت مثبت ارائه می‌دهند، نشان دهنده یک فضای تربیتی بسیار خوب است.
عاشقانه‌ترین بی‎قراری برای بی‌منت‌ترین‎‎ خدمت/ سبک زندگی جهادی از کربلا تا گلستان

پنجمین ویژگی سبک زندگی جهادی، خدمت‌رسانی است. این خدمت‎رسانی بر اساس اخلاص و بدون مزد و منت است؛ چرا که آن‌ها می‎دانند پاداش خدمت آن‌ها در پیشگاه خداوند محفوظ است. ششمین ویژگی سبک زندگی جهادی، فرهنگ‎سازی است. در شرایطی که امروز کشور با بحران بیکاری و اشتغال مواجه است، رهبر معظم انقلاب به بچه‎های جهادی فرمودند: «شما سفیران کار و اشتغال هستید» و این سفیر کار و تلاش بودن یعنی موتور محرک جامعه بودن؛ این حرکت در سبک زندگی جهادی یعنی فرهنگ‎سازی و فرهنگی که کار و تلاش را ترویج می‎دهد. وقتی که خیلی از جوانان ما بعد از فارغ التحصیلی به دنبال شغل راحت و پشت میز نشینی هستند، آیا بچه‎های جهادی به دنبال شغل راحت هستند؟ با راهی که انتخاب کرده‎اند قطعاً پاسخ منفی است؛ آن‌ها به دنبال سبک زندگی اسلامی و ایجاد یک الگوی خوب هستند؛ لذا این حرکت‎های جهادی شبیه‌ترین حرکت‎ها در دوران دفاع مقدس ماست.
*شباهت فضای فعالیت‎های جهادی با دوران دفاع مقدس چقدر است؟
یکی از ویژگی‌های اصلی اردو‌های جهادی اصل خودسازی و انسان‌سازی است و در این میان یکی از عوامل اصلی خودسازی نیز اصل هجرت است. شهدا نیز در چنین مسیری از علائق خود گذشتند و به میدان جنگ رفتند؛ یکی از شاخصه‌های اصلی اردو‌های جهادی هجرت است؛ هجرت یعنی از هرآنچه که به لحاظ دنیوی دوست داریم به سمت چیز‌هایی برویم که برای ما سختی به همراه دارند؛ لذا یکی از شاخصه‌های جهاد اکبر نیز حرکت به سمت چیز‌هایی است که به آن‌ها علاقه‌ای نداریم؛ مدل روحیه جهادی در مقابل اشرافی‌گری است و ما در این مدل دیگر با ساعت‌زنی مواجه نیستیم و فضا از ابلاغ اداری به تلاش خودجوش تبدیل می‌شود. در چنین شرایطی اصولی مثل پا گذاشتن روی دیگران برای پیشرفت که در مدل اشرافی‌گری شاهد آن هستیم معنایی ندارد.
یکی از بزرگ‌ترین اتفاقاتی که می‌تواند در اردو‌های جهادی صورت پذیرد ساخته شدن بچه‌های جهادی است. آدمی که در این مناطق محروم می‌آید و فعالیت می‌کند دیگر تن به فیش‌های نجومی نمی‌دهد! مثلا کسی که می‌بیند دختربچه پنجم ابتدایی از داشتن یک کفش خوب محروم است یا در روستایی زندگی می‌کند که برای رسیدن به مدرسه باید هفت کیلومتر را بپیماید و یا بعضا در روستایی زندگی می‌کند که آب، برق، راه، مدرسه و مسجد ندارد، وقتی که وارد فضای مدیریتی می‌شود بزرگ‌ترین اولویت او حل کردن مشکلات آن دختربچه و بچه‌های مشابه او خواهد بود.
این حرکات جهادی می‌تواند تلنگری به مسئولان جمهوری اسلامی و دولتمردانی باشد که مدعی پیروی از خط امام(ره) هستند؛ چراکه امام خمینی(ره) فرمودند «آنچه مهم است این است که قشر مستضعف بیشتر مورد نظر باشد»؛ لذا امروز مجاهدت رزمندگان اسلام در جبهه‌های سخت هنوز ادامه دارد و در داخل کشور نیز جهادگران همان هدف اصیل را در محرومیت‌زدایی از مستضعفان و همچنین خنثی کردن حربه‌های جنگ نرم دشمنان و ترویج سبک زندگی و فرهنگ جهادی دنبال می‌کنند.
* از فعالیت‎های جهادی قرارگاه جهادی خدمت‌رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برایمان بگویید و بفرمایید که این قرارگاه با چه هدف و راهبردی ایجاد شد و چه فعالیت‌ها و اقداماتی را تاکنون انجام داده است؟
قرارگاه جهادی خدمت‌رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با هدف استفاده از ظرفیت‌های این ستاد برای پشتیبانی از گروه‌های جهادی، پس از تاکیدات مقام معظم رهبری در دیدار سال ۹۵ با دانشجویان، تشکیل شد. این قرارگاه در سال‌های اخیر در راستای محرومیت‌زدایی و حمایت و پشتیبانی از گروه‌های جهادی، خدمات بسیاری را در قالب این گروه‌ها به مردم مناطق محروم و کمتر برخوردار کشورمان ارائه کرده است. این خدمات شامل فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی، امداد و نجات در حوادث و بلایای طبیعی، اقدامات اشتغالزایی، حضور مؤثر در آسیب‌های اجتماعی، فعالیت‌های عمرانی، بهداشتی و درمانی است.
گروه‌های جهادی که با حمایت قرارگاه جهادی خدمت‌رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) فعالیت می‌کنند، با فعالیت در روستا‌ها و مناطق محروم به فکر استوار نگه‎داشتن یکی از اصول اساسی انقلاب پر شکوه اسلامی یعنی محرومیت‌زدایی هستند. فعالیت اصلی این قرارگاه در طول این مدت به دو بخش تقسیم می‎شود. بخش اول، اعزام گروه‌های جهادی به مناطق محروم و روستا‌ها و استفاده از آن‌ها در محرومیت‌زدایی و خدمت‌رسانی به مردم این مناطق است؛ که این خدمات موارد متعددی از جمله امداد و نجات در حوادث و بلایای طبیعی، اقدامات اشتغال‌زایی، حضور مؤثر در آسیب‌های اجتماعی، فعالیت‌های عمرانی، بهداشتی و درمانی و ... را شامل می‌شود.بخش دوم فعالیت قرارگاه هم به حمایت از گروه‌های جهادی برای توانمندسازی و تثبیت این گروه‌ها بازمی‌گردد. جریان جهادی کشور باید تقویت شود تا گروه‌ها توانمند شده و پس از مدتی تبدیل به گروه‌هایی پایدار و مانا برای فعالیت در عرصه‌های مختلف خدمت به مردم شوند؛ لذا بر مبنای همین سیاست، تلاش کردیم که فعالیت گروه‌های جهادی به‌خاطر نداشتن هزینه‌های لازم تعطیل نشود.
* قرارگاه جهادی خدمت‌رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تاکنون چند گروه جهادی را تحت پوشش خود قرار داده و مهمترین اولویت‌های شما برای تخصیص این حمایت‌ها چیست؟
قرارگاه جهادی خدمت‌رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در دو سال گذشته از ۱۵۰۰ گروه جهادی در سطوح مختلف از ابتدایی تا پیشرفته حمایت کرده است. اولویت فعالیت‌های قرارگاه در حوزه‌های اشتغال‌زایی و آسیب‌های اجتماعی است. با توجه به این‌که عمده مشکلات کشور ریشه در این دو معضل دارد، تلاش شده تا با حضور مؤثر در این عرصه‌ها، گروه‌های جهادی را حمایت کنیم. از سوی دیگر، با توجه به این‌که گروه‌های جهادی عمدتاً در حوزه‌های زیربنایی فعالیت دارند، سعی کرده‌ایم تا از همه این اقدامات حمایت و پشتیبانی کنیم.
 
عاشقانه‌ترین بی‎قراری برای بی‌منت‌ترین‎‎ خدمت/ سبک زندگی جهادی از کربلا تا گلستان

به عنوان مثال در سال ۹۷ در دو مقطع نوروز و تابستان حمایت‌های لازم از گروه‌های جهادی انجام گرفت و برای مثال، در تابستان سال گذشته ۴۵۰ گروه پشتیبانی شدند. مبنای این حمایت هم طرح‌هایی است که این گروه‌های جهادی برای محرومیت‌زدایی در عرصه‌های مختلف ارایه می‌دهند. پس از بررسی و تصویب این طرح‌ها در ۷ کارگروه تخصصی قرارگاه متشکل از جهادگران پیشکسوت، در دستور کار برای حمایت و پشتیبانی قرار می‌گیرند. همچنین در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ افتتاح و بهره‌برداری ۶۳۷ طرح عام‌المنفعه توسط قرارگاه جهادی خدمت‌رسانی ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) صورت گرفت که این طرح‌ها در حوزه‌هایی نظیر آبرسانی، پل‌سازی و مسکن ایتام، محرومان و معلولین مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
البته همه پشتیبانی‌های قرارگاه جهادی خدمت‌رسانی از گروه‌های جهادی به حمایت‌های مالی محدود نمی‌شود و این قرارگاه در حوزه شناسایی مناطق محروم، هدف‌گذاری اولویت‌های کشور و جهت‌دهی گروه‌ها به این سمت و سو هم ورود کرده و مشاوره می‌دهد؛ لذا تلاش داریم گروه‌های جهادی به مناطقی اعزام شوند که مورد نیاز است. در گذشته مرسوم بود که این گروه‌ها تمایل داشتند به مناطق دورافتاده محروم اعزام شوند، در صورتی که گروه‌های جهادی در همه استان‌ها حضور دارند و می‌توانند در استان خود به فعالیت بپردازند؛ لذا اتخاذ چنین رویکردی هم باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود و هم فعالیت گروه‌های جهادی را از یک حضور مقطعی به حضوری پایدار و پیشگیرانه تبدیل می‌کند.یکی از اولویت‌های این قرارگاه فعالیت‌هایی است که منجر به اشتغال‌زایی می‌شود؛ لذا باید توجه داشت که اشتغال‌زایی یک فعالیت تخصصی، پایدار و غیرمقطعی است که ورود شتاب‌زده در آن، ممکن است حتی به مشکلات بیفزاید. با این حال، با توجه به توان گروه‌های جهادی، تلاش شده تا مجموعه‌ای از طرح‌های اشتغال‌زا به آن‌ها پیشنهاد شود.
*شما در اربعین امسال هم خدماتی را به زائران ارائه کردید، این خدمات به چه شکل بود و برای سال آینده چه برنامه‌ای در این خصوص در نظر دارید؟
قرارگاه جهادی در سال ۹۷، طبق روال سال‌های گذشته به دنبال این مهم بود که از ظرفیت و توانایی گروه‌های جهادی و مجموعه‌های مردمی برای خدمت‌رسانی به زائران حداکثر استفاده را ببرد و نقشی حمایتی را در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی ایفا کند؛ لذا این خدمات به دو بخش متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم شد. در این جریان تلاش کردیم گروه‌های جهادی فعال در حوزه سلامت و درمان را سامان‌دهی کنیم. در این راستا، یکصد و چهل پزشک، پیراپزشک و بهیار با کوله‌پشتی حاوی دارو و در طول مسیر پیاده‌روی میان نجف تا کربلا به ارایه خدمات درمانی به زائران پرداختند.
اقدامات غیرمتمرکز قرارگاه جهادی هم در قالب حمایت از گروه‌های جهادی دارای توانمندی‌های خاص در حوزه‌های مختلف بود. پیش از ایام اربعین، با اعلام فراخوان و دعوت از گروه‌های جهادی برای ارایه طرح‌های پیشنهادی، از گروه‌های واجد شرایط پشتیبانی به عمل آوردیم. تعدادی از گروه‌های جهادی به شکل خودجوش در مرز‌ها و در طول مسیر پیاده‌روی، خدمات متنوعی در حوزه‌های مختلف مانند درمان و سلامت، تغذیه، راهنمایی و نگه‌داری وسایل زائران ارایه می‌دادند که حمایت‌های لازم از آن‌ها انجام شد.
 
عاشقانه‌ترین بی‎قراری برای بی‌منت‌ترین‎‎ خدمت/ سبک زندگی جهادی از کربلا تا گلستان

تلاش این قرارگاه متمرکز بر این مهم بوده که حالت مردمی پیاده‌روی اربعین در بخش پشتیبانی حفظ شود و در این راستا، از ۴۰ گروه جهادی فعال در عرصه‌های مختلف حمایت شده است. به‌کارگیری گروه‌های جهادی در اعزام ۸۰۰ زائر اولی به عتبات عالیات هم از دیگر اقدامات سال گذشته بود. در این خصوص گروه‌های جهادی را مسئول شناسایی و اعزام زائران مناطق محروم کردیم. شناسایی و اعزام این افراد توسط گروه‌های جهادی انجام گرفت و مدیریت کاروان‌ها هم بر عهده‌ی خود آنان بود و همه این‌ها خدمات بی‌منت گروه‌های جهادی به مردم، است و باید خدا را شاکر باشیم که توفیق خدمت‌رسانی به مردم را که جوهره و فرهنگ اصلی انقلاب اسلامی است، نصیب ما کرده است.
* مهمترین اولویت‌های شما محرورمیت‌زدایی و اشتغال‌زایی است، مثال‌هایی را از اقدامات انجام شده در این خصوص برای ما بیان کنید و بفرمایید که جایگاه فعالیت‎های جهادی در تحقق این موضوعات و تبیین سبک زندگی جهادی چیست؟
اشتغالزایی در مناطق محروم تبعات مثبتی ازجمله تزریق امیدواری در زندگی مردم آن مناطق و به وجود آمدن آثار اجتماعی در کنار آثار اقتصادی این مشاغل در آن مناطق خواهد شد. از همین‌رو گروه‌های جهادی مختلفی را در این زمنیه حمایت کردیم. ازجمله گروه عمار استان کرمان در روستای اسلام‌آباد و زهکلوت منطقه رودبار جنوب واقع در جنوب استان کرمان، اقدام به برگزاری ۱۴ دوره آموزشی فرهنگی و کارگاه‌های آموزشی مشاغل خرد جهت اشتغالزایی و انجام طرح سفره کریمان به استعداد ۲۰ خانوار کرده است. مرمت و تعمیر منازل آسیب‌دیده مردم در روستا‌های نقاط کم‌برخوردار و محروم کشور از فعالیت‎های گروه‌های جهادی در سراسر کشور است؛ در یکی از این فعالیت‌ها، کانون جهادی فرهنگی فاطمیون و ستاد حرکت‎های جهادی شهید حسین همدانی شهر دلفان استان لرستان با کمک ۷۰ نیروی جهادی و حمایت قرارگاه جهادی خدمت‌رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، اقدام به مرمت و تعمیر ۱۴ باب منزل کرده‌اند.
فعالیت‌های بهداشتی و درمانی نیز از دیگر خدماتی است که نیرو‌های جهادی در مناطق کم‌برخوردار و محروم ارائه می‌دهند. با توجه به مستعد بودن مردم این مناطق به بیماری‌های عفونی و پوستی، جهادگران اقدامات پیشگیرانه‌ای را در این زمینه انجام داده‌اند؛ با توجه به ضرورت پیشگیری در زمینه بیماری‌های پوستی و عفونی، گروه جهادی ایثار استان خراسان شمالی با حمایت مادی و معنوی قرارگاه جهادی خدمت‌رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، در حوزه بهداشت و درمان اقدام به اجرای طرح پیشگیری از بیماری‌های عفونی و پوستی در روستا‌های این استان کرده‌اند.
درواقع ترویج فرهنگ جهادی در مناطق محروم سبب خودکفایی اهالی این مناطق هم می‌شود. وقتی جوانانی را می‌بینند که با کار جمعی و اتحاد و روحیه خودباوری در مدت کوتاهی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را به وجود می‌آورند و شیرینی آن را حس می‌کنند این امید در آن‌ها زنده می‌شود که «ما می‌توانیم» و شوق و ذوق فعالیت‌های جهادی برای حل معضلات محرومان منطقه خود در آن‌ها ایجاد می‌شود. این شوق می‌تواند گام مهمی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و حرکت به سمت رهایی از وابستگی به دیگران در میان آن‌ها باشد. درواقع شاید بتوان گفت بچه‎های گروه‎های جهادی بی‎قرارترین و بی‎منت‎ترین افراد در خدمت‎رسانی به مناطق محروم، آسیب‎دیده و کم‎برخوردار هستند.
*متاسفانه در چند روز اخیر برخی از شهر‌های کشور با سیل مواجه شدند، از خدمات گروه‌هایی جهادی این قرارگاه در روز‌های اخیر و نحوه خدمت‎رسانی آن‌ها در این ایام هم بفرمایید؟
ر همین روز‌هایی که همه حواس‌ها معطوف به وقوع سیل در استان گلستان بود، شوک وقوع سیل به استان‌های فارس، لرستان و خوزستان رسید و در مهم‌ترین آن‌ها شهر‌های خرم‌آباد، پلدختر و شیراز از روز گذشته دچار بارش و سیلاب شدید شدند. از آن طرف شهر‌ها و استان‌های کرج، تهران، شمیران، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و غربی نیز مستعد وقوع سیل هستند.

بر همین اساس از ساعات ابتدایی وقوع سیل در استان‌های گلستان و مازندران بیش از ۳۰۰ جهادگر در قالب ۲۲ گروه جهادی وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به مناطق سیل‌زده اعزام شدند و اکنون مشغول به خدمت‌رسانی و ارایه خدمات اجتماعی هستند. این گروه‎ها تاکنون بیش از ۶۰ هزار غذای گرم و اقلام ضروری شامل ۱۰ هزار بطری آب معدنی، هزار تخته پتو، ۵ هزار قوطی کنسرو و وسایل امدادی، گونی و پلاستیک را در استان‌های خراسان شمالی، جنوبی، گلستان و مازندران توزیع کرده‌اند. همچنین کاروان سلامت احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز به همراه پزشکان جهادگر نیز به گلستان اعزام و هم‌اکنون مشغول خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده هستند. ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با راه‌اندازی مرکز فوریت‌های امدادی در پیش از سال جدید، آمادگی خدمت‌رسانی در بخش‌های درمانی و حمایتی به ۱۰۰ هزار نفر را در مواقع بحرانی و مورد نیاز دارد.
عاشقانه‌ترین بی‎قراری برای بی‌منت‌ترین‎‎ خدمت/ سبک زندگی جهادی از کربلا تا گلستان


به گزارش ایکنا؛ هرچند از این تشکل‌های جهادی انتظار حل مشکلات کلان کشور نمی‌رود، اما مطالبه‎گری، دستگیری از آسیب‌دیدگان و حل مسائل کوچک منطقه و محله و فعالیت‌های مختلف در زمینه‌های عمرانی، اشتغالزایی و بهداشتی و درمانی توسط این نیروهای، تحت حمایت قرارگاه جهادی خدمت‌رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، نشان می‌دهد، که پس از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، هنوز دغدغه نیرو‌های جهادی و جوانان این دهه از انقلاب، کمک بدون منت، دستگیری و رفع مشکلات آسیب‎دیدگان، مستضعفین و محرومیت‌زدایی در ایران اسلامی است.
گفت‌وگو از وهاب خدابخشی
انتهای پیام
captcha