هشدار در مورد رواج سبک زندگی تهرانی/ آموزش مسافرت مسئولانه نداریم
کد خبر: 3800105
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲
یک فعال محیط زیست:

هشدار در مورد رواج سبک زندگی تهرانی/ آموزش مسافرت مسئولانه نداریم

گروه جامعه ــ یک فعال محیط زیست با انتقاد از سبک زندگی مصرفی که از آن به عنوان سبک زندگی تهرانی نام برد، گفت: هزینه چنین سبک زندگی را نه تنها زیست بوم تهران بلکه بخش بزرگی از زیست بوم کشور پرداخت می‌کند.

محمد الموتی، فعال محیط زیست و دبیر شبکه سازمان‌های غیر دولتی ملی محیط زیست و منابع طبیعی در گفت‌وگو با ایکنا؛ با انتقاد از سبک زندگی که از آن به عنوان سبک زندگی تهرانی‌ها نام برده و رواج این سبک در میان مردم سایر مناطق کشور، گفت: سبک زندگی که اکنون ما ایرانی‌ها به عنوان یک زندگی الگو آن را انتخاب کرده‌ایم سبکی است که از آن می‌توان به عنوان سبک زندگی تهرانی نام برد. همه سبک زندگی تهرانی‌ها را پذیرفته‌اند و می‌خواهند همانند تهرانی‌ها زندگی کنند و یا به تهران بیایند.

هزینه سبک زندگی تهرانی‌ها را چه کسی می‌دهد؟

«مصرف» مهم‌ترین ویژگی بود که الموتی به عنوان ویژگی سبک زندگی تهرانی‌ها مطرح و این سؤال را عنوان کرد که: زندگی در تهران چه تبعاتی برای مردم این شهر و سایر مناطق ایران دارد و هزینه این سبک زندگی آن هم با این روش و مدل مصرف را چه کسی می‌دهد؟

این فعال محیط زیست با تأکید بر اینکه هزینه مصرف بالای تهرانی‌ها را نه فقط زیست بوم تهران بلکه تمام مناطق زیستی اطراف تهران پرداخت می‌کند، گفت: از همه نقاط اطراف تهران آب برای تأمین آب مردم تهران به این کلان شهر آورده می‌شود. یعنی تهران منابع آبی تمام استان‌های اطراف خود را می‌بلعد برای اینکه بتواند این سبک زندگی مصرفی در آن جریان داشته باشد.

وی ادامه داد: همین سبک زندگی مصرفی را تهرانی‌ها در تعطیلات به اطراف تهران و سایر نقاط کشور می‌برند و موجب آلودگی زیست محیطی سایر نقاط کشور می‌شوند. البته مشکل به همین جا ختم نمی‌شود؛ ویلاسازی تهرانی‌ها در دل مناطق بکر و زیست بوم‎‌های اطراف تهران و سایر شهرها نیز به محیط زیست کشور آسیب زیادی وارد می‎‌کند.

الموتی با اشاره به اینکه سفر و حضور مردم در مناطق بکر همه جای جهان رخ می‌دهد، مطرح کرد: در سایر مناطق دنیا به گردشگران آموزش داده می‌شود که مسافرت مسئولانه و حضور بی‌خطر در مناطق گردشگری داشته باشند اما چنین آموزشی به گردشگران ایران داده نمی‌شود و حضور آنها در مناطق گرشگری به محیط زیست صدمه وارد می‌کند.   

وی در پایان تصریح کرد: چرخه اسرافی که در سبک زندگی و نوع مصرف در نمونه‌ای مانند شهر تهران وجود دارد علاوه بر اینکه به این شهر آسیب می‌زند به بخش بزرگی از زیست بوم کشور نیز صدمه واردمی‌کند.

انتهای پیام 

captcha