وفاق و همدلی مردم و مسئولان در سیل، از نعمات الهی بود
کد خبر: 3800227
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷

وفاق و همدلی مردم و مسئولان در سیل، از نعمات الهی بود

گروه سیاست و اقتصاد - امام جمعه خوی با اشاره به اینکه وفاق و همدلی مردم و مسئولان از نعمات الهی در حوادت سیل اخیر بود، گفت: امیدواریم دولت بتواند هرچه زودتر در تأمین خسارات وارده به مردم اقدامات لازم را انجام بدهد.

وفاق و همدلی مردم و مسئولان در سیل، از نعمات الهی بود

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدرضی شکوری، امام جمعه خوی، ظهر امروز، ۹ فروردین ماه، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته خوی، ضمن توصیه مردم به رعایت تقوا اظهار کرد: رسول خدا(ص) در حدیثی تقوا در دین را از نشانه‌های پنج‌گانه مؤمن واقعی برشمردند بطوریکه می‌فرمایند: خَمْسٌ لا یَـجْتَمِعْنَ اِلّا فی مؤْمِـنٍ حَقّاً یُوجِبُ اللهُ لَهُ بـِهِـنَّ الْجـَنّـَةَ اَلنّـُورُ فِـی الْـقـَلـْبِ وَالْفِقْهُ فِی الْاِسْلامِ وَالْـوَرَعُ فِـی الدّیـنِ وَالـْمَوَدَّةُ فـِی النّاسِ وَ حُسْنُ السَّمْتِ فِی الْوَجْهِ، پنج ویژگی است که فقط در مؤمن جمع می‌شوند که خداوند به واسطه آنها بهشت را بر آن واجب می‌کند، روشنی در دل، فهم عمیق در دین، تقوا در امورات دینی، مردم‌دوستی و خوشرویی.
وی با اشاره به فرارسیدن روز طبیعت افزود: از جمله رسومات قدیم ایرانیان سیزده‌بدر است که در چنین روزی اکثر مردم به دامن طبیعت پناه می‌برند، البته لازم به‌ذکر است تمامی فارسی‌زبانان جهان و ایرانیان ساکن در سایر کشور ها از قبیل هندوستان، افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، آمریکا، اروپا ،کانادا و استرالیا نوعأ مراسم عید باستانی نوروز را انجام می‌دهند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شکوری گفت: نحس بودن روز ۱۳ یا عدد ۱۳ ریشه عقلایی ندارد و هیچکدام از نویسندگان داخلی و خارجی این موضوع را قبول ندارند و تمامی اعمالی که بنام سیزده‌بدر از قبیل گره زدن گیاهان، سبزه به رود سپردن، خوردن کاهو و سکنجبین و پرتاب کردن ۱۳ عدد سنگ هیچکدام توجیه عقلانی ندارند و تنها بُعد مثبت این روز گردش در طبیعت است، به‌شرط اینکه گناه نشود و به طبیعت و املاک و کشتزارهای مردم آسیب نرسد.
وی ادامه داد: در قرآن کریم، علاوه بر اینکه ۷۵۰ آیه به پدیده‌های طبیعی اشاره دارد، بیش از دَه درصد این آیات به طبیعت اختصاص یافته، حتی به بعضی از مظاهر طبیعت همچون انجیر و زیتون، صبح، سپیده دم و ستارگان سوگند یاد شده است.
امام جمعه خوی خاطرنشان کرد: خداوند در آیه ۶۱ سوره هود انسان را به آبادکردن زمین سفارش می‌کند و می فرماید: ... هُوَ أَنشَأَکُـم مِّنَ الأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَکُ، او شما را از زمین بیافرید و عمران آبادانیش را به شما واگذاشت.
وی گفت: خداوند پیوسته تاکید داشته بندگانش در طبیعت و چیزهایی که می‌بینند بیندیشند، بنابراین روزهای بهاری و بخصوص روز سیزدهم فروردین که روز طبیعت نام دارد، فرصت خوبی برای اندیشیدن درباره طبیعت و آفریده‌های خدا در روی زمین است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شکوری با اشاره به ۲۴ رجب سالروز فتح خیبر به دست امیرمؤمنان(ع) و بخشش فدک به حضرت فاطمه(ع) توسط پیامبر (ص) افزود: زمانی که خیبر بدست امیرمؤمنان فتح گردید و یهودیان شکست خوردند، فدک در اختیار رسول خدا قرار گرفت و براساس نزول آیه شریفه وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ (و حق نزديكان را بپرداز)، پیامبر(ص) آن را در اختیار حضرت فاطمه(ع) قرار داد.
وی گفت: حضرت فاطمه(س) می‌فرماید که فدک، عطیه خداوند به پیامبر (ص) بـود و او هم آن را برای کودکان گرسنه از نسل خود و نسل من به من بخشید.
وی با تسلیت 25 رجب روز شهادت امام کاظم(ع) در زندان هارون‌الرشید یادآور شد: آن بزرگوار در زمینه عدالت می‌فرماید که عدالت شیرین تر از از عسل است و تنها کسی می‌تواند عدالت را اجرا کند که عدالت را نیکو بداند.
امام جمعه خوی آثار و برکات اجتماعی عدالت را از دیدگاه امیرمؤمنان(ع) برشمرد و گفت: پایداری اجتماعی، اصلاح امورات مردم، ثبات و پایداری دولت و آبادی و برکت جامعه از جمله آثار و برکات عدالت بوده و امیرمؤمنان(ع) می‌فرماید: بِالْعَدْلِ تَتَضاعَفُ الْبـَرَکاتُ، با عدالت، برکتها فرونی می‌یابد.
وی با تبریک ۲۷ رجب فرخنده عید مبعث رسول اکرم(ص) در ۴۰ سالگی گفت: هیچکدام از آئین‌ها و ادیان به اندازه دین مقدس اسلام، سریع گسترش پیدا نکرده است، با اینکه در ابتدای دعوت، محیط بقدری نامساعد بود که پیامبر (ص) سه سال مخفیانه دعوت فرمودند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شکوری با اشاره به ریشه‌ها و علل گسترش سریع دین مقدس اسلام افزود: این مسأله را باید در مواردی همچون فطری بودن معارف و حقایق دین اسلام، اخلاق رسول خدا(ص)، استقامت و پایداری مسلمانان، معجزات پیامبر(ص) و امدادهای غیبی، ایمان استوار و توکل عمیق به خدا، ایثار، شهامت و شجاعت امیرمؤمنان(ع)، توجه ویژه به محرومان و مستضعفان، دعوت و تبلیغ مبلغان دینی و اجتناب از خشونت در تبلیغ و دعوت جستجو کرد.
وی با اشاره به حوادث سیل در کشور گفت: در طول هفته گذشته تعدادی زیادی از استان‌های کشور تحت‌تأثیر بارندگی‌ها و سیل‌های ویرانگر قرار گرفته و تعدادی از هموطنان از نظر جانی و مالی آسیب دیدند و منازل مسکونی خود را از دست دادند و چیزی که در این مصیبت طبیعی موجب التیام دردها و مصائب بود، همدردی آحاد مردم به‌ویژه مسئولان مربوطه، نیروهای مسلح، دولت و به‌خصوص عنایت ویژه مقام معظم رهبری بود که از لحظات اولیه این مشکل در مناطق آسیب‌دیده حضور جدی پیدا کردند و امیدواریم دولت بتواند هرچه زودتر در تأمین خسارات وارده به مردم اقدامات لازم را انجام بدهد.
انتهای پیام

captcha