رسالت آموزش‌و‌پرورش تربیت نسلی کارآمد برای پیشرفت است
کد خبر: 3800353
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش:

رسالت آموزش‌و‌پرورش تربیت نسلی کارآمد برای پیشرفت است

کانون خبرنگاران نبأ ــ مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش گفت: یکی از بزرگترین رسالت‌های آموزش و پرورش با توجه به شعاری که مقام معظم رهبری امسال اعلام کردند، توجه به تربیت نسلی است که در آینده بتواند با رویکرد اقتصاد مقاومتی کشور را به سمت پیشرفت سوق دهد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ علیرضا حاجیان‌زاده، مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش ضمن تبریک ماه پربرکت رجب و آغاز بهار طبیعت به خانواده بزرگ حوزویان و فرهنگیان کشور، افزود: از سال 1368 که حضرت آیت الله خامنه ای پس از امام خمینی(ره) به رهبری انقلاب اسلامی برگزیده شدند، نزدیک 30 سال می‌گذرد. ایشان از سال 69 به بعد در ابتدای سال بر یک مسئله و موضوع به عنوان مسئله مورد تاکید نظام اشاره می‌کردند تا اینکه به طور رسمی از سال 1378 بنا را بر نامگذاری سال‌ها گذاشته و در سخنرانی نوروزی‌شان نام سال را انتخاب و معرفی می‌کردند.
مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش اظهارکرد: نخستین‌بار که رهبر معظم انقلاب به طور رسمی نامی را برای یک سال برگزیدند، به پیام نوروزی ایشان در سال ۱۳۷۸ باز می‌گردد. از آن پس این مسئله به صورت یک سنت، همه ساله تکرار شد. نامگذاری سال‌های مختلف که از اول فروردین ۷۸ آغاز شد. رویکردی که تاکنون ادامه یافته و هر ساله نام مشخصی به عنوان شعار سال از سوی ایشان مطرح و دنبال می‌شود.
این محقق و پژوهشگر علوم آموزشی و تربیتی با بیان اینکه موضوع اقتصاد در ابعاد مختلف از سال 1390 با نگاه خاص‌تری از معظم له مطرح شد به‌طوری‌که؛ « سال 1390 جهاد اقتصادی»، «1391 تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی»، « 1392 حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی»، « 1393 اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مدیریّت جهادی»، « 1394 دولت و ملّت، همدلی و هم‌زبانی»، «1395 اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، « 1396 اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال»، «1397حمایت از کالای ایرانی » و امسال نیز در سخنان مهمی سال «‌رونق تولید» را نامگذاری فرمودند.
حاجیان‌زاده با بیان اینکه شعار «رونق تولید» از دامن اقتصاد مقاومتی رشد و نمّو پیدا خواهد کرد، بیان کرد: رونق تولید زمانی به شکل مطلوب رقم خواهد خورد که اقتصاد مقاومتی، حمایت از کالای ایرانی با عزم ملی و مدیریت جهادی همسو و همگام شود اگر در بیانات امروز و گذشته رهبر معظم انقلاب دقیق شویم خواهیم یافت که براي مفهوم اقتصاد مقاومتی، تعاریف متفاوتی ارائه شده است که هر کدام از جنبه‌ای به این موضوع نگاه کرده‌اند. در این میان، تعریف جامع و کامل از اقتصاد مقاومتی را خود رهبر فرزانه انقلاب ارائه داده‌اند.
دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش ادامه داد: معظم له در دیدار با دانشجویان در مرداد 91 فرمودند: «اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی‌ها و خصومت‌های شدید می‌تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.»
مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اقتصاد مقاومتی در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده قرار می‌گیرد، منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصادی سلطه ایستادگی می‌کند، سعی در تغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی‌سازی آن بر اساس جهان‌بینی بوده و دارای اهدافی متعالی است.
حاجیان‌زاده بیان کرد: به عبارتی اقتصاد مقاومتی یعنی تشخیص حوزه‌های فشار و تلاش برای کنترل و بی اثر کردن آن‌ها و در شرایط آرمانی، تلاش برای تبدیل این فشارها به فرصت است. اقتصاد مقاومتی در راستای کاهش وابستگی‌ها و تأکید روی مزیت‌های تولید داخل و تلاش بر خود اتکایی است.
این محقق و پژوهشگر تعلیم و تربیت ادامه داد: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که با آینده‌پژوهی دقیق و عالمانه تمامی فرصت‌های آتی دشمن را برای ضربه زدن به اقتصاد کشور شناسایی کرده و راه کار مناسب را در سطوح مختلف به کار می‌گیرد، آنچه امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «رونق تولید» نامگذاری شد؛ در واقع توجه و نگاهی جدی به مسئله اقتصاد مقاومتی و در راستای آن تمرکز بر روی رونق تولید داخلی است.
حاجیان‌زاده مهم‌ترین نقش آموزش و پرورش در تحقق «رونق تولید» و «قتصاد مقاومتی» را فرهنگ ‌سازی در میان دانش‌آموزان، اولیاء و مربیان بیان کرد.
مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش با ایجاد آمادگی ذهنی و روحی برای کارآفرینی، استفاده از تولیدات داخلی و صرفه‌ جویی در امور مختلف زمینه را برای تحقق رونق تولید و اقتصاد مقاومتی در جامعه ایجاد می‌کند. در واقع تدوین کتب درسی و گنجاندن مفاهیم و مطالب در آن‌ها بر مبنای اقتصاد مقاومتی زمینه را برای تحقق اهداف آموزش و پرورش در این زمینه فراهم می‌کند.
دبیرستاد همکاری‌ها تاکید کرد: آموزش و پرورش نقش مهمی در فرهنگ‌سازی برای ترویج و بسط آن چه در نظام جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن هستیم در بین دانش‌آموزان و خانواده‌ها دارد. سیاست‌های این موضوع در کشورمان باید به یک گفتمان عمومی تبدیل شود و آموزش و پرورش رسالت و نقش مهمی در این گفتمان‌سازی ایفا خواهد کرد.

اکبر پوستچیان
انتهای پیام

captcha