تلاش امام هفتم برای ایجاد توازن فکری میان شیعیان/ حرم شاهچراغ(ع) به سوگ پدر نشست
کد خبر: 3800641
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸

تلاش امام هفتم برای ایجاد توازن فکری میان شیعیان/ حرم شاهچراغ(ع) به سوگ پدر نشست

گروه اجتماعی ـ حرکت علمی شیعیان از زمان امام باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) آغاز شد و رسالت امام موسی کاظم(ع) نیز آن بود در این حرکت علمی توازن و تعادل فکری میان شیعیان ایجاد کند.

به گزارش ایکنا از فارس، امروز، 25 رجب مصادف با سالروز شهادت هفتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت امام موسی کاظم(ع) است. هم آنکه از برکت وجود ذی وجودش، شیعیان بسیاری در سایه سار خاندان پاک و مطهرش در نقاط مختلف دنیا به خصوص ایران اسلامی زندگی می‌کنند چرا که نسب بسیاری از امامزادگان مدفون شده در ایران به آن حضرت باز می‌گردد.
دورانى كه امام كاظم(ع) در آن زندگى مى‌‌كرد، مصادف با نخستين مرحله استبداد و ستمگرى حكّام عباسى بود که این اعمال فشار از دوران امام صادق(ع) آغاز و تا زمان امام رضا(ع) ادامه داشت لذا امام هفتم تقیه کرده و شیعیان را به این کار سفارش می‌کرد.
حرکت علمی شیعیان از زمان امام باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) آغاز شد و رسالت امام موسی کاظم(ع) آن بود تا در اين حركت علمى، توازن و تعادل فكرى را ميان شيعيان برقرار كند البته شرایط آن زمان برای شیعیان بسیار سخت بود.
به دلیل احساس ناامنی که هارون‌الرشید از سوی علویان داشت، امام موسی کاظم(ع) را به زندان انداخت چراکه آن حضرت نفوذ بسیار زیادی در میان مردم و به خصوص علویان داشت.
واپسین روزهای عمر امام کاظم(ع) در زندان سندی بن شاهک سپری شد. شیخ مفید گفته است سندی، به دستور هارون‌الرشید امام را مسموم کرد و امام سه روز پس از آن به شهادت رسید. شهادت آن حضرت ۲۵ رجب سال ۱۸۳ق در بغداد رخ داده است البته درباره زمان و مکان شهادت امام کاظم (ع) نظرات دیگری هم وجود دارد.
امام موسی کاظم(ع) در دوران عمر پربرکتش اقداماتی منحصر به فرد انجام داد به عنوان مثال سازمان وکالت را گسترش داد و در مناطق مختلف افرادی را به عنوان وکیل تعیین کرد.
علم، عبادت، بردباری، بخشندگی، کاظم و عبد صالح از جمله ویژگی‌ها و مناقبی هستند که در روایات و منابع شیعی برای امام موسی کاظم(ع) برشمرده‌اند به طوری که حتی بزرگان اهل سنت نیز به آن امام همام احترام گذاشته و مانند شیعیان به زیارت آن حضرت می‌رفته‌اند.
امروز و همزمان با سالروز شهادت آن حضرت در تمام نقاط ایران اسلامی به خصوص حرم‌های امامزادگان مراسم‌های سوگواری و عزاداری برپاست و در شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی نیز این مراسم‌های سوگواری با محوریت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) در حال برگزاری هستند.
مراسم‌های سوگواری از شب گذشته با اجرای برنامه‌های متنوعی نظیر مداحی، مرثیه‌سرایی، سخنرانی مذهبی، ترتیل‌خوانی آیات قرآن کریم و سفره صلوات آغاز شده و تا امشب نیز ادامه خواهند داشت.
همچنین برنامه‌های مشابهی در سایر حرم‌های مطهر امامزادگان منتسب به آن امام همام نظیر حضرت سیدعلاءالدین حسین بن موسی‌الکاظم(ع)، حضرت علی‌بن حمزه‌بن موسی الکاظم(ع) و غیره در حال برگزاری هستند.
انتهای پیام

captcha