خراسان‌شمالی آماده میزبانی مسابقات جهانی کشتی با چوخه
کد خبر: 3800747
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۱

خراسان‌شمالی آماده میزبانی مسابقات جهانی کشتی با چوخه

گروه اجتماعی- استاندار خراسان‌شمالی در دیدار دکتر ژائوئن رییس انجمن جهانی ورزش ها و بازی های سنتی از آمادگی این استان برای میزبانی مسابقات جهانی کشتی با چوخه خبر داد.

خراسان‌شمالی آماده میزبانی مسابقات جهانی کشتی با چوخه

به گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، به نقل از روابط عمومی استانداری، دکتر محمدعلی شجاعی، استاندار خراسان‌شمالی در این دیدار اظهار کرد:حضور رییس انجمن جهانی ورزش ها و بازی های سنتی در این استان موجب می شود تا مراودات بیشتری داشته باشیم که یکی از اهداف ما حضور در میادین بین المللی و برگزاری مسابقات جهانی کشتی با چوخه در این استان است و از این موضوع حمایت همه جانبه خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه برای رسیدن به اهداف خود در بحث ورزش باید گام های بلندی را همچون برگزاری مسابقات بین المللی و اعزام مربی به سایر کشورها برداشت، افزود: خوشبختانه سایر کشورها با ورزش های سنتی بیگانه نیستند در حالیکه در رشته های مختلف نیز بایکدیگر به رقابت می پردازند و این در حالیست که هرچند متاسفانه روابط برخی کشورها تیره شده اما در میادین ورزشی بدون توجه به اختلاف ها با یکدیگر رقابت می کنند.
شجاعی با تاکید بر اینکه ورزش های بومی و سنتی جایگاه خاص خود را دارد،تصریح کرد:ورزش های سنتی و بومی بدون هرگونه سیاستی ارتباط بین ملت و فرهنگ ها را تعریف می کند و ایران نیز همچون سایر کشورها از بازی های بومی بسیاری برخوردار است که یکی از مهم ترین آنها کشتی با چوخه است.
وی خاطرنشان کرد:کشتی با چوخه فقط ورزش نیست بلکه ریشه در آداب، سنن و تربیت ملل دارد و کشتی گیران و پهلوانان این رشته از ارزش بالایی برخوردارند.
شجاعی در ادامه سخنان خود خطاب به رییس انجمن جهانی ورزش ها و بازی های سنتی به نقش مهم اقتصادورزشی هم اشاره کرد و گفت:برای رشد و توسعه نیازمند توسعه بخش اقتصادی در ورزش هم هستیم زیرا نداشتن برنامه اقتصادی ما را برای رسیدن به اهدافمان محدود می کند بنابراین در کنار تلاش های خود، می توانیم برنامه های برای بخش اقتصادی نیز داشته باشیم.
وی بیان کرد:در کشور ایران تاکنون موضوع ورزش نسبت به سایر بخش ها عملکرد خوبی داشته و به رغم کمبود بودجه خوشبختانه اهالی ورزش در میادین جهانی به خوبی درخشیده اند و مهم تر آنکه حس برافراشتن پرچم جمهوری اسلامی در مسابقات بین المللی با هیچ چیز قابل قیاس نیست.
دکتر ژائوئن رییس انجمن جهانی ورزش ها و بازی های سنتی نیز در این دیدار اظهار داشت:انجمن جهانی ورزش ها و بازی های سنتی به صورت داوطلبانه تشکیل شده که از دولت ها و وزرات خانه ها بودجه ای دریافت نمی کند.
وی خاطرنشان کرد:در آغاز راه تشکیل این انجمن 17 کشور عضو آن شدند و امروز 86 سازمان و کشور عضویت دارند و تمام تلاش خود را می کنیم تا ورزش های سنتی را حفظ کنیم که البته این انجمن هم در یونسکو و هم اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته شده است.
وی افزود:در ورزش های سنتی، کشتی با چوخه از اهمیت زیادی برخوردار است و برای حفظ ورزش های سنتی ،این رشته را با کشورهای همسایه به اشتراک می گذاریم و توسعه می دهیم.
رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی ‌های بومی محلی کشور نیز گفت:ما نیز همچون سایر کشورهای جهان، علاوه بر این که از هویت بازی های بومی و محلی صیانت می کنیم، بنا داریم جاذبه ها و ویژگی های بارز ورزش های سنتی و بازی های بومی و محلی را از طریق برگزاری جشنواره ها به نمایش بگذاریم. .
غلامرضا جعفری افزود: حفاظت از میراث فرهنگی و ورزشی کشور باید جزئی از دغدغه همه دستگاه ها باشد و انتظار می رود حضور پررنگ تر رسانه ها بتواند این فعالیت ها را بیش از پیش در جهت آشنایی همگان با این ورزش ها انعکاس دهد.
وی تصریح کرد:در سنوات آتی با مساعدت استاندار خراسان شمالی برنامه جامع تری را مدیریت می کنیم زیرا رشته کشتی با چوخه پهلوانان بسیاری دارد که ثبت جایگاه حقوقی آن در عرصه های بین المللی برای ما حائز اهمیت است.
رییس انجمن کشتی با چوخه کشور نیز درابتدای سخنانی خود دکتر شجاعی استاندار خراسان شمالی را فردی فعال دانست و گفت: از زمان انتصاب دکتر شجاعی شاهد اقدامات خوبی در این استان هستیم که مهم ترین آنها جمع آوری بخاری های نفتی، برق رسانی به تمامی روستا و کنترل و مدیریت خوب در بحث بروز سیل و تقدیر ریاست جمهوری است.
قربانعلی قائمی افزود:این رشته ورزشی که ریشه در آیین و سنن ایرانی دارد در کشور و بویژه در خطه خراسان بزرگ از اقبال عمومی بسیار خوبی برخوردار است.
وی به پرطرفدار بودن این رشته ورزشی در جای جای کشور و بخصوص روستاها اشاره کرد و افزود: کشتی باچوخه بعد از فوتبال پرطرفدارترین رشته ورزشی است .
انتهای پیام

captcha