آشنایی با بقعه بی‌بی جهان گچساران
کد خبر: 3800793
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹

آشنایی با بقعه بی‌بی جهان گچساران

گروه اجتماعی ــ بقعه منور بی‌بی جهان در فاصله دو کیلومتری شمال روستای خونگ بنار از توابع بخش مرکزی گچساران واقع شده است.

آشنایی با بقعه بی بی جهان گچساران

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد،‌ این زیارتگاه بنا به کثرت گفتار به بی‌بی جون و بی‌بی جهون شهرت دارد.
بقعه منور بی‌بی جهان در فاصله دو کیلومتری شمال روستای خونگ بنار از توابع بخش مرکزی گچساران در 9 کیلومتری شمال شهر دوگنبدان واقع شده است.
روستای خونک بنار از شمال به کوه گوهر از جنوب به کوه تنگ گاگشک از مغرب به برج زریون و از مشرق به کوه نمو محدود است.
بنای بقعه
بنای این زیارتگاه اتاقی 3*3 متر گچی گنبددار واقع در مدخل ورودی غاری عظیم که از یکطرفبه کوه متصل می باشد، احداث شده است.
بنقل از معمرین محلی قبر واقعی در درون غار، اما در وسط اتاق مزبور که ظاهرا قدیمی بنظر می رسد قبری در ابعاد 180*100 سانتی متر قرار دارد که به قدمگاه بی بی مشهور است.محلیان گفته اند بنای اولیه حدود سال 1236(ه.ق) توسط شخصی بنام دانوروز که خود اهل نارک امامزاده جعفر بوده احداث شده وتاکنون توسط اولاد و احفاد آن مرمت و نگهداری می شود.
در سال 1396(ه.ق) توسط همین اولاد پیش ایوانی 2*4 متر با سقفی هلالی از گچ و سنگ به بنای قدیم الحاق گردید.که زنان زوار در صحن اول و مردان در صحن دوم زیارت می‌کنند.
نسب امامزاده
شجره طیبه بی بی جهان به استناد اقوال معمرین منطقه‌ای از احفاد امام موسی بن جعفر می‌باشد که همراه با بنی اعمام در کاروان امامزاده جعفر کیل آباد(کوه نارک) مورد تهاجم دشمن قرار گرفته و به منطقه خونگ در دامنه کوه آهو پناهنده شده است و در عصر سلطنت غازان خان در اواخر سده هفتم هجری قبر آن شناسایی شده است.مردم محلی به آن اعتقاد فراوان دارند و بارها شاهد کشف و کرامت آن بوده اند.
در سال 1322(ه.ش) وقتی اکیپ شرکت نفت واحد دوگنبدان قصد داشتند آب گوارای چشمه بقعه بی بی جهان را برای کارکنان شرکت مزبور به شهر دوگنبدان انتقال دهند علی الظاهر نظر مردم روستای مزبور نسبت به این تصمیم موافق نبوده است.لیکن وقتی شرکت نفت تصمیم نهایی را نسبت به لوله کشی آب مذکور عملی ساخت، آب چشمه رو به تقلیل رفت که در نهایت از این کار منصرف شدند.گویند جعفر نامی کدخدای منصورخان باشتی بود که از تمام مردم ایلات و طوایف منطقه منال (مالیات) می‌گرفت بجز از اولاد نوروز که اینها بنا به حرمت زیارتگاه بی بی جهان معاف بودند.
انتهای پیام

captcha