ده‌ها نیروی ژنرال «حفتر» تسلیم شدند/ رایزنی دبیرکل سازمان ملل در لیبی
کد خبر: 3800990
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹
آخرین اخبار از تحولات لیبی؛

ده‌ها نیروی ژنرال «حفتر» تسلیم شدند/ رایزنی دبیرکل سازمان ملل در لیبی

گروه بین‌الملل ـ ده‌ها نفر از نیروهای وابسته به ژنرال «خلیفه حفتر» خود را تسلیم نیروهای شورای نظامی شهر «زوایه» وابسته به دولت وفاق ملی لیبی کردند.

به گزارش ایکنا؛ خبرنگار الجزیره به نقل از یک منبع نظامی گزارش داد که ده‌ها نفر از نیروهای ژنرال حفتر خود را امروز(16 فروردین‌ماه) تسلیم نیروهای شورای نظامی شهر «زاویه» در نزدیکی طرابلس، پایتخت لیبی کردند.

براساس این گزارش؛ نیروهای شورای نظامی زاویه همچنین بیش از 40 ماشین آلات نظامی وابسته به نیروهای حفتر را به غنیمت گرفتند.

از سوی دیگر، فائز السراج، نخست‌وزیر دولت وفاق ملی لیبی از نیروهای هوایی این کشور خواست که با تمام توان در مقابله آنچه زندگی شهروندان و امکانات حیاتی طرابلس را تهدید می‌کند، بایستند.

این در حالی است که ژنرال خلیفه حفتر دیروز(15 فروردین‌ماه) به نیروهای تحت امر خود فرمان داد برای سرنگون کردن حکومت تحت حمایت سازمان ملل به طرابلس، پایتخت لیبی حمله کنند. نیروهای حفتر به ۳۰ کیلومتری طرابلس رسیده‌اند.
 
نشست شورای امنیت

در همین راستا، شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است، بعدازظهر امروز نشست فوق‌العاده‌ای را برای بررسی تحولات میدانی اخیر در لیبی، تشکیل ‌دهد.

لازم به ذکر است، در حال حاضر، دو دولت در لیبی با هم در مناقشه هستند که یکی دولت وفاق ملی به ریاست «فائز السراج»، نخست‌وزیر لیبی است که در پایان سال 2015 میلادی بر اساس توافقنامه‌ای زیر نظر سازمان ملل متحد تشکیل شد و مقر آن طرابلس، پایتخت این کشور است و دیگری رقیب آن ژنرال خلیفه حفتر که در شرق مستقر است و کنترل ارتش ملی لیبی را در دست دارد.
 
سفر دبیرکل سازمان ملل به لیبی

 از سوی دیگر، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل دیروز وارد لیبی شد و با فایز السراج، نخست‌وزیر دولت توافق ملی لیبی در طرابلس دیدار کرد.

وی امروز نیز با هدف دستیابی به آتش‌بس به شهر بنغازی رفت. گوترش قرار است با خلیفه حفتر، فرمانده کل ارتش ملی لیبی در بنغازی دیدار و وی را به توقف عملیات نظامی در طرابلس ترغیب کند.
ده‌های نیروی ژنرال «حفتر» تسلیم شدند / رایزنی دبیرکل سازمان ملل در لیبی
همچنین؛ قرار است، هیأتی از سازمان ملل در لیبی کنفرانسی با هدف دستیابی به توافق صلح و تعیین تاریخ برگزاری انتخابات آزاد در این کشور با شرکت نمایندگان گروه‌های متخاصم برگزار کند. قرار بود این کنفرانس از ۱۴ تا ۱۶ آوریل برگزار شود.

خلیفه حفتر از فرماندهان نظامی لیبی است که در سال‌های دهه ۱۹۸۰ از معمر قذافی جدا شد، اما در سال ۲۰۱۱ برای مشارکت در انقلاب لیبی به این کشور بازگشت و فرماندهی بخشی از نیروی زمینی ارتش مخالفان قذافی را به دست گرفت. او که از حمایت شماری از افسران ارتش لیبی برخوردار است در سال ۲۰۱۴ در عملیات «کرامت لیبی» با هدف پاکسازی این کشور از گروه‌های تروریستی و اخوان‌المسلمین بعه بنغازی حمله کرد.

انتهای پیام
captcha