تسلط نیروهای خلیفه حفتر بر ورودی امنیتی طرابلس
کد خبر: 3801056
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
ایکنا از آخرین تحولات لیبی گزارش می‌دهد؛

تسلط نیروهای خلیفه حفتر بر ورودی امنیتی طرابلس

گروه بین‌الملل ـ سیطره نیروهای وابسته به «خلیفه حفتر» بر ورودی «امنیتی 27» طرابلس، پایتخت لیبی، درخواست شورای امنیت برای توقف تحرکات نظامی، ادعای نیروهای شرق درباره تسلط بر فرودگاه طرابلس و رد این موضوع از سوی دولت وفاق ملی از آخرین تحولات لیبی است.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری رویترز العربیة؛ نیروهای ارتش ملی لیبی به رهبری خلیفه حفتر اعلام کردند که وارد برخی مناطق جنوبی شهر طرابلس، پایتخت لیبی، شده‌اند.

همچنین، احمد المسماری، سخنگوی نیروهای شرق لیبی، مدعی شد که نیروهای وابسته به ژنرال خلیفه حفتر بر فرودگاه بین‌المللی طرابس سیطره یافته‌اند.
 
این در حالی است که «فتحی علی باشاغا»، وزیر کشور دولت وفاق ملی لیبی، که از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود، این ادعا را رد کرد و گفت: نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی در ساعات پایانی دیروز بار دیگر بر فرودگاه بین‌المللی طرابلس سیطره پیدا کردند و در حال حاضر درگیری در منطقه «قصر بن غشیر» در نزدیکی فرودگاه در جریان است.
 
تشکیل اتاق عملیات مشترک
 
از سوی دیگر، پایگاه خبری «الجزیره نت» نوشت: فایز السراج، رئیس دولت وفاق ملی، از تشکیل اتاق عملیات مشترک با حضور فرماندهان نیروهای منطقه غربی لیبی زیر نظر رئیس ستاد کل ارتش این کشور خبر داده است.
سیطره نیروهای شرق لیبی بر ورودی امنیتی طرابلس / درخواست شورای امنیت برای توقف درگیری‌ها
همچنین، پایگاه خبری «روسیا الیوم» اعلام کرد: ارتش ملی لیبی وابسته به حفتر امروز(17 فروردین‌ماه) بار دیگر توانست بر ورودی «امنیتی 27» شهر طرابلس سیطره پیدا کند، در حالی که نیروهای دولت وفاق ملی دیروز از تسلط بر این ورودی خبر داده بودند و فایز السراج، نخست‌وزیر لیبی، از این ورودی بازدید کرد. 
 
شورای امنیت
     
همچنین، شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست بریتانیا درباره تحولات لیبی تشکیل جلسه داد و از ارتش ملی این کشور وابسته به ژنرال خلیفه حفتر خواست تا همه تحرکات نظامی را متوقف کند.

کریستف هاسگن، نماینده آلمان در سازمان ملل متحد، بامداد جمعه با حضور در جمع خبرنگاران بیانیه‌ای قرائت کرد که حاصل نشست غیرعلنی این شورا درباره حوادث اخیر لیبی بود.

وی از ارائه گزارش از سوی غسان سلامه، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور لیبی، خبر داد و افزود: اعضای شورای امنیت عمیق‌ترین نگرانی خود را از این فعالیت‌های نظامی، که ثبات لیبی را به خطر می‌اندازد و میانجیگری سازمان ملل و راه حل جامع این بحران را به عقب می‌راند، اعلام کردند.
 
سازمان همکاری اسلامی
 
همچنین، سازمان همکاری اسلامی نگرانی خود را از بحرانی شدن اوضاع طرابلس، پایتخت لیبی، به دنبال حمله نیروهای خلیفه حفتر به این شهر اعلام کرد و از همه طرف‌ها خواست که نهایت خویشتن‌داری را به خرج دهند و از هرگونه تشدید درگیری نظامی، که به هرج و مرج می‌انجامد، پرهیز کنند.
سیطره نیروهای شرق لیبی بر ورودی امنیتی طرابلس / درخواست شورای امنیت برای توقف درگیری‌ها
در بیانیه سازمان همکاری اسلامی بر اهمیت تلاش‌ها برای حفظ امنیت و ثبات در این کشور شمال آفریقا تأکید شده و گفت‌وگو به عنوان تنها راه حل اختلافات بیان شده است.

موضع کرملین

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه، در واکنش به تحولات لیبی اظهار کرد: ممانعت از خونریزی بیشتر در لیبی مهم است و بحران‌های سیاسی در لیبی باید از طریق مسالمت‌آمیز حل شود.
سیطره نیروهای شرق لیبی بر ورودی امنیتی طرابلس / درخواست شورای امنیت برای توقف درگیری‌ها
وی اعلام کرد: مسکو قصد حمایت از ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده ارتش لیبی، را ندارد. مسکو با تحولات کنونی در لیبی ارتباطی ندارد و به دقت اوضاع لیبی را زیر نظر داریم.
 
یادآور می‌شود در حال حاضر، دو دولت در لیبی با هم در مناقشه هستند که یکی دولت وفاق ملی به ریاست «فائز السراج»، نخست‌وزیر لیبی، است که در پایان سال ۲۰۱۵ براساس توافقنامه‌ای زیر نظر سازمان ملل متحد تشکیل شد و مقر آن طرابلس، پایتخت این کشور، است و دیگری رقیب او، ژنرال خلیفه حفتر، در شرق مستقر است و کنترل ارتش ملی لیبی را در دست دارد.
 
خلیفه حفتر ژنرال پیشین ارتش لیبی روز پنجشنبه در یک فایل صوتی به نیروهای خود فرمان حمله به طرابلس را صادر کرد و از ساکنان پایتخت خواست مقابل این نیروها مقاومت نکنند.

انتهای پیام
captcha