نقش صبر در موفقیت
کد خبر: 3801153
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳

نقش صبر در موفقیت

گروه اجتماعی ــ رئیس حوزه علمیه مازندران گفت: دائم در حال تجربه این مسئله هستیم كه هر كس صبورتر و خودنگه‌دارتر است انسان موفق‌تری به نظر می‌رسد و اساساً صبر جلوی بسیاری از حوادث را می‌گیرد و بسیاری از ناملایمات زندگی از عجول بودن و نداشتن صبر انسان ناشی می‌شود.

نقش صبر در موفقیتحجت‌الاسلام محمود ابوترابی، رئیس حوزه علمیه مازندران، در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران، اظهار کرد: ‌بین آموزه‌های دینی مسئله صبر از جمله مسائل چالش‌بر‌انگیز‌ است. در روایات، صبر نسبت به ایمان به منزله سر نسبت به سایر جسد شمرده شده است، گویا كسی كه صبر ندارد ایمان ندارد و اساساً خداوند بندگانش را با صبر می‌آزماید. صبر بر ناملایمات، صبر بر انجام واجبات و صبر بر ترك گناهان.
وی با اشاره به اینکه صبر بر ناملایمات ‌بین اولیاء خدا بالاترین و بیشترین موارد را به خود اختصاص داده است، افزود: به طور یك قاعده كلی و سنت جاریه الهی خداوند اولیائش و حتی رسولان اولواالعزم را با همین مسئله آزموده و آنان را به درجات رفیع رسانده است.
ابوترابی با اشاره به آیه 35 سوره مبارکه احقاف «فَاصبِر كَمَا صَبَرَ أُولُوا العَزمِ مِنَ الرُّسُلِ وَ لاَتَسْتَعْجِل لَهُمْ»؛ ای پیامبر همانگونه كه رسولان اولوالعزم صبر نمودند تو نیز صبور باش چرا كه از آنان هستی، تصریح کرد: در آیه 34 سوره مبارکه انعام آمده است؛ «وَ لَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ فَصَبَرُوا عَلَی مَا كُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّی أَتَاهُمْ نَصْرُنَا»؛ ای پیامبر اگر تو را تكذیب می‌نمایند ناامید و ناراحت نباش رسولان قبل از تو نیز مورد تكذیب واقع شدند اما صبر نمودند و اذیت شدند تا اینكه یاری ما به سراغشان آمد.
وی افزود: داستان موسی و خضر را در سوره مباركه «كهف» همگی با آن آشنا هستیم و از اول تا به آخر موسی در این داستان امتحان صبر داد و دائما جناب خضر به موسی‌بن عمران می‌فرمود: «و كیف تصبر»؛ چگونه صبر خواهی نمود؟ و همانطور كه می دانیم ظاهرا حضرت موسی(ع) از این امتحانات چند مرحله‌ای صبر، پیروز بیرون نیامد و این باعث شد كه خضر از او جدا شود.
رئیس حوزه علمیه مازندران بیان کرد: همچنین خداوند در آیه 44 سوره مبارکه «ص» درباره حضرت ایوب(ع) می‌فرماید: «إنّا وَجَدْناه صابراً نِعْمَ العبدُ إنّه أوّاب»؛ ما ایوب را بنده‌ای صابر یافتیم و او نیك بنده‌ای بود و بسیار توبه كننده.
وی ادامه داد: می‌توان ادعا کرد كه از بین اولیاء خدا هر كدام كه صبر بیشتری داشتند از مقام بالاتری برخوردار بوده‌اند و شاید علت برتری پیامبر بزرگوار اسلام نسبت به سائر انبیاء در همین مسئله صبر خلاصه شود چرا كه از آن حضرت منقول است كه فرمودند: «ما أوذی نبی مثل ما أوذیت» و نیز فرمودند: «البلاء للولاء».
ابوترابی گفت: در زندگی روزمره و عادی خودمان هم دائما در حال تجربه این مسئله هستیم كه هر كس صبورتر و خودنگه‌دارتر است انسان موفق‌تری به نظر می‌رسد و اساسا صبر جلوی بسیاری از حوادث را می‌گیرد و بسیاری از ناملایمات زندگی از عجول بودن و نداشتن صبر انسان ناشی می‌شود و انسان‌هایی كه موفقیت‌های بزرگ در همین زندگی مادی نیز بدست می‌آورند در اثر صبر و استقامت است و چه بسا بتوان گفت كه یك علت جهنمی شدن اهل دوزخ عجله آنان بوده است چرا كه وقتی صبر نداشتند به دزدی و تجاوز به حقوق دیگران دست اقدام می‌کردند.
انتهای پیام
 
captcha