خانه‌های در گل مانده و خسارت‌های برجای مانده از سیل در لرستان/ داستان حمله مارهای سمی
کد خبر: 3801223
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹
بازگیر تشریح کرد:

خانه‌های در گل مانده و خسارت‌های برجای مانده از سیل در لرستان/ داستان حمله مارهای سمی

گروه سلامت ــ رئیس سابق محیط زیست تهران که در لرستان حضور دارد، آخرین وضعیت لرستان را انباشته بودن از گل و لای درون خانه‌ها و نیاز به کمک نیروهایی با توانایی کار یدی برای بیرون بردن گل و لای از خانه‌ها خواند.

خانه‌های در گل مانده و خسارت‌های برجای مانده از سیل در لرستان/ داستان حمله مارهای سمیبه گزارش ایکنا، محمدحسین بازگیر، رئیس سابق محیط زیست استان تهران همزمان با آغاز سیل لرستان به این استان رفته و همانند یک شهروند خبرنگار در اینستاگرام خود به ارائه گزارش لحظه به لحظه و مستقیم در رابطه با سیلاب، خسارت‌ها و نحوه زندگی حال حاضر سیل‌زدگان می‌پردازد، وی در گفت‌وگویی با ایکنا جزئیاتی از خسارت‌های به بارآمده، وضعیت کمک رسانی و وضعیت اجتماعی این منطقه را تشریح کرد.
بازگیر در رابطه با خسارت‌های سیل لرستان اظهار کرد: بخش‌هایی از لرستان آسیب جدی دیده و یا کاملا از بین رفته است؛ بسیاری از منازل مسکونی تخریب ۱۰۰ درصدی شده‌اند، مانند خانه سه چهار طبقه‌ای که سیل آن را با خود برده است؛ در حال حاضر هم که آب فروکش کرده خانه‌های به جا مانده تا نزدیک سقف، پر از گل و لای شده است به شکلی که حتی در‌های خانه‌ها باز نمی‌شود.
وی ادامه داد: جمعیت زیادی از مردم آواره شده‌اند، کار امداد رسانی صورت می‌گیرد و نیاز‌های اولیه آن‌ها مانند آب و غذا برطرف شده است، اما این مردم در حال حاضر هیچ وسیله و امکاناتی برای ادامه زندگی ندارند، امکاناتی مانند غذا و پوشاک و پتو، غیر از آن هم وضعیت یک‌سری از روستا‌ها و شهرها به نوعی است که حتی اگر چادر هم به سیل زدگان بدهیم جایی ندارند که بتوانند در آن چادر خود را برپا کنند. مثلا در شهر معمولان پایین شهر دره بوده و بالای آن هم صخره است و فضای بین این دو را سیل برده است در بعضی از نقاط هم جاده‌ای وجود ندارد و پل‌ها را آب برده است.
مدیرکل سابق محیط زیست استان لرستان بیان کرد: بیشترین خسارت‌ها در حوزه جنوبی استان لرستان به بارآمده؛ به گونه‌ای که پل دختر و معمولان بیشترین آسیب‌ها را دیده است؛ شهر‌هایی مانند چگنی متأثر بوده و روستا‌های بسیاری از آن نیز در حال حاضر دچار مشکل هستند، در خرم‌آباد بسیاری خانه‌ها نیز آسیب دیده یا انباشته از گل و لای هستند. در دلفان و پاپی که در محاصره قرار گرفتند و در حال حاضر راه ارتباطی ندارند، در این شهر‌ها هم بیشتر خسارت‌ها به کشاورزی مردم، زیرساخت‌ها، پل‌ها و جاده‌های ارتباطی زده شده است. در این شهر‌ها و روستا‌ها در حال حاضر ملزومات امدادی را با هلیکوپتر به این نقاط ارسال می‌کنند.
برای جابه‌جایی هر متر گل از درون خانه‌ها نیاز به ۵ نفر است
وی با بیان اینکه در حال حاضر نیاز‌های اولیه تأمین شده است، گفت: پس از این مرحله که آب فروکش کرده مردم از شوک اولیه بیرون آمده‌اند، اما برای اینکه این وضعیت را تحمل کنند حتی یک لباس خشک ندارند یا بهتر است بگویم اصلا لباسی ندارند، هرچیزی داشته‌اند زیر دو متر گل و لای مانده است، کندن این گل و به بیرون بردن آن بسیار سخت است.
بازگیر افزود: درحال حاضر ماشین آلات لجن کش و ... از سایر شهرداری‌های نقاط کشور، سپاه و ارتش برای پاک کردن کوچه‌ها و خیابان‌ها آمده است، اما برای پاک کردن داخل خانه‌ها باید نفر وجود داشته باشد، ۵ نفر باید کار کنند تا بتوانند یک متر گل را درون خانه‌ها را جابه‌جا کرد لذا در حال حاضر به نیرو‌هایی نیاز است که بتوانند با کار یدی گل را از درون خانه‌ها بیرون بیاورند.
خانواده‌هایی که زندگی آن‌ها صفر شده است
رئیس سابق محیط زیست تهران ادامه داد: نیاز به وسایل گرمایشی، زیرانداز، پتو و وسایل این چنینی در حال حاضر نیاز اولیه مردم است. ضمن اینکه بسیاری از مردم شغل خود را از دست داده‌اند، مثلا کشاورز، محصول، دستگاه پمپاژ آب و ... را از دست داده است، مغازه دار تمامی اجناس داخل مغازه را به دست سیل سپرده است، خانواده‌هایی هستند که فرزندشان در جای دیگری از کشور دانشجو یا سرباز است این خانواده‌ها دیگر پول نقدی ندارند که بتوانند فرزندشان را راهی کنند، در حال حاضر وضعیت این خانواده‌ها به لحاظ امکانات زندگی به صفر رسیده‌اند.
هلال احمر و مدیران برای توزیع اقلام از معتمدان محلی کمک بگیرد
در کنار این‌ها افرادی ممکن است اقلام امدادی را تحویل بگیرند که نیاز نداشته و از جا‌های دیگری بیایند همه این‌ها وجود دارد، لذا پیشنهاد من این است که هلال احمر با تقویت نظارت‌ها این اقلام را مدیریت کند. مدیران استانی نیز باید از معتمدان محلی، بزرگان طوایف برای این مسأله کمک بگیرند، متأسفانه این کار صورت نگرفته است این‌ها سرمایه‌های اجتماعی مردم هستند اگر این‌ها پای کار بیایند مشکل حل می‌شود، کسی که اصلا محل و روحیه اجتماعی آن منطقه را نمی‌شناسد و کار توزیع اقلام را بر عهده می‌گیرد و ممکن است به گونه‌ای برخورد کند که تمام این کمک‌ها را زیر سوأل ببرد.
صدور دفترچه برای سیل‌زدگان
بازگیر یادآور شد: طی روزهای قبل خبر خوبی شنیده‌ام و آن این است که استاندار لرستان قول صدور شناسنامه و دفترچه‌ای برای سیل‌زدگان برای توزیع عادلانه کمک‌ها است. اگر این کار انجام شود وضعیت بهتر می‌شود.
داستان حمله مار‌های سمی پس از سیل/ حریم رودخانه‌های زاگرس را به رسمیت بشناسیم
مدیرکل سابق محیط زیست استان لرستان در رابطه با شایعه حمله مار‌های سمی پس از فروکش کردن سیلاب و دیگر مشکلات محیط زیستی منطقه پس از سیل گفت: اصلا چنین داستانی صحت ندارد، مار‌های داخل رودخانه‌ها مار‌های آبی بوده که سمی نیستند و در حال حاضر این قضیه برای لرستان تمام شده و ما دیگر با مسأله طغیان رودخانه‌ها سروکار نداریم که دوباره با طغیان مجدد با حمله مار‌ها مواجه باشیم، در حال حاضر عمده مشکل محیط زیستی این منطقه مشکل رسوبات گل و لای است که باید درست مدیریت شود.
وی تأکید کرد: خسارتی که سیل به منطقه می‌زند اصلا قابل برآورد نیست، خاکی که فرسایش شده و درختان و منابع ملی که از بین رفته است، از آن طرف هم بخشی از این سیل مربوط به این است که در طبیعت دستکاری‌هایی وارد شده، مورفولوژی رودخانه‌ها تغییر کرده به گونه‌ای که قوس آن به یک طرف بوده، اما با دستکاری قوس آن به طرف دیگر متمایل شده است یا بستر آن تخریب شده و آن را تنگ کرده و هیچ حریمی برای آن قائل نشده‌ایم و این موجب طغیان شده است.
وی با بیان اینکه باید حریم طبیعی رودخانه‌ها و مسیر‌های آن را به رسمیت شناخت اظهار کرد: رودخانه‌های منطقه زاگرس وحشی و قابلیت طغیان دارند که هرگونه دستکاری در حریم آن‌ها موجب طغیان آن‌ها می‌شود.
انتهای پیام
captcha