نگاه جدید به قرآن؛ ‌رفع‌کننده گرفتاری‌های امروز جامعه/ قرائت و تلاوت قرآن مقدمه پرداختن به امر کلام‌الله مجید نیست
کد خبر: 3801331
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱
در دیدار نوروزی جامعه قرآنی در ایکنا مطرح شد؛

نگاه جدید به قرآن؛ ‌رفع‌کننده گرفتاری‌های امروز جامعه/ قرائت و تلاوت قرآن مقدمه پرداختن به امر کلام‌الله مجید نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در دیدار نوروزی جامعه قرآنی کشورمان که به میزبانی ایکنا برگزار شد، مباحث متعددی مورد بحث قرار گرفت که شاه‌بیت آن تمرکز یافتن فعالیت‌های اجتماعی فعالان قرآنی بر مسائل روز اجتماعی بود.

از انتقاد به طرح مجلس برای مهارت‌افزایی قرآنی دانش‌آموزان تا یکپارچه شدن فعالیت‌های جامعه قرآنی

به گزارش ایکنا؛ دیدار نوروزی جامعه قرآنی کشور بعدازظهر امروز 17 فروردین‌ماه با حضور جمعی از مدیران این نهاد و جمع کثیری از مدیران، فعالان و پیشکسوتان قرآنی در سالن کنفرانس خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) برگزار شد.
در ابتدای این جلسه قاری نوجوان، به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت و پس از آن، سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی به بیان سخنانی پرداخت.

سرعت بخشیدن به راه‌اندازی پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای 
وی با بیان اینکه خدمت به قرآن کریم خدمت به خود و جامعه بشری است، گفت: امیدواریم سال 1398 سالی باشد که همه ما بیشتر در خدمت قرآن کریم باشیم. خداوند قرآن را برای زندگی سعادتمندانه ما در دنیا و آخرت فرستاده است و هرچقدر در جهت پیاده‌سازی و خدمت به قرآن تلاش کنیم، خدمت به عموم و جامعه بشری داشته‌ایم.
رئیس جهاد دانشگاهی با تأکید بر اینکه خدا را شاکر هستیم که این توفیق به جهاد دانشگاهی داده شده است تا خدمتگزار جامعه قرآنی باشیم، افزود: در جلسه‌ای که امروز با اعضای جهاد دانشگاهی داشتیم نیز تأکید شد تا امسال پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم با سرعت بیشتری شکل بگیرد.
طیبی با تأکید بر اینکه تشکیل این پژوهشکده در معاونت فرهنگی باعث شده تا برای اولین بار شاهد تشکیل پژوهشکده‌ای در خارج از معاونت پژوهشی باشیم، بیان کرد: این کار برای خدمت به قرآن و انجام مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم بوده است که مورد نیاز جامعه نیز هست.
وی اظهار کرد: اگر مشکلاتی در جامعه وجود دارد، همه ناشی از عمل نکردن به دستورات خداوند است. از خداوند درخواست داریم که توفیق این کار را به ما بدهد. در پایان از حضور همه شما در این جلسه قدردانی می‌کنم.

نگاه جدید به قرآن؛ ‌رفع‌کننده گرفتاری‌های امروز جامعه

جای خالی حضور سازماندهی‌شده جامعه قرآنی در مسائل اجتماعی 
در بخش دیگری از این جلسه، عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور نیز به بیان سخنانی پرداخت. وی در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به اینکه فرارسیدن بهار طبعیت از مصادیق بارز قول مستحکم خداوند بلندمرتبه «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا» است، گفت: امیدواریم سال جدید سرشار از خیر و برکت و امنیت و آسایش و آرامش برای ملت ایران اسلامی باشد.
وی افزود: بزرگانی که در این مجلس حضور دارند، مستحضر هستند که از منظر قرآن ناطق و عدالت مجسم، امیر مومنان(ع) عید واقعی و حقیقی تعبیری غیر از تغییرات فصلی دارد. آنجا که می‌فرمایند؛ «کُلُّ یَومٍ لا یُعصَی اللهُ فیهِ فَهُوَ یَومُ عیدٍ». عید واقعی از منظر ایشان روزی است که در آن معصیت و گناه ارتکاب نیابد. در این رابطه پیام قرآن کریم هم به همه جهانیان ناظر به همین موضوع است.
سلیمی گفت: به نظر می‌رسد جامعه قرآنی بیش از این می‌تواند در مسائل اجتماعی پویا، فعال، متحرک و تأثیرگذار باشد. اگر می‌گوییم جامعه قرآنی باید تأثیرگذار باشد، لزوماً به معنای مشارکت در کسب قدرت و تصدی پست‌های مدیریتی نیست، بلکه می‌تواند مطالبات قرآنی را به نحوی مطرح کند که در هیچ کدام از زمینه‌های سیاسی‌، فرهنگی و ... هرگز اجازه نشو و نما به حرکت‌ها و تفکرات و برنامه‌ریزی‌های مغایر به قرآن کریم داده نشود.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان افزود: به همین خاطر، به نظر می‌رسد جامعه قرآنی برای تحقق این هدف مقدس در آغاز کار خود باید پیش‌قراول حرکت در سبک زندگی قرآنی باشد و در همه افکار و عملکرد خود تسلیم حق و عدالت باشد و به دنبال این باشد که عملاً سبک زندگی قرآنی را در کشور ترویج دهد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به جریان سیل اخیر در سه استان گلستان، خوزستان و لرستان و مشکلات به وجود آمده برای مردم در جریان این سیل اشاره و اظهار کرد: در کنار خدمتگزاران دولت جمهوری اسلامی، سازمان‌های متعددی در کنار بخش مردمی نقش بسزایی در کاهش آلام و گرفتاری‌های مردم گرفتار داشتند که قابل تحسین است. جامعه قرآنی نیز حتی‌الامقدور به وظیفه خود ولو به صورت پراکنده عمل کرده است.

اقدامات اتحادیه موسسات قرآنی در استان‌های سیل‌زده 
در ادامه این جلسه، منصور آقامحمدی، به نمایندگی از اتحادیه موسسات قرآنی مردم‌نهاد کشور به بیان صحبت‌هایی پرداخت. وی به بیان اقدامات اتحادیه موسسات قرآنی کشور در حادثه سیل‌های اخیر پرداخت و گفت: ناظر به مباحثی که در مورد سیل اخیر مطرح شد، اتحادیه موسسات قرآنی انجام داده است.
وی افزود: با توجه به گستردگی سیل در استان‌های فارس، لرستان، گلستان و خوزستان بر روی این موضوع بیشتر تمرکز شد و برخی از اتحادیه‌ها در استان‌ها بلافاصله وارد عمل شدند. از جمله استان گلستان که جمعی از اساتید قرآنی کشورمان از نزدیک حضور داشتند و در جریان اقدامات قرار گرفتند.
آقامحمدی تصریح کرد: حمایت‌های جمع‌آوری شده به محل‌هایی که نیاز بود، گسیل شد، اما مقداری به واسطه نبود یک مدیریت متمرکز، توزیع و تقسیم با مشکل مواجه است. در عین حال، مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی نامه‌ای به شورای توسعه فرهنگ قرآنی نوشتند و در آن پیشنهاداتی را مطرح کردند.
وی اظهار کرد: یکی از پیشنهادات مطرح شده در این نامه اختصاص 10 درصد از بودجه قرآنی نهادها و سازمان‌های دولتی به ستان‌های سیل‌زده است. در عین حال، راه‌اندازی موکب‌های قرآنی در استان‌های سیل‌زده با پشتیبانی شورای توسعه فرهنگ قرآنی و سازمان‌های دولتی برای سامان‌دهی نیروهای مستقر و پیش‌بینی یک قرارگاه عملیاتی از دیگر پیشنهادات مطرح شده در این نامه بوده است.

نگاه جدید به قرآن؛ ‌رفع‌کننده گرفتاری‌های امروز جامعه/ قرائت و تلاوت قرآن مقدمه پرداختن به امر کلام‌الله مجید نیست

تجلیل از خدمات قرآنی «رحیم خاکی»
بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این مراسم از خدمات رحیم خاکی، قاری بین‌المللی کشورمان که اخیراً در همایش خادمان قرآن به عنوان خادم برگزیده قرآن نائل آمده است نیز تجلیل به عمل آمد.
در ادامه حسن بیادی، عضو شورای مرکزی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور نیز در سخنان کوتاهی گفت: جا دارد جامعه قرآنی طی یک اعلامیه در حمایت از افرادی که زحمت می‌کشند، حمایت خود را اعلام کنند.
وی با اشاره به اینکه کارهایی که در حال حاضر در جامعه قرآنی صورت می‌گیرد، جزیره‌ای است، افزود: پیشنهاد می‌دهم که فعالیت‌ها و حمایت‌هایی که صورت می‌گیرد، به صورت یکپارچه انجام شود. همچنین جا دارد از بزرگان قرآنی کشورمان که جای آنها در چنین جلساتی خالی است، یاد شود.
بیادی در بخش پایانی صحبت‌های خود به خدمات رحیم خاکی در رشد خبرگزاری قرآن اشاره کرد و گفت: ایشان بنیانگذار خبرگزاری بوده‌اند و شاهد رشد دوچندان این مرکز از ابتدا تاکنون بوده‌ام. با اینکه ایشان مسئولیت زیادی در این خبرگزاری ندارند، هنوز هم تعهد دارند و حمایت‌های خود را از این مجموعه دریغ نمی‌کنند.

نگاه جدید به قرآن؛ ‌رفع‌کننده گرفتاری‌های امروز جامعه/ قرائت و تلاوت قرآن مقدمه پرداختن به امر کلام‌الله مجید نیست

تشریح حمایت‌های مجلس از فعالیت‌های قرآنی در سال 97 
صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی بخش دیگری از برنامه‌های این جلسه بود.
پژمانفر در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به انتظاری که از حاکمیت در جهت استقرار برنامه‌های قرآنی می‌رود، گفت: از حاکمیت انتظار می‌رود در جهت استقرار روح قرآن در جامعه تلاش کند و این موضوع را در اولویت اساسی خود قرار دهد. اقتضای این موضوع بسیار بیشتر از وضعیت فعلی است که در جامعه وجود دارد؛ خصوصاً با توجه به تکالیف یا چشم‌اندازی که در حوزه قرآنی در کشور در ارتباط به موضوعات مختلف دارد، سعی شده است در این دوره مجلس شورای اسلامی مقداری به این فضا کمک کنیم تا اتفاقاتی در این مسیر رخ دهد.
رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی به جلساتی که سال گذشته با برخی وزرا داشته است، اشاره و اظهار کرد: در جلسه‌ای که با وزیر آموزش و پرورش داشتیم، نگرانی مشترک بین خودمان از وضعیت روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم دانش‌آموزان را اعلام کردیم که قابل دفاع نیست.
وی با اشاره به اینکه قابل دفاع نیست که حتی یک درصد از دانش‌آموزان دبیرستانی در روخوانی و روان‌خوانی مهارت لازم را نداشته باشند، گفت: چنین موضوعی زیبنده جامعه اسلامی نخواهد بود. بر همین اساس، با وزیر آموزش و پرورش توافق شد تا از سال تحصیلی آینده با کمک مجموعه‌های قرآنی در کنار بحث‌های آموزشی گواهی توانمندی همین حداقل را برای دانش‌آموزان داشته باشیم. یعنی هیچ دانش‌آموزی فارغ‌التحصیل نشود، مگر اینکه از یک مجموعه تخصصی در این موضوع گواهینامه داشته باشد.
پژمانفر همچنین به برگزاری جلساتی با وزیر کار نیز اشاره و اظهار کرد: با وزیر کار هم صحبت شده است تا همه مجموعه‌های کارگری در این قالب تکلیف داشته باشند و با سازمان امور اداری و استخدامی نیز قرارهایی گذاشته شده است.
رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برگزاری جلساتی با وزیر علوم نیز اشاره کرد و گفت: با وزیر علوم هم در رابطه با بحث مفاهیم قرآن کریم تفاهم‌هایی صورت گرفته است. در واقع تفاهم شده است تا اگر مانعی نباشد، با همان اعتبارات خودشان و بدون اینکه بحثی مطرح شود تا ردیف جدیدی داده شود این کار در کشور صورت بگیرد.

نگاه جدید به قرآن؛ ‌رفع‌کننده گرفتاری‌های امروز جامعه/ قرائت و تلاوت قرآن مقدمه پرداختن به امر کلام‌الله مجید نیست

راه‌اندازی پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای عیدی جامعه قرآنی
در بخش دیگری از این مراسم، لاله افتخاری، از فعالان قرآنی کشورمان به بیان سخنانی پرداخت. وی در بخشی از صحبت‌های خود به سخنان رئیس جهاد دانشگاهی در مورد پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای اشاره کرد و گفت: نویدی که در مورد پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای داده شد، بهترین عیدی خواهد بود که امیدوارم با قدرت و استفامت راه خود را پیش ببرد. این خواسته بیش از 10 سال پیش بوده است و از ریاست آن زمان جهاد دانشگاهی درخواست شد تا کار جهادی قرآنی انجام دهند. امیدواریم با عنایت به قرآن کریم، این راه پیش برود.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه مشکل گرانی، عدم مشارکت مردمی و بسیاری مشکلات دیگر ناشی از نداشتن نگاه قرآنی است، افزود: اگر اقتصاددان ما، صنعت‌گر، کارگر و ... قرآن می‌دانستند و از زاویه قرآن به مسائل نگاه می‌کردند، قطعاً مشکلات برطرف خواهد شد. جز این نیست که در حکومت مهدوی(عج) همه چیز از زاویه دید قرآن بوده و حکومت قرآن است. پس اگر نگاه قرآنی داشته باشیم، انشاءالله موفق خواهند بود. ما در دانشگاه شاهد این آمادگی را داریم که همکاری‌های لازم را داشته باشیم تا جامعه به سمت جامعه‌ای قرآن بنیان گام بردارد.
در بخش دیگری از این مراسم، محمدعلی خواجه پیری، پیشکسوت قرآنی کشور در سخنان کوتاهی با اشاره به اینکه کسی به فکر جامعه قرآنی نیست، پس خود ما باید مراقبت کنیم، گفت: جلساتی با شورای عالی قرآن و ایکنا برای پرداختن ویژه به پیشکسوتان قرآنی برگزار و مقرر شد تا دیدار با فعالان قرآنی سراسر کشور در دستور کار قرار گیرد. این کار اواخر سال 97 با حضور در منزل «حبیب مهکام» عملیاتی شد.
وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی خوبی شده است و اسامی افرادی که قرار است به دیدار آنها برویم، احصاء شده است، افزود: در انتهای دومین اجلاس انجمن خادمان قرآن کریم که اواخر سال قبل برگزار شد نیز هفت نفر از اعضای انجمن خادمان قرآن اعلام آمادگی کردند تا برای خادمان برنامه‌ریزی کنند.
خواجه‌پیری در پایان با تأکید بر اینکه ترکیب این دو برنامه در یکدیگر عملی خواهد بود، بیان کرد: امیدوارم این دو حرکت با استقبال جامعه قرآنی همراه شود تا به خوبی مسیر خود را پیدا کند.

ارائه کارنامه سال قبل در دیدارهای نوروزی ایکنا 
در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز با بیان اینکه هر سال کارنامه مختصری از سال قبل در چنین جلسه‌ای ارائه‌ شود تا ضعف‌ها و قوت‌ها مطرح شود، گفت: در دیدار نوروزی سال قبل بیش از هر چیز دیگری در مورد اتحاد، همدلی و تعامل صحبت شد، اما اگر کارنامه سال 97 را مرور کنید، مطمئن نیستم که این انسجام بیش از سال 96 بوده باشد.
حسینی در ادامه به برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ایران طی روزهای آینده اشاره کرد و افزود: مراسم افتتاحیه این مسابقات طی روزهای آینده برگزار می‌شود. همچنین دوازدهمین دوره همایش پژوهش‌های قرآنی نیز را در حاشیه این مسابقات خواهیم داشت. از همین جا از تمامی اساتید دعوت می‌کنم تا در این رویداد حضور داشته باشند.
در ادامه عبدالمجید سرایی، شاعر انقلابی کشورمان اقدام به خواندن اشعاری کرد که شعری در مورد بعثت با عنوان «لبخند خدا» و نیز شعری در مورد قرآن کریم از جمله اشعاری بود که این شاعر انقلابی برای سرایش انتخاب کرد.
در ادامه، علی‌اصغر شعاعی، ‌قاری بین‌المللی قرآن کریم نیز در سخنانی با اشاره به وظیفه جامعه قرآنی کشور نسبت به آحاد مردم و نیز وظیفه‌ای که جامعه ایران اسلامی نسبت به جامعه قرآنی کشور دارد، بیان کرد: یکی از کارهایی که طی این سال‌ها کمتر بدان پرداخته شده، فرهنگ‌سازی قرآنی در سطح جامعه است.
وی با بیان اینکه باید این تفکر که مردم تا صدای قاری قرآن را می‌شنوند، به یاد مرگ می‌افتند، در سطح جامعه تغییر پیدا کند، ادامه داد: جامعه قرآنی کشور امروز وظیفه دارد تا قرآن را به عنوان کتاب زندگی معرفی کند که مقدمه این حرکت نیز بحث القاء فرهنگ خدامحوری در جامعه است.
شعاعی با بیان اینکه قرآن باید در شبکه تبلیغی کشور نفوذ پیدا کند، اظهار کرد: بودجه قرآنی کشور نیز باید به مردم سپرده شود تا ایشان مانند برنامه‌های مربوط به مراسم مختلف اهل بیت(ع)، با ایجاد انگیزه فراوان به سمت مسیر آیات الهی وحی گام بردارند.
این ‌قاری بین‌المللی قرآن کریم در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه امروز از جلسات قرآنی نسبتاً کمی در سطح کشور برگزار می‌شود، گفت: باید با ایجاد اتاق فکری در رابطه با فرهنگ‌سازی قرآنی به دنبال این موضوع برویم که چگونه می‌توان مردم را علاقه‌مند به حضور در جلسات کرد.
در ادامه، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنان کوتاهی اظهار امیدواری کرد تا خداوند متعال بر توان ما بیفزاید تا بتوانیم به وظایف خود در جامعه عمل کنیم.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: لازمه این امر این است که وظایف خود را به خوبی بشناسیم و آن‌ها را بررسی کنیم و در ادای وظیفه نیز به صورت خالص در راه حق گام برداریم.
وی در پایان با اشاره به آیه مبارکه «تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ»، گفت: امیدواریم تا بتوانیم با خدمت خالصانه خود گامی هرچند کوچک در مسیر قرآن کریم برداشته باشیم.

نگاه جدید به قرآن؛ ‌رفع‌کننده گرفتاری‌های امروز جامعه/ قرائت و تلاوت قرآن مقدمه پرداختن به امر کلام‌الله مجید نیست

تأکید بر بازبینی فعالیت‌های قرآنی پس از 40 سال 
همچنین، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم نیز طی سخنانی در این مراسم با بیان اینکه امسال چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن گرفتیم و به فرموده مقام معظم رهبری، وارد گام دوم انقلاب اسلامی شده‌ایم، اظهار کرد: با این تجربه چهل‌ساله‌ای که در حوزه قرآن کریم به دست آمده است، ضرورت نوعی بازبینی در مجموعه فعالیت‌های قرآنی کشور وجود دارد.
قره‌شیخلو با بیان اینکه بهترین راه در این زمینه این است که فرصتی برای قرآنیان کشور فراهم شود تا بتوانند نظرات و انتقادات خود را به خوبی مطرح کنند، افزود: مجلس شورای اسلامی نیز باید به عنوان یک نهاد قانون‌گذار و ناظر، پیگیری و نظارت لازم در زمینه تخصیص بودجه قرآنی نهادهای مختلف که از طریق شورای توسعه فرنگ قرآنی انجام می‌شود را داشته باشد.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه با اشاره به سیل اخیر در نقاط مختلف کشور و بلایای طبیعی که بدین صورت رخ می‌دهد، پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای از قرآنیان در نهادهای مختلف قرآنی را ارائه داد تا این کمیته بتواند با روش‌شناسی که انجام می‌دهد، مشخص کند که جامعه قرآنی کشور در زمان رخداد این‌گونه بلایا باید چه فعالیت‌هایی را انجام دهد و نیز آمادگی برخورد با این اتفاقات را داشته باشد؛ چراکه این مسائل تنها به بحث خسارات مالی مربوط نمی‌شود و حادثه‌دیدگان در این بلایا نیاز به حمایت‌های معنوی نیز دارند.

نگاه جدید به قرآن؛ ‌رفع‌کننده گرفتاری‌های امروز جامعه

در ادامه، محمد خواجوی، پیشکسوت قرآنی کشور نیز در سخنانی با اشاره آیه کریمه «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا» و اینکه تمامی دردهای ما با پناه بردن به قرآن حل و فصل می‌‌شود، گفت: برای رفع گرفتاری‌های امروز جامعه نیاز به یک حرکت فرهنگی درست، صحیح و پالایش شده داریم و نگاه ما به قرآن نیز باید نگاهی جدید باشد.
خواجوی با بیان اینکه خداوند متعال دو موهبت عقل و پیامبران(ع) را به همه ما عطا فرموده است، تصریح کرد: ما نباید عقل را رها کنیم و به دنبال احساسات برویم و بخواهیم تا همه مشکلات را از این طریق حل کنیم که کاری نشدنی است. امروز آن‌قدر که ما کار قرآنی می‌کنیم، قرآنی کار نمی‌کنیم.
این پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه اگر فرهنگ مردم در سطح کشور قرآنی شود، همه چیز حل خواهد شد، اظهار کرد: زمانی که پای احساسات در میان باشد و بخواهیم این‌گونه فکر کنیم و بیندیشم، هیچ‌کدام از معضلات فرهنگی کشور حل و فصل نخواهد شد.
همچنین، علی فربین، مدرس و فعال قرآنی کشور نیز در سخنانی ضمن انتقاد از میزان تعطیلی فراوانی که در ایام مختلف سال به‌ویژه ایام نوروز وجود دارد، از مسئولان مختلف کشور درخواست کرد تا در این رابطه فکری کنند تا مردم در ایام سال و در زمینه‌های مختلف دچار مشکل نشوند.
وی با اشاره به برگزاری جلسات قرآنی کشور، حضور شیخ محمد عصفور از مصر در کشور را بسیار مغتنم شمرد و گفت: اساتید و مدرسان قرآن کریم باید در جلسات قرآنی گردهم جمع شده و روش‌های آموزش را برای یکدیگر ارتقاء دهند.
فربین در ادامه سخنان خود ضمن تأکید بر تأسیس یک وزارتخانه مستقل برای امور مربوط به قرآن کریم، اظهار کرد: پرداختن به مسائلی همچون مسئله اقراء که از سال گذشته در کشور رخ داد، یکی از اتفاقات خیلی خوب بود که امیدوارم همچنان تداوم داشته باشد.
این مدرس و فعال قرآنی کشور در پایان با بیان اینکه قاریان ما باید با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با قرائت معنامحور آیات الهی، به این سمت حرکت کنند، گفت: با توجه به مشکلات فرهنگی فراوانی که در جامعه وجود دارد و افزایش آمار فراوان طلاق، بخشی از مؤسسات قرآنی کشور باید به عنوان کلینیک تخصصی مشاوره ازدواج فعالیت کنند.
در ادامه، سیدعباس میرداماد، قاری بین‌المللی قرآن کریم نیز با بیان اینکه نباید تنها به دنبال حسن تلاوت و قرائت باشیم، گفت: مسئله مهمی که امروز باید مدنظر قرار بگیرد، اخلاق قرآنی است.
میرداماد با اشاره به اینکه امروز یکی از معضلات مهمی که با آن رو به رو هستیم، بحث استقبال اندک از جلسات قرآن است، بیان کرد: جامعه قرآنی کشور باید انگیزه فراوانی در میان جوانان ایجاد کند تا با شور و انگیزه فراوان در جلسات قرآنی حاضر شوند.

نگاه جدید به قرآن؛ ‌رفع‌کننده گرفتاری‌های امروز جامعه/ قرائت و تلاوت قرآن مقدمه پرداختن به امر کلام‌الله مجید نیست
این قاری بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه جامعه قرآنی امروز باید به تولید اخلاق قرآنی در سطح کشور بپردازد، تصریح کرد: جامعه قرآنی باید ابتدا این اخلاق قرآنی را که برگرفته از فرهنگ قرآنی است، در میان خود نهادینه کند و سپس به فکر ترویج آن در میان مردم باشد.
در ادامه، پس از بیان خاطره‌ای از سوی محمدرضا پورمعین، فعال قرآنی کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین دعوتی،‌ مشاور قرآنی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور نیز با بیان اینکه امروز برخی از برنامه‌های مختلف رسانه‌ها کلیشه‌ای شده است، گفت: رسانه‌های مختلف باید با استفاده از آیات کاربردی، به مسائل روزمره مردم بپردازند و برنامه‌های خود را در این رابطه دنبال کنند.
دعوتی تصریح کرد: تمامی مشکلات فرهنگی که امروز گریبان‌گیر جامعه شده است را می‌توان با بهره‌گیری دقیق و بجا از آیات الهی رفع کرد که در این رابطه نیز کارکرد رسانه به‌ویژه رسانه ملی در بکارگیری آیات الهی مرتبط با زندگی مردم و نهادینه کردن این آیات در میان آحاد جامعه از طریق راهکارهای مختلفی همچون هنر، بسیار مهم و تأثیرگذار است.

قرائت و تلاوت قرآن مقدمه پرداختن به امر کلام‌الله مجید نیست

در ادامه، سیدمحسن موسوی بلده، پیشکسوت قرآنی کشور نیز در سخنانی با اشاره به اینکه ما امروز در سطح کشور در مرحله قرائت قرآن قرار داریم و باید به مرحله تلاوت قرآن برسیم، بیان کرد: جریان تلاوت که شامل ترتیل، فهم آیات و عمل به این آیات است، باید در سطح کشور مطرح شود.
موسوی بلده با بیان اینکه قرائت و تلاوت قرآن مقدمه پرداختن به امر کلام‌الله مجید نیست، افزود: در ابتدا باید قرآن را بفهمیم و سپس، شروع به تلاوت کنیم، یعنی در واقع تلاوت قرآن دو محور اصلی نردبان ترقی در مسیر سلوک قرآنی هستند و وجود آن‌ها تا آخرین پله این مسیر نیز احساس می‌شود.
وی با اشاره به سخنان یکی از نمایندگان مجلس در رابطه با بررسی موضوع اعطای مدارک تحصیلی به دانش‌آموزان پس از آزمون قرآن کریم، گفت: با اجرای چنین طرح‌هایی باید فاتحه آموزش قرآن و ایجاد انگیزه قرآنی در میان دانش‌آموزان و نوجوانان و جوانان کشور را خواند.
این پیشکسوت قرآنی کشور در ادامه با بیان اینکه باید فرهنگ تلاوت قرآن در کشور ایجاد شود، افزود: تنها رسانه‌ای که می‌تواند جریان تلاوت در کشور را تعمیق و تعمیم دهد، رسانه ملی است.
موسوی بلده در پایان سخنان خود با بیان اینکه بنده اعتقاد دارم که امروز در صداوسیمای ما عمدی وجود دارد تا جریان تلاوت قرآن در کشور پا نگیرد، تصریح کرد: متأسفانه جریان تلاوت در کشور در یک سراشیبی تند رو به پایین حرکت می‌کند که بسیار مضر و خطرناک است.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا و اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha