کتاب «حکمت در آثار ابن مقفّع» در یزد منتشر شد
کد خبر: 3801722
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱

کتاب «حکمت در آثار ابن مقفّع» در یزد منتشر شد

گروه معارف ــ کتاب «حکمت در آثار ابن مقفّع» تألیف مجتبی محمدی مزرعه‌شاهی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی میبد منتشر شد.

کتاب «حکمت در آثار ابن مقفّع» در یزد منتشر شدمجتبی محمدی مزرعه‌شاهی در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، با اشاره به انشار کتاب «حکمت در آثار ابن مقفّع»، گفت: این کتاب مشتمل بر پنج فصل است؛ در فصل نخست، اوضاع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ادبی عصر ابن مقفع مورد بررسی قرار می­‌گیرد. بدون شك چون اوضاع و احوال پیرامون ابن مقفع، بر زندگی، شخصیت و آثار او تأثیر گذاشته است، لازم دیده شد فصلی از کتاب به این امر اختصاص یابد.
وی ادامه داد: فصل دوم به شرح زندگی و احوال ابن مقفع می­‌پردازد. در این فصل پس از بررسی زندگی ابن مقفع و نیز چگونگی شهرت یافتن و مسلمان شدن او، شیوه­ قتل وی و دلایل آن مورد بررسی قرار می­‌گیرد و سپس به اعتقادات دینی و ویژگی­‌های اخلاقی و ادبی او پرداخته می­‌شود. در پایان این فصل نیز به برخی از اشعار بر جای مانده از ابن مقفع اشاره می­‌شود.
عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی میبد  بیان کرد: فصل سوم به بررسی آثار ابن مقفع اختصاص دارد. در این فصل آثار مختلف ابن مقفع از حیث محتوا، مضمون و پیام مورد بررسی قرار می­‌گیرد. به طور كلی آثار ابن مقفع در این فصل به چهار قسم تقسیم شده است: آثار تاریخی، اجتماعی و سیاسی مانند خدای نامه و نامه­ تنسر، آثار اخلاقی و تربیتی مانند كلیله و دمنه، الأدب الكبیر و الأدب الصغیر، آثار فلسفی مانند قاطیغوریاس و المنطق، منشآت و رسائل پراكنده مانند اخوانیّات، توقیعات و ...
وی ادامه داد: فصل چهارم در مورد معانی حكمت و نیز اقسام و انواع آن بحث می­‌كند. همچنین در این فصل موضوعاتي مانند اهمیت و جایگاه حكمت، موضوع علم حكمت، رابطه­ی حكمت و اخلاق و نیز حكمت در قرآن مورد بحث و بررسی قرار می­‌گیرد.
محمدی مزرعه‌شاهی گفت: فصل پنجم به بررسی حكمت در آثار ابن مقفع می‌­پردازد. در آغاز این فصل عقاید ابن مقفع در زمینه­ حكمت خواهد آمد و نیز مشخص خواهد شد كه ابن مقفع در حكمت‌­های خود بیشتر به دو امر عقل و دین تكیه می­‌كند، پس از آن تأثیر نهج‌البلاغه بر حكمت­‌های ابن مقفع مورد بررسی قرار می­‌گیرد و به نمونه­‌هایی از اقتباسات ابن مقفع از سخنان و حكمت­‌های حضرت علی(ع) اشاره می‌­شود، و در پایان موضوعاتی همچون تربیت پادشاهان، اهمیت علم و دانش، آداب سخن گفتن، فواید مشورت و ... مورد بحث قرار می­‌گیرد كه ابن مقفع در مورد هر كدام از این موضوعات، سخنانی دلنشین و حكمت‌آموز دارد. این سخنان زیبا در خلال هر یك از این موضوعات مورد بررسی و تبیین قرار می­‌گیرد.

انتهای پیام

captcha