سیلاب شایعات را در خوزستان مهار کنیم
کد خبر: 3801727
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶
استاد دانشگاه برگن نروژ نوشت:

سیلاب شایعات را در خوزستان مهار کنیم

گروه شبکه اجتماعی ــ یک اقلیم‌شناس و استاد دانشگاه برگن نروژ درباره لزوم مدیریت سیلاب شایعات در خوزستان، هشدار داد و نوشت: با انتشار شایعات غلط دیگران را بیش از پیش گرفتار مخاطرات سیل نکنیم، این حداقل کاری است که می‌توانیم در شرایط موجود برای کمک به هم میهنان انجام دهیم.

سیلاب شایعات در خوزستان را مهار کنیمبه گزارش ایکنا؛ ناصر کرمی، اقلیم‌شناس و استاد دانشگاه برگن نروژ با انتشار مطلبی در فضای مجازی، درباره لزوم مدیریت سیلاب شایعات در خوزستان، هشدار داد که مورد استقبال برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است. کرمی نوشته است: 

هم اکنون در خوزستان همانقدر که سیل بر سرزمین روانه شده، شایعات هم جاری هستند. در مقابل این شایعات باید بگویم:

1- سازه سد کرخه مقاوم است و مشکلی ندارد، نگران شکاف در این سد نباشید.

2- سیل مهیب دیگری در راه نیست. هر چه هست همین است که می‌بینید. اگر چه تداوم سیل موجود مشقات و دشواری‌های ناشی از آن را افزون‌تر خواهد کرد. به هر حال وضعیت کنونی در چند روز آینده هم ادامه دارد اما قرار نیست از آن دست سیل‌های مرگبار شیراز و لرستان در خوزستان رخ دهد.

3- بارش‌های تازه ای در راه هستند اما بعید است شدیدتر از بارش‌های هفته گذشته باشند.

4- سیل دارد خط القعر طبیعی رودخانه‌های کرخه و کارون و بستر سیلاب‌های دورانی (بستر صد ساله) را پیش می‌رود. کسی برای جابجایی اقوام خاصی مسیر سیل را تنظیم نکرده است! شایعات در این باره پروپاگاندای سیاسی هستند.

5-بعید است دولت هزینه تخریب شهرهای بزرگی مثل سوسنگرد را بپذیرد برای عدم آسیب به تاسیسات نفتی نه چندان مهمی مثل آنچه که در هورالعظیم هست. خسارت به سوسنگرد دهها برابر بیشتر از آسیب به آن تأسیسات نفتی برای دولت مشکلات ایجاد می‌کند.

6-بعید است هیچ تأسیسات زیرزمینی خاصی در هورالعظیم وجود داشته باشد. از این دست شایعات که هیچ مبنایی برای اثبات یا تکذیبشان وجود ندارد جداً باید احتراز کرد.

 سواد رسانه ای یکی از مهمترین خصیصه‌های انسان مدرن است. سیل به اندازه کافی ترسناک و مهیب است. با انتشار شایعات غلط دیگران را بیش از پیش گرفتار مخاطرات سیل نکنیم، این حداقل کاری است که می‌توانیم در شرایط موجود برای کمک به هم‌میهنان انجام دهیم.

انتهای پیام

captcha