کانونی که بچه های مسجد را کتابخوان می کند
کد خبر: 3801745
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹

کانونی که بچه های مسجد را کتابخوان می کند

کانون فرهنگی هنری توحید با اجرای طرح «شبی با کتاب» درصدد است که کتاب های اخلاقی و معرفتی را برای مطالعه معرفی کند تا از این طریق گامی در جهت کتابخوانی برداشته شود.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: کانون های فرهنگی هنری مساجد از جمله پایگاه‌های مذهبی و فرهنگی در محله‌ها هستند که جایگاه ویژه‌ای بین ساکنان شهرها دارند. این پایگاههای فرهنگی هنری که در مجاور مساجد فعالیت دارند، می‌توانند افراد جامعه را از گزند انحرافات و آسیب های اجتماعی دور کنند، یکی از کانون های فرهنگی هنری فعال در استان قزوین با برگزاری برنامه های فرهنگی، مذهبی و هنری توانسته بخش عظیمی از جوانان و نوجوانان را جذب فعالیت های این کانون کند،کانون فرهنگی هنری توحید مسجد فاطمه الزهرا(س) استان قزوین است. در ادامه سلسله گزارش های معرفی کانون های فرهنگی هنری برگزیده به سراغ این کانون فعال رفتیم و برنامه های آن را از زبان، مدیر جوان آن جویا شدیم.

«حامد یزدی» با وجود آنکه در قم مشغول به تحصیل و حضور فیزیکی در کانون ندارد و فقط روزهای پنچ شنبه و جمعه به قزوین برمی گردد، اما در قم روزانه سه تا چهار ساعت برای برنامه ریزی برای برنامه های کانون وقت می گذارد و در روزهایی که در قزوین است، تمام وقت در کنار کادر کانون برای پشبرد برنامه ها در کانون حضور دارد. وی در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به تاریخچه تاسیس کانون فرهنگی هنری توحید مسجد فاطمه الزهرا(س) استان قزوین گفت: مسجد فاطمه الزهرا(س) از قبل انقلاب به عنوان یکی از مساجد فعال در استان در زمینه های فرهنگی فعالیت داشت و کتابخانه مسجد جزو یکی از کتابخانه های فعالی بود که به همه گروههای سنی خدمات کتابخوانی ارایه می داد.

وی با اشاره به خدمات کتابخانه این کانون بیان کرد:کتابخانه شهید مطهری دارای 15 هزار جلد کتاب با موضوعات مختلف و متنوع است که از همان بدو تاسیس طرح سیر مطالعاتی شهید مطهری یکی از برنامه های این کتابخانه بوده است که تاکنون هم اجرا می شود.ضمن اینکه در این کانون بخشی را در نظر گرفته ایم که مردم کتبی را که احتیاج ندارند، به صورت امانت در اختیار کتابخانه کانون می گذارند تا مردم از کتابها استفاده کنند.

مدیر کانون فرهنگی هنری توحید مسجد فاطمه الزهرا(س) اظهار کرد: از 27 سال پیش کانون توحید در بخش های فرهنگی هنری تحت نظارت دبیرخانه کانون های مساجد استان قزوین فعالیت خود را انجام می دهد که برنامه ها در قالب کلاسهای مختلف و برای مقاطع سنی ابتدایی و راهنمایی و در رشته های مهارت های کامپیوتری، هنری و آموزشی است و برگزاری مسابقات کتابخوانی و شبی با کتاب از برنامه هایی است که با استقبال گسترده جوانان و نوجوانان چند سالی است که در کانون مورد توجه بوده است.

یزدی در مورد اجرای طرح «شبی با کتاب» که در حال حاضر چهارمین مرحله اجرای آن است،گفت:همان گونه که نمازگزاران برای قرائت دعای توسل و کمیل در مسجد حاضر می شوند، در این طرح کتابخوانی هم جوانان در مسجد به دور هم جمع و با صدای بلند اقدام به قرائت کتاب می کنند، در این طرح سعی شده که کتاب های اخلاقی و معرفتی برای مطالعه و خواندن جمعی انتخاب شود.

اکران فیلم های جشنواره عمار یکی دیگر از برنامه هایی است که به گفته یزدی در این کانون مورد توجه است، ضمن اینکه یکی از دیگر از طرح هایی که به همت کانون سالها است، اجرا می شود، طرح «تربیتی» است که دانش آموزان از مقطع پنجم ابتدایی برای این طرح گزینش و دانش آموزانی که  استعداد لازم داشته باشند، در آن فعالیت می کنند و تا دوران دانشجویی در این طرح حضور دارند، در حال حاضر سه سال است که این طرح به همت کانون توحید اجرا و بیش از 40 نفر دراین طرح شرکت دارند. در این طرح برای شرکت کنندگان برنامه های تفریحی، اردویی، سینما، کارگاهها و برنامه های آموزشی و طرح مطالعاتی در طول سال در نظر گرفته شده است که در فصل تابستان برنامه های آموزشی بیش از دیگر فصول سال است.

 وی معتقد است که کادر سازی در کانون با سه هدف آگاهی سازی معارف دینی و فکری انسان ها، فراهم سازی و یا ایجاد انگیزه و روحیه معنوی، حفظ و توسعه فعالیت های تشکیلاتی در مجموعه صورت می گیرد.

تهیه و انتشارنشریه  راه عشق ویژه ماه محرم و انتشار در نسخه های بالا و توزیع در سطح استان یکی دیگر از اقدامات این کانون بود که به گفته یزدی این نشریه بیش از 16 سال بود که در استان در ماه محرم منتشر می شد که  متاسفانه یکی و دو سال است، به دلیل نداشتن اعتبارات لازم و حمایت نشدن دیگر منتشر نمی شود، اما پایگاهی اطلاع رسانی با عنوان«مشق توحید» به همت اعضای کانون فرهنگی هنری توحید چندسالی است که ایجاد شده و در این پایگاه بچه های کانون به صورت جدی و با قلم خودشان در زمینه های علمی، معرفتی و فرهنگی محتواهایی منتشر و در سایت برای مخاطبان و علاقه مندان بارگذاری می کنند.

یزدی نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد را در توسعه و ترویج کتابخوانی مهم دانست و تصریح کرد: اگر کانون بخواهد و مسئولین آن در این زمینه دغدغه داشته باشند، می توانند با جوانان ارتباط خوب و صمیمانه برقرار کنند و با توجه به اینکه جوانان تشنه کسب معارف هستند، در زمینه علایق جوانان برنامه ریزی داشته و از طریق ترویج کتابخوانی و برگزاری مسابقاتی دانش آنها را به روز کنند.

مدیر کانون توحید معتقد است که کانون باید این شرایط را فراهم کند که جوان در محیط مسجد و کانون فرهنگی هنری کسب تجربه کند. به عنوان مثال در بحث کتابخوانی، در کانون، کتابهایی که مورد علاقه جوان است، در دسترس باشد تا از این طریق حضور در کانون فرهنگی هنری برای جوان جاذبه داشته باشد،زیرا در صورتی که جو کانون محیطی خشک  و بی روح شود، نمی تواند جاذبه برای حضور آنها داشته باشد،بنابراین دست اندرکاران کانون  که جوان هستند، برنامه ها را باید جوان پسند برنامه ریزی کنند و اجازه ندهند که جوان از این محیط معنوی دل سرد و خسته شوند.

مخاطبان برنامه های کانون توحید از رده سنی 12 تا 16 سال هستند، به گفته مدیر کانون فرهنگی هنری توحید از این سن به بعد جزو کادر کانون و به عنوان فعال فرهنگی فعالیت و در کانون به فراخور استعدادهایشان در بخش های مختلف می کنند و به لحاظ فکری و نظری در سطح کلان در مورد برنامه های فرهنگی کانون تصمیم گیری می کنند. به عنوان مثال هماهنگی برای برگزاری برنامه، دعوت از سخنران و مداح، تبلیغات و فضاسازی تبلیغی برای برگزاری برنامه، اجرای طرح شبی با کتاب، فعالیت در کتابخانه، هماهنگی برای دیدار با خانواده شهدا که یکی از برنامه های دائمی کانون است، همه توسط کادر جوان صورت می گیرد.

انتهای پیام

captcha