سهم گروه‌های جهادی در نقش‌آفرینی اسلامی و رفع نیاز‌ها/ به دنبال احیای شعار‌های انقلاب باشیم
کد خبر: 3801833
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰

سهم گروه‌های جهادی در نقش‌آفرینی اسلامی و رفع نیاز‌ها/ به دنبال احیای شعار‌های انقلاب باشیم

گروه فعالیت‌های جهادی ــ قائم‌مقام قرارگاه جهادی خدمت‌رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، با بیان اینکه گروه‌های جهادی براساس آتش به اختیار و یک حرکت تمیز فرهنگی و نگاه به آموزه‌های اسلامی، سهم و نقش خودشان را برای نقش‌آفرینی و رفع نیاز‌های انقلاب ایفا می‌کنند، گفت: باید حرکت‌های جهادی را به لحاظ کمی و کیفی گسترش دهیم و به‌دنبال احیای شعار‌های انقلاب اسلامی باشیم.

این روز‌ها حواس‌ها به وقوع سیل در کشور مخصوصاً در استان‌های لرستان، گلستان، فارس و خوزستان معطوف است؛ سیلی که خرابی‌های بسیاری را به جای گذاشت و تاکنون نزدیک به ۶۰ هزار میلیارد ریال خسارت را به استان‌های گلستان، لرستان، خوزستان، ایلام و دیگر مناطق درگیر وارد کرد و در جریان آن ۷۰ تن جان باختند. بعد از وقوع سیل گروه‌های بسیاری از نیرو‌های خدوم ارتش، سپاه، گروه‌های مردمی، امدادگران و فعالان جهادی برای کمک و خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده و آسیب‌دیده به این عرصه و مناطق راهی شدند؛ عرصه‌ای که می‌تواند بهترین زمان برای کسب تجربه مدیریت نیرو‌های جوان در آینده باشد.

زمانی در دفاع مقدس مردم نقش اساسی داشتند، ولی کار اصلی به عهده جوانان بود؛ در حال حاضر نیز استفاده از ظرفیت‌های این جوانان بسیار مهم است و می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور را رفع کند. در این میان قرارگاه جهادی خدمت‌رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) یکی از جاهایی است که با هدف استفاده از ظرفیت‌های این ستاد برای پشتیبانی از گروه‌های جهادی، پس از تأکیدات مقام معظم رهبری در دیدار سال ۹۵ با حضور دانشجویان تشکیل شد. این قرارگاه در سال‌های اخیر در راستای محرومیت‌زدایی و حمایت و پشتیبانی از گروه‌های جهادی، خدمات بسیاری را شامل فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی، امداد و نجات در حوادث و بلایای طبیعی، اشتغال‌زایی، حضور مؤثر در آسیب‌های اجتماعی و فعالیت‌های عمرانی، بهداشتی و درمانی را به مردم مناطق محروم و کمتر برخوردار ارائه کرده است.

بر همین اساس ایکنا؛ گفت‌وگویی را با مجتبی باستان، قائم‌مقام قرارگاه جهادی خدمت‌رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، انجام داد که وی در بخش اول این مصاحبه به خدمات گروه‌های جهادی، که با حمایت این قرارگاه جهادی فعالیت می‌کنند، اشاره کرد و گفت: سبک و سیاست فعالیت‌های جهادی برگرفته از آموزه‌های دینی و قرآنی است، چراکه همه‌ جای قرآن کلمه جهاد و فعالیت‌های جهادی مشهود است. حرکت‌های جهادی ویژگی‌های خاصی دارد که یک سبک زندگی برگرفته از آموزه‌های دینی و قرآنی را نشان می‌دهد، چراکه گروه‌ه‎های جهادی نگاهشان به حضرت علی(ع) و منش ایشان در دستگیری از نیازمندان است؛ بر همین اساس بدون مزد و هیچ منتی فعالیت‌های خودشان را انجام می‌دهند و در فصول مختلف سال از جمله زمستان، تابستان و یا بهار خودشان را به مناطق محروم و آسیب‌دیده می‌رسانند و در آنجا خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی ابتدایی خود ضمن اشاره به مهمترین اقدامات این گروه‌ها، به ویژگی‌های حرکت‌های جهادی اشاره کرد و گفت: ویژگی حرکت‌های جهادی نگاه مطالبه‌گرانه، گفتمان‌سازی، جریان‌سازی، بحث‎های تربیتی، سبک زندگی جهادی و خدمت‌رسانی است. حال در ادامه بخش دوم این گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد:

باستان در پاسخ به این سؤال که فعالیت‌های جهادی، هجرتی مقدس است که سالیان متمادی در کشور رواج داشته و به انواع مختلف انجام شده است، اما در شرایط کنونی سؤال اینجاست که چرا با وجود تعداد بسیار زیادی از گروه‌های خیریه و جهادی و فعالیت‌های این‌چنینی، باز هم شاهد محرومیت در کشور هستیم؟ گفت: انقلاب اسلامی از سال ۱۹۷۹ تا امروز پیشرفت‌های بسیاری داشته است، اما در طول این مدت درگیر ۸ سال جنگ تحمیلی بود که یک محرومیت و فقر نسبی را در کشور ایجاد کرد. در کنار آن استکبار جهانی، آمریکا، ایادی آمریکا و متحدان آن باعث شدند که ایران از برخی پیشرفت‌ها عقب‌مانده شود و کشور درگیر این جنگ شود. دومین مسئله تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای است که از ابتدای انقلاب تا به امروز بر کشور تحمیل شده است؛ درست است که این تحریم‌ها در مواقعی باعث شد که در حوزه‌هایی مانند نظامی و سیاسی وابسته نباشیم و به خوداتکایی برسیم، اما در حوزه‌هایی که وابسته بودیم و نیاز به کمک داشتیم، با سختی‌هایی همراه شدیم که بخش وسیعی از آن‌ها به دلیل تحریم‌ بود.

محرومیت‌ها ناشی از جنگ و تحریم‌ است
قائم‌مقام قرارگاه جهادی خدمت‌رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، ادامه داد: بخش دیگری از محرومیت‌ها ناشی از جنگ و بخشی از آن ناشی از تحریم‌هاست؛ برخی از روشنفکران می‌گویند که این محرومیت‌ها ناشی از انقلاب اسلامی است درحالی که این‌چنین نیست؛ هشت سال جنگ معادل صد سال عقب‌ماندگی است و در این مسیر تحریم‌ها هم تأثیر خاص خودشان را داشته‌اند؛ البته در کنار این موارد ناکارآمدی بعضی از روش‌های مدیریتی عامل دیگری برای این عقب‌ماندگی است. متأسفانه برخی از دولت‌ها سلیقه‌ای عمل کردند و اقدامات و طرح‌هایشان گاهی کارشناسی نشده بود و در نگاهشان مفهوم دقیق اسلامی برای رسیدگی به عموم جامعه وجود نداشت و همین مسئله باعث شد تا برخی از مدیران طرح‌ها را خوب اجرا نکنند.

وی اضافه کرد: مسئله بعدی عدم توزیع عادلانه منابع است؛ امروز شاهد هستیم که منابع خوب توزیع نشده، درحالی که کشور سرشار از منابع است. لذا چرا باید در حاشیه تهران شهرک‌های صنعتی به وفور باشد، اما در خرم‌آباد لرستان به همین میزان و موازات شهرک صنعتی نباشد؟ ایجاد این شهر‌ک‌های صنعتی براساس چه نگاهی در کنار کلان‌شهر‌ها و تهران اتفاق افتاد که منجر به مهاجرت بی‌رویه و حاشیه‌نشینی شد؟ در حالی که می‌توان همه این امکانات را با توزیع عادلانه در سایر شهر‌های محروم فراهم کرد. اما چه باید کرد؟

شعارهای انقلاب را محقق کنیم

باستان تصریح کرد: گروه‌های جهادی براساس آتش به اختیار و یک حرکت تمیز فرهنگی و با نگاه به آموزه‌های اسلامی و براساس تکلیف و فرمایشات رهبر معظم انقلاب، سهم و نقش خودشان را برای نقش‌آفرینی و رفع نیاز‌های انقلاب ایفا می‌کنند. لذا باید حرکت‌های جهادی را هم به لحاظ کمی و هم کیفی گسترش دهیم. بچه‌های جهادی باید به دنبال احیای شعار‌های انقلاب باشند. در اول انقلاب شعار می‌دادیم که «تنها راه سعادت، ایمان، جهاد، شهادت»؛ اما چرا نباید گروه‌های جهادی این‌ها را بیان کنند و بگویند؟ یا شعار دیگر «خدایا، خدایا، تا انقلاب مهدی از نهضت خمینی محافظت بفرما»؛ چرا این‌ها را دیگر نمی‌گوییم؟ چرا گروه‌های جهادی به این اردو‌ها و سوریه می‌روند و در راستای فضای علمی و هسته‌ای شهید می‌شوند؟ به این دلیل است که این‌ها نسل دوم، سوم و چهارم انقلاب هستند و می‌خواهند که انقلاب تداوم پیدا کند، چراکه نگاه آن‌ها به مهدویت است و چرا می‌گوییم تا ظهور حضرت مهدی(عج) باید نهضت امام خمینی(ره) ادامه داشته باشد؟ همه این‌ها به این دلیل است که به دنبال تداوم انقلاب هستیم تا انقلاب را به دست صاحب اصلی‌اش برسانیم و این سبک زندگی براساس آموزه‌های دینی است.

متولی اردو‌های جهادی نیستیم

قائم‌مقام قرارگاه جهادی خدمت‌رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر نحوه ارائه خدمات و فعالیت‌های این قرارگاه با گروه‌های جهادی، گفت: متولی اردو‌های جهادی در کشور نیستیم؛ متولی کسانی هستند که شماره ثبت و مجوز فعالیت می‌دهند. برای مثال مجوز سازمان‌های مردم‌نهاد را وزارت کشور، مؤسسات فرهنگی را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گروه‌های جهادی را بسیج سازندگی و سپاه، خیریه‌ها را بهزیستی و مانند آن صادر می‌کند؛ لذا اعتقاد ما این است که هر گروه‌ جهادی که در یک پروژه با ما اعلام همکاری می‌کند، به عنوان یک عضو در خدمت‌رسانی به مناطق محروم شناخته می‌شود و ما نیز آنها را همکار خود در پروژه می‌‌بینیم. بر همین اساس از گروه‌ها حمایت‌ مادی و معنوی می‌کنیم؛ این گروه‌های جهادی در واقع یار ما در تمامی زمینه‌ها و فعالیت‌های جهادی منطقه می‌شوند تا با جدیت به امدادرسانی و ارائه‌‌ خدمات متنوع به مردم مناطق محروم و نیازمند خدمت‌رسانی شود؛ با توجه به این حرکت، تاکنون با ۶۰۹ گروه جهادی همکاری داریم.

انتهای پیام

captcha