شناخت امام حسین(ع) به بیان واقعه کربلا محدود نشود
کد خبر: 3801844
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴

شناخت امام حسین(ع) به بیان واقعه کربلا محدود نشود

گروه معارف ــ عضو هیئت‌ علمی دانشگاه اصفهان با باین اینکه زندگی امام حسین(ع) در بیان واقعه کربلا محدود شده است، گفت: اینکه در روایت زندگی امام حسین(ع) فقط به بیان واقعه عاشورا بسنده می‌کنیم، مشکل از سیستم‌های تبلیغاتی است، یعنی علمایی که در مورد این منابع صحبت می‌کنند عمدتاً سعی دارند که مصیبت بزرگ عاشورا را به اذهان جامعه منتقل کنند.

شناخت امام حسین(ع) در بیان واقعه کربلا محدود نشوداصغر محمودآبادی، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: اصولاً سیره زندگی ائمه اطهار به ویژه زندگانی امام حسین(ع) به ارزش‌ها و قوانینی که در جامعه اسلامی به خصوص در تشیع باید رعایت شود اشاره می‌کند.
وی افزود: در مورد شخصیت امام حسین(ع) ویژگی‌های برتری در مسیر زندگانی ایشان رخ داده است، زیرا زندگانی ارزشمند و حماسی و اهداف عالی که ایشان داشته‌اند و همچنین نتیجه‌ای که از زندگانی امام حسین(ع) در جهان اسلام به ویژه در شیعیان به وجود آمد، یکی از جامع‌ترین اهداف انقلابی و حرکت‌های سیاسی در طول تاریخ بشریت محسوب می‌شود. بنابراین ایشان جایگاه ویژه‌ای در جهان اسلام دارند و اهل سنت نیز به این موضوع واقف هستند.  
عضو هیئت‌ علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: در مورد زندگانی امام حسین(ع) همان‌طور که می‌دانیم، ایشان یازده سال بعد از شهادت برادر بزرگوارشان و حدود بیست سال بعد از شهادت پدرگرامی‌شان زندگی می‌کردند و امامت ایشان حدود یازده سال به طول انجامید.
محمودآبادی ادامه داد: امام حسین(ع) در طول مدت زندگی خویش دست از مبارزه سیاسی علیه نظام فاسد اموی برنداشتند. به همین دلیل دولت اموی به ایشان حساسیت داشت و معاویه از افشا شدن حق جلوگیری می‌کرد و سعی نمی‌کرد که درگیری بین دو پدیده پایگاه جهان اسلام و دولت اموی به وجود آید. بعد از معاویه یزید با خیال خام خود که می‌تواند این شعله‌های درخشان را خاموش کند، منجر به حماسه عاشورا و شهادت امام حسین(ع) شد.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا در بیان سیره و زندگی امام حسین(ع) تنها به دوران عزیمت ایشان از مکه به سمت کوفه محدود می‌شود، در حالی که ایشان 57 سال عمر کردند؟ تصریح کرد: اینکه در روایت کردن زندگی امام حسین(ع) فقط به گفتن واقعه عاشورا بسنده می‌کنیم، مشکل از سیستم‌های تبلیغاتی است، یعنی علما که در مورد این منابع صحبت می‌کنند، عمدتاً سعی دارند که مصیبت بزرگ عاشورا را، که کل ماجرای آن از اول تا آخر حدود هشتاد و پنج روز است، به اذهان جامعه منتقل کنند، ولی متأسفانه برخی افراد منابع و آثار ارزشی را از زندگی بسیار پرافتخار امام حسین(ع) بیان نمی‌کنند. به همین دلیل از لحاظ فرهنگی و اجتماعی از وضعیت دوره امامت ایشان اطلاعی نداریم.
وی بیان کرد: در سیره زندگی امام حسین(ع) به خصوص امامت ایشان تحقیقات جامعی نشده است که نمونه بارز آن کتاب ارزشمند «نگاهی به قیام امام حسین(ع)؛ پس از پنجاه سال» از مرحوم سیدجعفر شهیدی است که تا حدودی به زندگانی ایشان در طول اقامتشان در مدینه پرداخته‌اند.
مدرس تاریخ اسلام دانشگاه اصفهان اظهار کرد: امام حسین(ع) در طول این بیست سال بسیار سختی کشیدند و گاهی به این سختی‌ها توجه نمی‌کنند و بیشتر به همان واقعه عاشورا که در کربلا رخ داد توجه می‌کنند و به اعتقاد من باید به تمام زندگی آن حضرت توجه کرد تا توازن زندگی گوهربار امام حسین(ع) بیشتر مبین و مشخص شود.
انتهای پیام

captcha