«یک آیه، یک قصه»؛ روایتی متفاوت از سبک زندگی اسلامی
کد خبر: 3801864
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷

«یک آیه، یک قصه»؛ روایتی متفاوت از سبک زندگی اسلامی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ برنامه «یک آیه، یک قصه» رادیو قرآن روایتی متفاوت و شنیدنی از سبک زندگی اسلامی به زبان کودکانه است که با اجرای مریم نشیبا، راوی قصه‌های کودک همراه است.

برنامه «یک آیه، یک قصه» رادیو قرآن، روایتی متفاوت، جذاب از سبک زندگی اسلامی به زبان کودکانه است که با حضور مریم نشیبا، راوی قصه‌های کودک و هلیا امیدی‌مفرد، نوجوانی که در این نمایش‌ها به واسطه آیات قرآن با نکات اخلاقی آشنا می‌شود، به روی آنتن رادیو قرآن می‌رود.
در هر قسمت از این برنامه و به مناسبت‌های مختلف، آیه‌ای از آیات قرآن در نظر گرفته و به صورت داستان‌گونه به مخاطبان برنامه ارائه می‌شود. استقبال فراوان از این برنامه باعث شده تا دست‌اندرکاران به دنبال تداوم آن باشند.
این برنامه به همت گروه علوم قرآنی شبکه رادیویی قرآن با مدیریت علیرضا فتحی‌پور به روی آنتن این شبکه می‌رود. سمیرا قنبری، تهیه‌کننده این برنامه است و نویسندگی آن را نیز زهرا داوری‌کیا برعهده دارد. یک آیه، یک قصه، شنبه تا پنجشنبه از ساعت 20:35 از شبکه رادیویی قرآن پخش می‌شود.
سمیرا قنبری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا؛ در رابطه با ویژگی‌های این برنامه اظهار کرد: در هر برنامه، یک آیه از قرآن به عنوان محور قرار می‌گیرد و طبق آن یک داستان پندآموز توسط نویسنده برنامه خلق می‌شود. در همین رابطه نیز گفت‌و‌گویی بین راوی قصه و دختربچه‌ای که به نام «هدی» در برنامه معرفی شده، انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه اولین بار است که مریم نشیبا، راوی برنامه از قالب مونولوگ و تک‌گویی خارج شده و در این برنامه در قالب دیالوگ به اجرای برنامه می‌پردازد، گفت: حضور خانم نشیبا به عنوان فردی که قصه‌های وی چند دهه است که از رادیو پخش می‌شود و این بار نیز به روایت قصه‌های قرآنی می‌پردازد، باعث شده است تا یک نوع نوستالژی برای افرادی که از گذشته‌ با صدای وی آشنا هستند، ایجاد شود. شنیدن صدای وی که در واقع بانوی قصه‌گو و مادر قصه در ایران است، باعث شده است تا افراد زیادی به شوق شنیدن صدای ایشان برنامه را دنبال کنند.

قنبری ادامه داد: طبق پیامک‌هایی که دریافت کرده‌ایم، این برنامه مورد استقبال فراوان دانش‌آموزان قرار گرفته و بسیاری از آن‌ها علاقه‌مند هستند تا پس از شنیدن برنامه به مدرسه بروند، ضمن اینکه در برخی از مدارس نیز مدیران و مسئولان به صورت خودجوش اقدام به پخش برنامه برای دانش‌آموزان می‌کنند. حتی پیامک‌هایی از شهرستان‌های مختلف دریافت کرده‌ایم که مدیران و مسئولان به دنبال قسمت‌های پخش شده برنامه هستند تا این قسمت‌ها را در مدارس خود پخش کنند.
تهیه‌کننده برنامه «یک آیه، یک قصه» با بیان اینکه یکی از فعالان قرآنی در کشور آلمان متوجه پخش برنامه شده و به دنبال پخش آن در آلمان است، گفت: بازخوردهای خوب برنامه باعث خوشحالی و رفع خستگی ماست. باعث افتخار من بود که بعد از 9 سال فعالیت در رادیو قرآن، تهیه‌کنندگی یکی از برنامه‌هایی که بسیار علاقه‌مند به آن بودم، قسمت بنده شد.
وی در ادامه تصریح کرد: اول بهمن‌ماه سال 96 بود که اولین قسمت این برنامه به روی آنتن رفت و ما از آن زمان تاکنون مناسبت‌های مختلف از جمله دهه محرم، ایام عید، روز درختکاری، خانه تکانی، صله رحم و ... را نیز در تهیه برنامه لحاظ می‌کنیم. همچنین، اول بهمن‌ماه سال 97 نیز تولد یک سالگی برنامه را با حضور عوامل آن جشن گرفتیم. تاکنون حدود 250 قسمت از این برنامه پخش شده و بازخوردهای بسیار خوشحال کننده‌ای نیز از پخش برنامه داشته‌ایم.
قنبری با اشاره به اینکه داستان‌سرایی راهی است که از طریق آن مطالب به صورت بهتر و دقیق‌تر در ذهن بماند، افزود: ما در این برنامه قصه‌های قرآنی نمی‌گوئیم بلکه یک آموزه قرآنی را در قالب قصه بیان می‌کنیم، یعنی قصه‌ای خلق می‌شود و طبق هر قصه نیز هر بار یک لوکیشن وجود دارد. در هر برنامه یک داستان و اتفاقی که بین راوی برنامه و بازیگر رخ می‌دهد، بازگو می‌شود و این اتفاق و داستان هر بار در یک لوکیشن جدید و همراه با افکت‌های مناسب داستان به گونه‌ای بازگو می‌شود تا مخاطب خود را در آن لوکیشن احساس کند.
تهیه‌کننده برنامه «یک آیه، یک قصه» با بیان اینکه بنا به داستان نویسنده، لوکیشن هر برنامه مشخص می‌شود که ممکن است گاهی یک پارک، کتابخانه، منزل، جنگل، مدرسه، خیابان، فروشگاه و ... باشد، گفت: تلاوتی که در اواسط برنامه به گوش می‌رسد و مورد استقبال مخاطبان نیز قرار گرفته است، نیز تلاوت نوجوانی است که محور داستان و آیه مربوطه را شامل می‌شود.
قنبری در پایان ضمن تشکر و تقدیر از همکاران خود در رابطه تولید این برنامه قرآنی، از زحمات شیوا رمضانی نیز که مدتی به عنوان نویسنده با این برنامه همکاری داشت، قدردانی کرد.

انتهای پیام

captcha