حضور جهادی حوزویان در مناطق سیل‌زده؛ سخت‌گیری غیرمنتظره برخی مدیران مدارس
کد خبر: 3801876
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴

حضور جهادی حوزویان در مناطق سیل‌زده؛ سخت‌گیری غیرمنتظره برخی مدیران مدارس

گروه حوزه‌های علمیه: سیلاب‌های اخیر کشور فضای نوروز و عید را تغییر داد؛ در این میان برخی بی‌تفاوت عازم گشت و گذار خود شدند، اما بسیاری از مردم از هم‌دردی گرفته تا ارسال کمک تلاش کردند، کمی از آلام سیل بکاهند؛ در این میان نقش حوزویان و طلاب چشم‌گیر بود.

حضور جهادی حوزویان در مناطق سیل‌زده

به گزارش ایکنا، سیلاب این روز‌های اخیر با هر دلیلی از بی تدبیری گرفته تا امتحان و ابتلای الهی سبب شد تا یکبار دیگر رنگ و بوی روز‌های اول انقلاب و روز‌های جنگ در ذهن مردم تداعی شود؛ از اقشار مختلف مردم تلاش کردند تا در حد وسع و توان خود به کمک سیل‌زدگان استان‌های مختلف کشور بروند و صحنه‌های عجیبی خلق شد که درس همدلی و فداکاری و ایثار و وحدت را به نمایش گذاشت؛ از صحنه طلبه شیعه‌ای که روحانی اهل سنت را از میان سیل بر دوش می‌کشد تا او را نجات دهد گرفته تا زوج طلبه‌ای که این روز‌های خود را وقف خدمت رسانی و ارائه طب سنتی به مردم آسیب دیده کرده‌اند همه و همه بیانگر روحیه جهاد و ایثار و فداکاری است.

حوزه‌های علمیه عمدتاً و مدیریت آن، حوزه برادران و خواهران هم با صدور بیانیه‌هایی عزم خود را برای کمک به مردم آسیب دیده جزم کردند و از تلاش برای کمک تا حد وسع و توان خبر دادند؛ جامعه مدرسین حوزه در بیانیه‌ای در مورد سیلاب‌های اخیر کشور تاکید کرد: حادثه خسارت بار و دردناک سیل در استان‌های گلستان و مازندران که موجب نابودی و ویرانی تعداد زیادی از خانه‌های مسکونی، زیر ساخت‌ها و مزارع شده است موجب تالم شدید گردید. بر همه مسئولین و نهاد‌های امدادی لازم است هرچه سریع‌تر جهت رفع آلام و جبران خسارت‌ها مجاهدانه وارد عمل شوند و از هیچ خدمتی فروگذاری نکنند. از همه آحاد ملت نیز دعوت می‌شود با هماهنگی نهاد‌های امدادی، برای کمک به عزیزان حادثه دیده وارد عمل شوند و به یاری حادثه دیدگان بشتابند.

در روز‌های نخستین حادثه سیل گلستان هم مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور در نامه‌ای به نماینده، ولی فقیه در استان گلستان، ضمن ابراز همدردی با مردم عزیز آن خطه، بر آمادگی حوزه‌های خواهران برای کمک رسانی به سیل زدگان تاکید کرد و آورد که اینجانب ضمن ابراز همدردی با مردم عزیز آن خطه و تقدیر از زحمات و پیگیری‌های حضرتعالی و مسئولین لشکری و کشوری و طلب صبر از درگاه خداوند متعال، از مسئولین و طلاب حوزه‌های علمیه خواهران آن استان می‌خواهم که به فراخور توان خود، جهت کمک و تسکین آلام مردم شریف سیل زده تمام توان مادی و معنوی خود را به کار بندند.

اما در این میان حضور خودجوش و جهادی طلاب جهادگر هم جالب توجه است، رضا عادلی و همسرش، زوج جوان طلبه‌ای است که از قم جهت کمک به سیل زدگان استان لرستان در روز سوم سیل خود را به خرم آباد لرستان رساند و با توجه به مسدود بودن راه‌های مناطق سیل زده با بالگرد به سمت معمولان پرواز کردند.

این زوج طلبه در طب سنتی مهارت‌های ویژه‌ای دارند و در کنار کمک رسانی به آسیب دیدگان سیل به امداد‌های طب سنتی پرداختند که با استقبال مردم روستا مواجه شدند و کم نبودند و نیستند طلابی که تمایل داشته و دارند به نحوی به کمک مردم بروند.

حضور جهادی حوزویان در مناطق سیل‌زده؛ سختگیری غیرمنتظره برخی مدیران مدارس

مراجع معظم تقلید هم در دیدار‌های نوروزی و دروس خارج خود بار‌ها بر لزوم خدمت به مردم و همدلی و همیاری با آنان تاکید و ترغیب و تشویق کردند؛ آیت الله مکارم شیرازی ۳۵۰ میلیون تومان کمک و اجازه دادند تا مومنین یک سوم از کل وجوهات خود را در این مسیر هزینه کنند؛ آیت الله نوری همدانی نیز مبلغ صد میلیون تومان به سیل زدگان کمک کردند و اجازه استفاده از وجوهات را هم دادند و آیت الله صافی هم اجازه ثلث سهم امام برای کمک به سیل زدگان را اجازه دادند.

اما این حمایت مراجع و همدلی و حضور طلاب و روحانیت جهادگر در مناطق سیل زده سبب شد تا فاصله میان مردم و روحانیت واقعی کمتر شود، زیرا عملکرد بخشی از روحانیون سبب شده تا مردم از روحانیت فاصله بگیرند، ولی استمرار حضور طلاب می‌تواند به تعمیق و ارتباط نزدیک مردم و حوزه کمک کند و از طرفی مردم تاثیر مستقیم قال الصادق و قال الباقر و تعابیر شخصیتی، چون امام خمینی را که فرمود طلاب خدمتگزار مردم هستند در این حضور و حمایت دیده و بیشتر می‌توانند آن را در عمل و رفتار طلاب و حوزویان درک و لمس کنند.

همچنین آیت الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه در نامه‌ای به مدیران مدارس حوزه، به آنان اجازه دادند تا طبق صلاحدید خود مدارس را تعطیل و یا مواجهه مناسبی برای بحث حضور و غیاب طلاب داشته باشند، اما خبر‌هایی به گوش می‌رسد که برخی مدیران در این زمینه با این استدلال که یک ماه به پایان سال تحصیلی حوزه بیشتر باقی نمانده و در دروس عقب هستند از حضور طلاب جلوگیری کرده و یا برای آنان غیبت تحصیلی لحاظ کرده اند که واکنشی غیر منتظره از سوی برخی تلقی می‌شود و این در حالی است که بخش زیادی از مدیران مدارس با طلاب همراهی لازم را دارند.

البته خبر‌هایی هم حاکی از آن است که مراجع تقلید از جمله آبت الله مکارم، صافی و علوی گرگانی هم در واکنش به این مسئله تاکید کردند که حضورطلاب در مناطق سیل زده و کمک به آسیب دیدگان موضوعیت دارد و مدیران مدارس همراهی لازم را داشته باشند.

انتهای پیام

captcha