خسارت ۸۵۰ میلیارد تومانی سیل به زیرساخت‌های خرم‌آباد
کد خبر: 3801966
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳

خسارت ۸۵۰ میلیارد تومانی سیل به زیرساخت‌های خرم‌آباد

گروه اجتماعی ــ شهردار خرم‌آباد گفت: سیل‌های اخیر ۸۵۰ میلیارد تومانی به زیرساخت‌های شهری و منازل در مرکز لرستان خسارت وارد کرده است.

خسارت ۸۵۰ میلیارد تومانی سیل به زیرساخت‌های خرم‌آبادبه گزارش ایکنا از لرستان، وحید رشیدی، شهردار خرم‌آباد، دوشنبه، نوزدهم فروردین‌ماه در پنجاه و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر خرم‌آباد، ضمن قدردانی از حضور و همدلی تمامی اعضای شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با مجموعه مدیریت شهرداری، گفت: سیل‌های اخیر ۸۵۰ میلیارد تومانی به زیرساخت‌های شهری و منازل در مرکز استان خسارت وارد کرده است.
وی تصریح کرد: در سیل اخیر نزدیک به ۲۵ درصد شهر خرم‌آباد دچار آبگرفتگی شد.
رشیدی با بیان این‌که بر اساس نظر کارشناسان، خرم‌رود گنجایش ۴۰۰ مترمکعب آب در ثانیه دارد، اظهار کرد: در این سیل در هر ثانیه  ۷۰۰ مترمکعب آب در این رودخانه جریان داشته است که خوشبختانه با اطلاع‌رسانی به‌موقع از یک فاجعه انسانی جلوگیری کردیم.
شهردار مرکز استان لرستان با اشاره به این‌که اعضای شورای شهر در کنار مجموعه شهرداری از ۲۷ اسفند ۹۷ فعالیت خود را به‌صورت شبانه‌روزی برای مقابله با خسارات سیل آغاز کرده بودند، اظهار کرد: به‌دنبال هشدارهای اعلام‌شده، ستاد بحران در شهرداری تشکیل و اولین اقدام ایمن‌سازی و رفع سیلاب بود که با تخریب دو پُل موقت و نصب ۱۵۰ عدد نیوجرسی و ۸ هزار کیسه شن در مکان‌های مورد تهدید و بخش‌هایی از خیابان ساحلی اقدامات پیشگیرانه خوبی صورت گرفت.
وی با بیان این‌که اگر این اقدامات انجام نمی‌شد یقیناً خسارات سیل چند برابر افزایش می‌یافت، اظهار کرد: قبل، حین و بعد از سیل کمتر مدیر و نیرویی در شهرداری بود که در سطح شهر به‌ویژه خیابان‌های ساحلی و مکان‌هایی که احتمال آبگرفتگی داشت حضور نداشته باشند، در این راستا با دق‌الباب و آژیر ماشین‌های آتش‌نشانی به شهروندان ساکن خیابان‌های ساحلی تهدید سیل و آبگرفتگی را هشدار داده و توصیه و تقاضا شد برای در امان ماندن جان همشهریان، حتی‌المقدور به مکان‌های امن بروند.
رشیدی با بیان این‌که علی‌رغم اقدامات بازدارنده به‌خاطر حجم بالای آب، سیل خسارات زیادی به زیرساخت‌های شهری، منازل، اماکن تجاری و … همشهریان وارد کرد، افزود: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد بیش‌از ۸۵۰ منزل در شهر خرم‌آباد دچار آبگرفتگی شدند.
شهردار خرم‌آباد، ایمن‌سازی و ترمیم دیوارهای ساحلی را از اولویت‌های مدیریت شهری مرکزاستان برشمرد و عنوان کرد: سیل در برخی نقاط دیوارساحلی، به پاشنه رودخانه نیز آسیب جدی زده؛ لذا برای این‌که در آینده دوباره دچار خسارت نشویم باید به جای دیوارهای سنگی، دیوارهای بتنی ایجاد شود.
وی از لایروبی گل و لای بیش‌از۹۰ درصد معابر اصلی شهر خبر داد و گفت: به جزء زیرگذرها که پمپ آن‌ها در جریان سیل از بین رفته بقیه معابر اصلی نظافت شده و با لایروبی زیرگذرها، آن‌ها هم زیربارترافیک خواهند رفت.
رشیدی از کارکنان آتش‌نشانی که موفق شدند بیش‌از ۸۵۰ مورد آبگرفتگی در سطح شهر را برطرف کنند از تلاش نیروهای فضای سبز، تنظیف و بسیج نیز قدردانی کرد و گفت: از شهرداری‌های اصفهان، کرمانشاه، یزد، سمنان و سایر شهرهایی که در سیل اخیر شهرداری خرم‌آباد را کمک کرده‌اند نیز قدردانی می‌کنیم.
شهردار خرم‌آباد از ستاد بحران استان که به خرم‌آباد کمتر توجه کرد و ماشین‌آلات و تجهیزات کمتری در اختیار مرکز استان قرار داد گله کرد و از اعضای شورای شهر خواست با پیگیری‌های همه‌جانبه از وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و همچنین شرکت‌هایی که به‌صورت اقساط آمادگی دارند تجهیزات سازمان آتش‌نشانی و همچنین ماشین‌آلات مورد نیاز شهرداری خرم‌آباد را تهیه کنند وارد عمل شوند.
وی با اشاره به این‌که سال گذشته یک میلیارد تومان تجهیزات برای سازمان آتش‌نشانی خریداری شد اما در سیل اخیر یک‌سری کمبودها احساس شد که خرید آن‌ها ضرورت دارد، ادامه داد: با توجه به حجم خرابی‌های حاصل ازسیل، اگر بخواهیم برای مرمت خرابی‌ها مراحل قانونی انتخاب پیمانکاران را طی کنیم زمان‌بر خواهد بود؛ لذا از شورای شهر می‌خواهم در این خصوص اقدام عاجل به‌عمل آورد و حتی برای تسریع در کارها باید قرارداد پیمانکاران از اعتبارات جاری بسته شود تا اعتبارات دولتی جبران خسارات که پرداخت شد جایگزین آن شود.
رشیدی استقلال سازمان مدیریت بحران شهرداری خرم‌آباد را ضروری دانست و خطاب به اعضای شورای شهر گفت: با توجه به ارائه لیست خرابی‌ها هم‌اکنون بهترین زمان رایزنی با دستگاه‌های دولتی برای جذب اعتبارات بیشتر است.
شهردار مرکز لرستان گفت: تعدادی از پیمانکاران بخش خصوصی ماشین‌آلات خود را به‌صورت رایگان در اختیار شهرداری خرم‌آباد قرار دادند که جای تشکر و قدردانی دارد.

انتهای پیام

captcha