واکنش محافل منطقه‌ای و بین‌المللی به تروریست نامیدن سپاه
کد خبر: 3802067
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵

واکنش محافل منطقه‌ای و بین‌المللی به تروریست نامیدن سپاه

گروه بین‌الملل ـ وزارت خارجه عراق و گروه‌های مقاومت این کشور، احزاب «دیدار مشترک» یمن و خبرگزاری رسمی چین از جمله محافل منطقه‌ای و بین‌المللی هستند که به تصمیم دیروز ترامپ در تروریست نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واکنش نشان داده‌‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری المنار؛ احزاب «اللقاء المشترک» (دیدار مشترک) در صنعا، پایتخت یمن، با صدور بیانیه‌ای قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی از سوی آمریکا محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: این اقدام آمریکا در حالی است که خود با ایجاد گروه‌های تروریستی القاعده و داعش و دیگر گروه‌های تروریستی وابسته به آن، اولین پیشگام تروریست در جهان است.

این حزب ضمن اشاره به اینکه این اقدام آمریکا در ادامه عربده‌کشی و قلدری و شعله‌ور ساختن آتش درگیری‌ها و ناامنی و فتنه در منطقه انجام گرفته است، آن را اقدامی در ضمن مجموعه سیاست‌های این کشور در قبال جمهوری اسلامی ایران دانست که باعث وخیم‌تر شدن اوضاع و شعله‌ور شدن آتش جنگ می‌شود.

احزاب دیدار مشترک هرگونه مسئولیتی را در مقابل پیامدهای این اقدام در کشورهای عربی و اسلامی و در جهان به آمریکا نسبت داد و افزود: استقبال برخی سازمان‌های عربی مزدور از این اقدام آن را در چارچوب تلاش‌های رژیم صهیونیستی در راستای تلاش بیهوده برای تحمیل معامله قرن قرار می‌دهد.
واکنش محافل منطقه‌ای و بین‌المللی به تروریستی نامیدن سپاه
خبرگزاری رسمی چین

خبرگزاری رسمی چین (شینهوا) نیز تصمیم ترامپ را در خصوص قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تروریستی باعث بدتر شدن اوضاع منطقه بیان کرد.

به گزارش العالم؛ شینهوا اعلام کرد: بسیاری بر این باورند که اقدام دولت آمریکا در تروریستی نامیدن سپاه ایران به منزله یک نهاد مهم نظامی، اوضاع خاورمیانه را پیچیده و بغرنج تر خواهد کرد.

همزمان تلویزیون مرکزی چین نیز در تحلیلی تأکید کرد: دولت آمریکا در حال پیشبردی راهبردی است که براساس آن مشکلات خاورمیانه بیشتر خواهد شد.

وزیر خارجه عراق
 
همچنین، محمد علی الحکیم، وزیر امور خارجه عراق، روز دوشنبه در واکنش به اقدام خصمانه آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأکید کرد: کشورش تحریم‌های تحمیلی آمریکا علیه ایران را نمی‌پذیرد.
واکنش محافل منطقه‌ای و بین‌المللی به تروریستی نامیدن سپاه
وزیر امور خارجه عراق در خصوص موضع کشورش در مورد اقدام اخیر آمریکا علیه سپاه پاسداران گفت: در حال بررسی بیانیه آمریکا در این خصوص هستیم تا موضع مناسب را اتخاذ کنیم.
 
حزب‌الله عراق

به گزارش المیادین؛ جعفر الحسيني، سخنگوی نظامی حزب‌الله عراق، نیز ساعاتی پس از تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از سوی آمریکا، گفت: مقاومت عراق در کنار سپاه پاسداران قرار خواهد گرفت و مقاومت عراق برای مقابله با هرگونه تحولات مخرب در منطقه، دوشادوش سپاه پاسداران می‌ایستد.
واکنش محافل منطقه‌ای و بین‌المللی به تروریستی نامیدن سپاه
نجباء
     
سیدهاشم الموسوی، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی نجبای عراق، نیز تأکید کرد: درج نام سپاه پاسداران در فهرست تروریسم آمریکا، هیچ تأثیری بر رویکرد هیچ کدام از گروه‌های مقاومت اسلامی عراق و نیز نیروهای انقلابی این کشور نخواهد داشت.
 
واکنش محافل منطقه‌ای و بین‌المللی به تروریستی نامیدن سپاه
وی در گفت‌وگویی که خبرگزاری اسرارنیوز عراق آن را منتشر کرد، افزود: این تصمیم نیز بخشی از اقدامات آمریکا علیه ایران است که تاکنون با تحریم سپاه پاسداران و این بار در گنجاندن نام آن در فهرست تروریسم خود را نشان داده است.
 
استقبال بحرین از تصمیم ترامپ
 
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نوشت: بحرین به‌ عنوان نخستین کشور عربی از تصمیم ترامپ در تروریستی خواندن سپاه پاسداران ایران استقبال کرد.
واکنش محافل منطقه‌ای و بین‌المللی به تروریستی نامیدن سپاه
وزارت خارجه بحرین با صدور بیانیه‌ای ضمن استقبال از این تصمیم ترامپ، مدعی شد که این اقدام در زمینه مبارزه با نقش خطرناک سپاه پاسداران ایران به عنوان عنصر بی‌ثباتی، عامل تنش و ابزار ترویج خشونت و تروریسم در خاورمیانه و جهان حائز اهمیت است.

یادآور می‌شود آمریکا دیروز(18 فروردین‌ماه) در اقدامی خصمانه، سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «امروز، رسماً برنامه دولتم را برای معرفی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله نیروی قدس این نهاد ذیل بخش ۲۱۹ قانون مهاجرت و امنیت به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی (FTO) اعلام می‌کنم».

وی ادعا کرد: این اقدام بی‌سابقه که از سوی وزارت خارجه صورت گرفته است، بیانگر این واقعیت است که ایران نه تنها کشور حامی تروریسم است، بلکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالانه در تأمین مالی و ترغیب تروریسم به عنوان ابزاری برای کشورداری مشارکت دارد.

وی بدون اشاره به مبارزه بی‌امان سپاه پاسداران با تروریست‌های مصنوع این کشور در بخش‌هایی از خاورمیانه مدعی شد: این نخستین باری است که ایالات متحده بخش دیگری از حکومت (ایران) را در فهرست یک سازمان تروریستی خارجی (FTO) قرار می‌دهد و بیانگر این حقیقت است که اقدامات ایران اساساً متفاوت از سایر کشورهاست.

انتهای پیام
captcha