کسب لقمه حلال برای فهم حق و رسیدگی به فقرا؛ دو درس مهم امام حسین(ع)
کد خبر: 3802086
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
حجت‌الاسلام یوسفی:

کسب لقمه حلال برای فهم حق و رسیدگی به فقرا؛ دو درس مهم امام حسین(ع)

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم با بیان اینکه حساسیت برخی افراد جامعه و مسئولان در مورد مال حلال کمرنگ شده است، تأکید کرد: کسب لقمه حلال برای فهمیدن حق و تبعیت از آن و رسیدگی به محرومان دو درس مهم از زندگی امام حسین(ع) است.

کسب لقمه حرام سنخیتی با زندگی امام حسین(ع) ندارد/ لقمه حلال و رسییدگی به فقرا؛ 2 درس مهم امام حسین(ع)حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا یوسفی، استاد دانشگاه مفید قم، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان تبریک میلاد باسعادت امام حسین(ع) گفت: توجه و مسئولیت‌‍پذیری یکی از درس‌های امام حسین(ع) برای جامعه امروز ماست، زیرا امام(ع) درباره مسائل اجتماعی مربوط به فقر و فقرا بسیار حساس بودند.

آثار کمک به فقرا بر پیکر مبارک سیدالشهدا(ع)

وی افزود: این حساسیت به گونه‌ای بود که آثار حمل غذا برای کمک به فقرا برعهده ایشان بود. البته این بحث در مورد همه ائمه(ع) وجود داشته و بعد از شهادتشان، به نقل تاریخ، این اثر برعهده آنان بود؛ گرچه بعد نهضت خونین عاشورا سبب شده تا کمتر به این بعد از زندگی آن حضرت پرداخته شود.

یوسفی ادامه داد: امروز مردم زیادی در کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند و هر فردی از آحاد جامعه باید به اندازه وسع خودش به فقرا توجه  کند؛ سیره عملی ائمه(ع) این بود که در جامعه نباید فقر باشد و همه باید برای رفع فقر و کاهش فقرا تلاش کنیم.

استاد دانشگاه مفید با بیان اینکه فقر همیشه طبیعی نیست و گاهی ممکن است بر اثر حوادثی مانند سیل اخیر بر برخی افراد عارض شود، تصریح کرد: در روایات بابی با عنوان «من قضی حاجة اخیه» ثواب‌های متعدد و کم‌نظیری برای رفع حاجتی از برادر مسلمان ذکر کرده‌اند.

شرط نجات با کشتی هدایت حسینی

یوسفی ادامه داد: امروز بلایای طبیعی بسیاری از مردم را گرفتار کرده است و مردم در برخی استان‌ها خانه و زندگی خود را از دست داده‌اند و ما که امام حسین(ع) را رهبر و امام خود می‌دانیم و مدعی هستیم که عاشق اوییم باید به قدر توانمان به نیازمندان خدمت کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به روایت معروف «إنَّ الحُسَینَ مِصباحُ الهُدی وسَفینَةُ النَّجاةِ» تصریح کرد: امام حسین(ع) چراغ هدایت و کشتی نجات معرفی شده است؛ بنابراین اگر ما شیعیان که دوستدار امام حسین(ع) هستیم و این همه مراسم عزاداری برای آن حضرت برپا می‌کنیم، بخواهیم سوار بر کشتی امام حسین(ع) شویم تا نجات پیدا کنیم، باید در زندگی عملی خودمان راه و روش ایشان را بپیماییم، وگرنه با صرف ادعا و اظهار محبت که البته خوب است مشکلی حل نخواهد شد.

قرابت فکری و عملی

یوسفی به ماجرای داستان حضرت نوح(ع) و فرزندش اشاره کرد و افزود: نوح(ع) از فرزندش خواست تا سوار بر کشتی او شود تا نجات پیدا کند، ولی فرزندش امتناع کرد؛ بنابراین قرابت خانوادگی، نسبی و سببی هم نمی‌تواند مایه نجات فرد باشد و فقط قرابت فکر، اندیشه و عمل است که می‌تواند ما را بر کشتی نجات امام حسین(ع) سوار و از چراغ هدایت او بهره‌مند کند.

استاد دانشگاه مفید قم تصریح کرد: حضرت سیدالشهداء(ع) نمی‌توانست ببیند که مردم زمانش در فقر زندگی کنند و او بی‌تفاوت باشد؛ امام نمی‌توانست ببیند که عده‌ای نان خوردن ندارند و افرادی زندگی تجملی دارند. ما هم در حد توان مالی و فکری باید در این مسیر قدم برداریم.

انکار حقایق؛ عاقبت بی‌توجهی به لقمه حلال

وی اظهار کرد: نکته دیگر در تعالیم امام حسین(ع) مسئله لقمه حلال است و ما هم به دلیل اینکه خود را شیعه امام می‌دانیم باید زندگی‌مان بر مبنای لقمه حلال و پاک باشد و از حرام که جای خود دارد و حتی از مال شبهه‌ناک هم بپرهیزیم؛ امام(ع) قبل از عاشورا چندین بار خطاب به افراد فرمودند: «فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَامِ»؛ یعنی اگر امروز حرف حق مرا نمی‌فهمید و جبهه حق را تشخیص نمی‌دهید به این علت است که شکم‌هایتان از مال حرام پر شده است.

یوسفی بیان کرد: جامعه امروز اگر بخواهد خود را پیرو و مطیع امام حسین(ع) بداند، باید در این مسئله بازنگری کند که چقدر مال حرام و شبهه‌ناک وارد زندگی افراد آن جامعه شده است؛ باید بدانیم عاقبت بی‌توجهی به حلال و حرام باعث ایجاد مشکلات شده و فاصله ما را از دین زیاد خواهد کرد و این فاصله گاهی آن قدر زیاد می‌شود که انسان به جایی خواهد رسید که منکر خدا، قیامت، معاد، حساب و کتاب روز قیامت می‌شود.

استاد دانشگاه مفید سیاهی قلب و انکار حق را نتیجه طبیعی مال حرام دانست و تصریح کرد: امروز برخی افراد در جامعه و برخی مسئولان حساسیت خود را در مورد اختلاس، رشوه، مال حرام، دزدی و ... از دست داده‌اند و خبرهایی از تخلفات مالی گسترده شنیده می‌شود که هیچ سنخیتی با زندگی معصومین(ع)، که همگی نور واحدند، ندارد. همه باید در وجود خودمان در مورد این دو درس بزرگ زندگی امام(ع) تجدید نظر کنیم.

انتهای پیام

captcha