شهید آوینی هنر معطوف به حقیقت را هنر می‌دانست
کد خبر: 3802192
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
معاون هنری حوزه هنری کشور:

شهید آوینی هنر معطوف به حقیقت را هنر می‌دانست

گروه فرهنگی ــ مجدالدین معلمی ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهید مرتضی آوینی و روز هنر اسلامی با بیان اینکه شهید آوینی هنر معطوف به حقیقت را هنر می‌دانست، گفت: هنر باید کمک کند تا حقیقت اسلام جلوه بهتری پیدا کند و لذا هنر به‌عنوان یک رسانه مقتدر و ارزشمند در دست‌یابی به این هدف مقدس کمک می‌کند.

شهید آوینی هنر معطوف به حقیقت را هنر می‌دانستشهید سید‌مرتضی آوینی، نویسنده، منتقد، روزنامه‌نگار و مستند ساز دفاع مقدس که سلاح هنر را به دست گرفت تا هنر متعهد و انقلابی را نشان دهد با جان خود حرمت هنر و منزلت قلم را پاسداری کرد تا روزی را به نام هنر انقلابی به یادگار بگذارد.

«هنر شیدایی حقیقت است، همراه با قدرت بیان آن شیدایی و هنرمند کسی است که علاوه بر شیدایی حق، قدرت بیان آن را نیز از خداوند متعال گرفته‌است»؛ این کلام شیوای شهید اهل قلم سید مرتضی آوینی است که هنر واقعی را با الهام‌گیری از معارف اسلامی آن‌چنان توصیف می‌کند که با فطرت و حقیقت انسانی در هماهنگی کامل است.

پس از شهادت این هنرمند متعهد و بسیجی در روز 20 فروردین‌ماه با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به مقام معظم رهبری این روز را به عنوان«روز هنر انقلاب اسلامی» نام‌گذاری و هفته هنر انقلاب از این روز آغاز می‌شود.

هفته هنر انقلاب اسلامی با یادآوری نام و خاطره شهید مرتضی آوینی می‌تواند فرصت مغتنمی به شمار آید تا چشم‌انداز روشنی از تعریف هنر انقلاب، گفتمان انقلاب اسلامی در هنر، رسالت و تعهد هنرمند، اهداف متعالی هنر اسلامی، ساختارها و شاکله‌های فکری انقلاب ترسیم شود.

مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری کشور در گفت‌وگو با ایکنا از قم، ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهید اهل قلم سیدمرتضی آوینی در ارتباط با هنر دینی از منظر شهید آوینی بیان کرد: از منظر شهید آوینی هنر اسلامی، ‌دینی و هنری معطوف به حقیقت است که در عین حال مخاطب دارد یعنی هنر آن هنری نیست که به صورت ایده‌های شخصی برای دل شخصی خود ساخته شود و مخاطب نداشته باشد.

وی افزود: از منظر شهید آوینی هنر پوچ، عاری از محتوا و بدون جهت‌گیری هنر واقعی نیست و لذا هنری که جهت‌گیری مطلوب و رو به حقیقت و نیز مخاطب‌پسند باشد که بتواند افکار عمومی را نسبت به اثر خود راضی کند، هنری مطلوب است.

معلمی در‌خصوص مقایسه ارزش و جایگاه هنر در گذشته و امروزه اظهار کرد: در گذشته تعداد هنرمندان مسلمان در رشته‌های مختلف بسیار محدود بود و وسعت نام‌ها زیاد نبود اما آن چیزی که امروزه رقم خورده‌ این است که رویش‌های انقلاب در هنر به مراتب بیشتر از گذشته است و این چشم‌انداز بسیار خوبی برای ما ایجاد می‌کند و امیدبخش آینده می‌شود.

وی با بیان این‌که وضع موجود در هنر وضع آرمانی به حساب نمی‌آید، ادامه داد: زمانی تولید یک فیلم در چند سال از آرزوهای جوانان متدین و مسلمان بود اما امروزه شاهد وجود هر واقعه‌ای در آثار هنری هستیم و به سرعت آثار فاخر، درجه یک و مردم‌پسند تولید می‌شود؛ در سال‌های اخیر حداقل چهار الی پنج فیلم را می‌توان به جریان انقلابی در هر سال نسبت داد.

معلمی گفت: در حوزه گرافیک در همه شهرهای کشور حوزه هنر انقلابی را ترویج و آموزش می‌دهند و به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند، در حوزه ادبیات و شعر همیشه انقلاب حرف‌های خوبی برای گفتن داشته که این روزها بخش رمان و داستان کوتاه و بلند نیز می‌تواند به این حوزه اضافه شود و ما به وجود هنرمند وزین و صاحب سبک انقلابی در همه حوزه‌های هنری به خود می‌بالیم.

وی یادآور شد: در مجموع نسبت به گذشته وضع هنر بهبود یافته و تعداد هنرمندان فعال در این عرصه افزایش پیدا کرده اما طبیعتاً برای این‌که آثار انقلابی در بعد بین‌الملل هم‌پا با نیازمندی‌های انقلاب اسلامی دیده شود، فاصله بسیار زیادی داریم و لذا با وجود نسل تازه و پرانرژی در عرصه هنر به هدف مطرح شدن در عرصه بین‌الملل خواهیم رسید.

معلمی تصریح کرد: یکی از دلایل ارتقای کیفیت و کمیت آثار تولید شده تغییر ابزار هنری است و دسترسی به اطلاعات را نسبت به گذشته آسان‌تر می‌کند، لذا توجه به پاک‌سازی و تربیت نیرو، وصل کردن نسل جدید به نسل گذشته و ممانعت از توسعه شکاف نسلی سبب تازگی و پختگی هنرمندان انقلابی در رشته‌های مختلف هنری می‌شود.

معاون هنری حوزه هنری کشور با اشاره به این‌که حمایت از تولید آثار هنرمندان جدید ظرفیت تازه‌ای برای آن‌ها ایجاد می‌کند، گفت: هنر ابزاری برای رسیدن به حقیقت است و اگر متعالی‌تر از اسلام قائل نباشیم، هنر باید کمک کند تا این حقیقت جلوه بهتری پیدا کند و مخاطب عمومی در نقاط مختلف جهان را افزایش دهد و لذا هنر به عنوان یک رسانه مقتدر و ارزشمند در دست‌یابی به این هدف مقدس کمک می‌کند.

انتهای پیام

captcha