ستاد بحران تویسرکان همچنان در حال آماده باش
کد خبر: 3802300
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹

ستاد بحران تویسرکان همچنان در حال آماده باش

گروه اجتماعی ـ فرماندار تویسرکان گفت: ما همچنان در آماده‌باش هستیم و ستاد بحران در حال آماده‌باش برای بارش‌های هفته آینده به سر می‌برد.

ستاد بحران تویسرکان همچنان در حال آماده باشحبیب مومیوند، فرماندار تویسرکان، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، گفت: در مدیریت بحران کار از نظر ما تمام نشده است و مدیران و اعضای مدیریت بحران در حال آماده‌باش کامل به سر می‌برند.
وی گفت: در روزهای گذشته دو مرحله بارندگی داشتیم که مرحله اول با ۴۰ میلی‌متر بارندگی عادی بود اما در مرحله دوم در ۱۰ و ۱۱ فروردین‌ماه بر‌خلاف پیش‌بینی ۸۰ میلیمتری، میزان بارش به ۱۲۰ میلی متر افزایش یافت که اختلاف زیادی با پیش‌بینی‌ها داشت و اگر اقدامات اولیه انجام نمی‌شد به ۱۵۰ روستای مستعد خسارت خسارات جدی وارد می شد اما با همیاری مسئولین و مردم توانستیم با حداقل خسارت از این بحران عبور کنیم.
وی افزود: در پی این اقدامات پل‌هایی که مستعد بازگشت آب بود و می توانست حادثه خیز باشد یک روز قبل از بارندگی باز و رودخانه ها لایروبی شد که در این راستا از تمام وسایل راهداری استفاده شد و در دهانه هر رودخانه و پل یک بیل مکانیکی مستقر شد و همچنان هست تا به محض ورود اشیا به دهانه به موقع اقدام شود.
مومیوند از روستاهای مستعد سیل گرفتگی به لامیان، میانده، ولاشجرد اشاره کرد که شیب زیادی ندارند و گفت: بنده به دلیل بومی بودن و با شناختی که از این روستاها در زمان خدمتم در جهاد داشتم توانستیم با همکاری دیگر مسئولین از آسیب این روستا‌ها جلوگیری کنیم.
وی با بیان اینکه شهرستان با بی سابقه ترین بارندگی در صد سال گذشته و در کشور ما که ممکن بود فاجعه بار شود گفت: در اقدامات پیشگیرانه از بروز خسارت، نامه ایی به دهیاران روستاها به عنوان مدیر محلی ارسال شد که طی آن اول حضور دهیاران در روستاها الزامی شد، دوم هماهنگی با شورا و بخشدار برای باز کردن دهانه پل ها و جوی های قدیمی و تخلیه کلیه اماکن عمومی و خصوصی که قدیمی بوده و مقاومت کافی را نداشته و همچنین آمادگی مدارس و مساجد برای اسکان اضطراری خواسته شد.
وی گفت: همچنین به مدیران اعلام شد در ادارات بماند و از مردم خواسته شد محدوده زندگی خود را مراقبت کنن و تا جایی که می‌توانند اقدامات پیشگیری از ورود آب به منازل و زیرزمین ها انجام شود.
فرماندار تویسرکان اولویت اول را نجات جان انسان‌ها برشمرد و گفت: مبنای کار ما نداشتن تلفات جانی بود که با وجود تخریب ساختمان‌های گلی به لطف خدا تلفات جانی نداشتیم و مردم خود نیز بسیار مؤثر بودند.
وی در این میان به نقش پررنگ و مهم رسانه ها و اطلاع رسانی های لازم و کامل انجام شده آنها اشاره کرد و گفت اگر ما تلفات نداشتیم نتیجه همکاری مسئولین مردم و رسانه‌ها بود که اگر این همکاری نبود ما به تنهایی قادر به مدیریت بحران به این نحو احسنت نبودیم.
وی بیان کرد: شهرستان ما دو رودخانه اصلی دارد که مهمترین وسیله‌ی سیلاب هستند که پر آب ترین زمان خود را تجربه کرد. همچنین اب نمای روستای فریازان موجب ورود آسیب به بخش هایی از کشاورزی شد که تا این لحظه بر اساس برآوردهای اولیه میزان خسارت به ۵ هزار هکتار از اراضی30 درصد بوده و به ۸۰۰ هکتار باغات ۲۰ تا ۲۵ درصد که ۶۰۰ هکتار گردو و ۲۰۰ هکتار دیگر محصولات می باشد،
و همچنین ۴۰ واحد دامداری خانگی بین ۲۰ تا ۶۰ درصد خسارت داشتند که جمع ۷۰ میلیارد تومان برآورد اولیه خسارت می باشد که کارشناسان دستگاه‌های اجرایی همچنان مشغول بررسی دقیق خسارات هستند.
فرماندار تویسرکان اعلام کرد: مردم در بخش خسارات مسکن به بنیاد مسکن و جهت خسارات زراعت، باغبانی، شیلات، زنبورداری و دیگر بخش‌های کشاورزی به جهاد کشاورزی مراجعه کنندو همچنین در صورت کمک از طرف دولت تمام تلاش ها و پیگیری ها انجام می شود تا این کمک ها به نحو احسنت و رسیدگی شود.
وی با اشاره به خسارت وارد شده به پل ترمیانک که چرا با وجود گذشت ۵۰ روز از افتتاح این پروژه چنین آسیبی دیده است گفت: علت این تخریب در حال بررسی است که آیا خسارت به علت بارش ها بوده یا ضعف سازه، که در صورت ضعف سازه پروژه تا یک سال تحت مسئولیت پیمانکار است و باید مسئول و پاسخگو باشد اما اینکه بارش‌ها بی‌نظیر بوده نباید نادیده گرفته شود.
وی در پایان تصریح کرد: از سویی پر آب شدن قنات ها و رودخانه ها نیز از برکات بارش‌های اخیر بوده و لازم به ذکر است که سد سرابی پر نشد و آب شرب گل الود نشدکه جای شکر دارد.
انتهای پیام

captcha