حقشناس با بیان اینکه در حوزه انتصابات هیچ اختلاف نظری وجود ندارد و تنها تفاوت در نوع نگاه است، تصریح کرد: ما در ابتدا با دوستان صحبت کردیم که حداقل در برنامههای تخصصی با کمیسیونها مشورت کنند که در برخی موارد شاهد این هماهنگی بودیم، اما در برخی موارد این هماهنگی از سوی شهرداری وجود نداشت. این مسائل در جلسات هماندیشی بحث شده و امیدواریم شهردار در ادامه فعالیتهایش کار شهر را با مشورت شورا پیش ببرد.
در ادامه این نشست، حسن خلیلآبادی هم به موضوع انتصابات شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: ما در اروپا زندگی نمیکنیم، بلکه محیطی زندگی میکنیم که کاملا با آنجا تفاوت دارد. مطالبات مردم از ما قانونی نیست و انتظارات غیرقانونی از ما دارند، به همین خاطر در مواقعی گفته میشود اگر بنده انتقادی برای یک انتصاب به شهردار دارم، خلاف قانون است. اما مردم از ما توقع دارند افراد خوب، خوشفکر و شایسته را در اداره شهر به کار بگیریم؛ شاید این خلاف قانون باشد، اما جزء مطالبات مردم است؛ در هر صورت ما با شهردار جلساتی برگزار کردیم و انتظار داریم که به تعهدات خود عمل کند.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در خصوص نامگذاری و شمارهگذاری معابر هم گفت: شمارهگذاری معابر یک طرح همهجانبه است که تحقیقات علمی و گسترده میخواهد؛ ما باید کار تحقیقاتی آنرا به یک شرکت بدهیم و بعد از دریافت تحقیقات لازم برای تصویب به شورا ارائه کنیم؛ در دنیا معابر شمارهگذاری میشوند و بر اساس این شمارهها هم شناخته میشوند، لذا در ایران هم باید به این سمت حرکت کنیم.
خلیلآبادی در ادامه به موضوع هویت تاریخی و میراثی شهر تهران هم تأکید کرد و گفت: اگر ما بهدنبال تاریخ خود هستیم باید آن را بدون قضاوت حفظ کنیم و بگذاریم مردم در مورد تاریخ قضاوت کنند. در قبرستان ظهیرالدوله، مفاخر ایران مدفون هستند، اما در آن بسته است، یا در امامزاده ابن بابویه قبر مفاخر به حال خود رها شده است؛ لذا ما باید تاریخ خود را با وسعت نظر بیشتری حفظ کنیم، این ضرورت درخصوص صادق هدایت، فروغ فرخزاد و دیگر مفاخر هم باید رعایت شود.
بعد از این سخنان الهام فخاری به جایگاه شوراها اشاره کرد و گفت: شوراها برای برخی زینتالمجالس محسوب میشوند و نقش فانتزی دارند؛ متأسفانه بارها میشنویم که میگویند شورا نباید در موضوعات مداخله اجرایی کند، این در حالی است که اصل هفتم قانون اساسی شوراها را همطراز سایر ارکان نظام جمهوری اسلامی و از ارکان تصمیمگیری در کشور دانسته است؛ بر این اساس تلاش ما در شورای پنجم این بوده که جایگاه شوراها را تقویت کنیم.
حجت نظری سخنران دیگر این نشست بود که در ادامه سخنان فخاری گفت: انتظاری که ما از شهردار داریم قانونی است؛ شهردار قطعا هویت مستقل از شورا ندارد و نمیتواند داشته باشد، اما متأسفانه نگاه مخالف ناشی از سابقه فعالیت شهرداران است و مربوط به زمانی است که شوراها فعالیت نمیکردند و این درحالی است که قانون اساسی، شوراها را در اداره امور کشور دخیل میداند.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران بیان کرد: از سال ۷۵ که قانون شوراها تصویب شد، اصلاحات آن مدام به محدودتر کردن اختیارات شوراها منجر شد. بخشی از این روند هم به این دلیل است که نمایندگان در برخی شهرها اعضای شوراها را رقیب خود دانستهاند؛ اما باید شوراها را تقویت کنیم تا جامعه مدنی قویتری داشته باشیم و مادامی که این روند را نداشته باشیم، در تحقق جایگاه اصلی شورا ضعف خواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه نظارتها باید به صورت پیشینی و پسینی انجام شود، گفت: اگر ما بنشینیم تا شهردار هرکاری که میخواهد انجام دهد و بعد از آن بگوییم چرا فلان کار را کردی یا فلان کار را نکردی، در حق مردم اجحاف کردهایم. اما آیا ما باید بنشینیم تا اختلاسی صورت گیرد یا اشتباهی شود و بعد پیگیری کنیم یا باید نظارت پیشینی هم داشته باشیم؟ اگر فردی از اموال بیت المال سوءاستفاده کرده و شهردار به اشتباه چنین فردی را منصوب کرده است، آیا ما باید سکوت کنیم تا اموال بیتالمال تضییع شود و بعد سخن بگوییم؟
نظری به موضوع تعدیل پرسنل روزنامه همشهری هم اشاره کرد و گفت: بارها در این خصوص از ما سوال شده است، اما اگر ما حق مداخله در انتصابات را نداریم، پس چرا از ما سوال میشود؟ وظیفه ما نظارت پیشینی در این موارد است. رئیس جمهور با اینکه از مردم رای مستقیم میگیرد، کابینهاش را به رای مردم میرساند، اما شهردار که مستقیم از مردم رای نمیگیرد، این کار را نمیکند. صفت اصلی شهردار نماینده حکومت محلی است و این نماینده نمیتواند پاسخگوی نظارت پیشینی شورا نباشد.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در ادامه به سوالی مبنی بر ضرورت پرداختن به نشاط اجتماعی، مسائل حوزه سلامت و معضل چاقی در شهر تهران پاسخ داد و گفت: بر همین اساس ما طرح خیابان ورزش را در کمیته ورزش و مشارکتهای مردمی از نیمه سال ۹۷ آغاز کردیم و دستورالعملهایی به مناطق مختلف ابلاغ شد و بهخوبی اجرا شد. در ادامه این طرح پیگیر هستیم تا طرح خیابان ورزش و بازپسگیری خیابان به نفع کودکان، طرح بازپسگیری خیابان به نفع مردم را هم ارائه کنیم.
وی افزود: معضل چاقی هم از بزرگترین مسائل در شهر تهران است و برخی از آن به دلیل کمبود فضاهای ورزشی است و همین موضوع باعث شد امسال بودجه حوزه ورزشی را نسبت به پیشنهادی که در لایحه شهرداری آمده ۱۵ درصد افزایش دهیم. همچنین تلاش داریم در توسعه سرانه فضاهای ورزشی، نیاز بانوان را بیشتر ببینیم و ساعات استفاده از سولههای الزهرا را افزایش دهیم و برای بانوان شاغل شرایط بهتری ایجاد کنیم. همچنین در حوزه توانیابان و جانبازان نیز برنامه ما ایجاد یک مجموعه مشخص در سال ۹۸ است.
نظری به مسئله نشاط شهری هم اشاره کرد و گفت: بنا شده شهرداری ظرف سه ماه از تاریخ تصویب برنامه سوم توسعه شهری در زمینه نشاط اجتماعی برنامهای را ارائه کند که یکی از موارد آن موسیقی خیابانی است. البته در بخشی از آمریکای لاتین حجمهایی را رنگآمیزی میکنند که در نشاط شهر موثر است. این پیشنهاد را برای تهران مطرح کردم، اما تا امروز پس از حدود یک سال و نیم از ارائه آن، هنوز چنین کاری از سوی سازمان زیباسازی عملیاتی نشده است. قطعا گذر موسیقی، نوروزگاهها، گذر نمایش، پهنه فرهنگی رودکی و مانند آن میتوانند در نشاط شهری موثر باشند.
انتهای پیام