امام سجاد(ع) اندیشه اسلامی را در قالب دعا احیا کردند
کد خبر: 3802452
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۶

امام سجاد(ع) اندیشه اسلامی را در قالب دعا احیا کردند

گروه معارف - رئیس دانشگاه معارف قرآن و عترت استان اصفهان گفت: امام سجاد(ع) اندیشه و تفکر اسلامی را در قالب دعا احیا و از انحراف مسلمانان جلوگیری کردند.

امام سجاد(ع) در قالب دعا، اندیشه اسلامی را احیا  کردند

اصغرمنتظرالقائم، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره سیره و زندگی امام سجاد(ع) اظهار کرد: در زمان امام سجاد(ع) یک گروه فرصت‌طلب وجود داشت که با رانت و تقلب به حکومت رسیده بودند و در آن حال مسلمین را به قهقرا می‌بردند و مردم را به سنت‌های جاهلیت و سنت‌های تبعیض آمیز برمی‌گرداندند و به تقلید از امپراطوری رم و ساسانی، دستگاه حکومتی برپا کرده بودند.
وی افزود: امام سجاد(ع) در این شرایط خاص سیاسی، که بنی‌امیه حکومت ظالمانه خودشان را در جهان اسلام گسترده بودند، به چند مسئله توجه داشتند؛ توجه اول ایشان بحث توحید، نبوت و ارتباط انسان‌ها با خداوند در قالب دعا بود و برهمین اساس، ایشان معارف عظیم تشیع و اسلام را به خوبی بیان کردند.
عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان گفت: امام سجاد(ع) حتی در قالب دعا، مواضع سیاسی خود را در بین مسلمانان منتشر می‌کردند این موضوع زمینه‌ای بود برای انتشار پیام و جایگاه عظیم اهل‌بیت(ع) و از طرف دیگر پاسخی بود به شبهات گروه‌های خوارج و منحرف در بین مسلمانان. امام سجاد(ع) تربیت نیروی انسانی را در اولویت کار خود قرار ‌دادند.
منتظرالقائم بیان کرد: آن زمان برای آینده مسلمین بسیار ضروری بود تا در برابر انحرافاتی که بنی‌امیه به وجود می‌آورند، یک بنای اعتقادی ایجاد شود تا سد محکمی را در مقابل انحرافات بنی‌امیه ایجاد شود. بنابراین امام سجاد(ع) برای تربیت نیروی انسانی و کادرسازی تاکید داشتند و یک مبارزه سازمان یافته در مقابل بنی امیه دنبال کردند و این مبارزه سازمان یافته، یک نوع مبارزه پنهان و مستمر بود.
وی تصریح کرد: در زمان بنی‌امیه جامعه از نظر اعتقادی منحرف و افکار انحرافی و فساد درمیان مردم رواج یافته بود. در این شرایط برای امام سجاد(ع) راهی جز دعا کردن ممکن نبود. بنابراین امام(ع) در قالب دعا به تصحیح نگرش اعتقادی مسلمانان پرداختند و به ترویج افکار اصیل اسلامی ادغام کردند. این دعا جنبه تربیتی، اعتقادی، سیاسی و فرهنگی برای مسلمانان داشت و همواره صحیفه سجادیه الگوی مناسب فکری و اعتقادی برای مسلمانان بوده است.
انتهای پیام

captcha