کد خبر: 3802569
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
گروه شبکه اجتماعی ــ به‌کارگیری امکانات و ظرفیت لجستیکی سازمان‌های مذهبی و حضور مؤثر روحانیون، طلاب و فعالان مذهبی می‌تواند گام مهمی برای تحکیم و گسترش سرمایه اجتماعی سازمان‌های مذهبی و ترمیم برخی شکاف‌های اجتماعی میان دینداران و غیر آن‌ها باشد.

به گزارش ایکنا؛ محسن‌حسام مظاهری، نویسنده و پژوهشگر اجتماعی، در کانال تلگرامی خود یادداشتی با عنوان «مسیری که باید رفت: دینداران در خدمت جامعه» منتشر کرده و در آن ضمن اشاره به اخبار خدمت‌رسانی نهادهای مذهبی به سیل‌زدگان، به تجلیل از این رویداد از نگاه جامعه‌شناسی پرداخته است. وی در پایان درباره این موضوع اظهار امیدواری کرده است که استمرار این روند، که مستلزم بازاندیشی و تغییر در برخی سیاست‌های مذهبی قبلی است، نویدبخش آینده‌ای مطلوب‌تر برای جامعه‌ ایرانی باشد. متن یادداشت از نظر می‌گذرد؛

«آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی: «اگر می‌توانستم خودم در صحنه برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان حاضر می‌شدم، وضعیت خیلی سخت است. هر چه کوتاهی شود برای ما ننگ و عیب است».

آیت‌الله جعفر سبحانی: «آنچه لازم است اینکه همه افراد در حد امکان، در کمک‌رسانی به این خانواده‌ها سهیم باشند، خواه خدمت کوچک، خواه خدمت بزرگ. مسلما خدمات همه ما، ذخیره آخرت ماست».

اطلاعیه‌ دفتر آیت‌الله عبدالله جوادی آملی: «در پی وقوع حادثه تلخ جاری‌شدن سیل در نقاط مختلف کشور، آیت‌الله العظمی جوادی آملی اجازه فرمودند که مؤمنین، می‌توانند ثلث سهمین مبارکین را به سیل‌زدگان تمامی مناطق، پرداخت نمایند».

مسئول دفتر آیت‌الله حسین نوری همدانی: «آیت‌الله نوری همدانی ساخت ۲۰ واحد مسکونی روستایی، ۱۰۰ سرویس بهداشتی، ۱۰۰ بسته لوازم خانگی که شامل شش کالای اساسی اعم از فرش، گاز، تلویزیون، یخچال و ماشین لباسشویی و همچنین ساخت ۳ خانه بهداشت، ۳ مدرسه شش کلاسه را برای سیل‌زدگان تقبل کردند».

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی: «ما نیز در راستای کمک به سیل زدگان، 250 میلیون تومان در مرحله اول کمک کرده و امروز هم 100 میلیون تومان واریز خواهیم کرد و امیدواریم دیگران هم به اندازه توان خود کمک نمایند.»

مدیر حوزه‌های علمیه خوزستان: «تاکنون بیش از ۱۰۰ گروه جهادی برای فعالیتهای اجرایی و عملیاتی و ۵۰ گروه تبلیغی، برای یاری مردم آسیب‌دیده، به مناطق سیل زده و کمپهای اسکان، اعزام شده‌اند.»

نماینده ولی فقیه در استان البرز در مراسم بدرقه 44 طلبه جهادگر: «مدیریت حوزه علمیه، جواز تعطیلی دروس را در حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها، جهت خدمت‌رسانی به مناطق سیل‌زده داده است».

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی: «در ایام تعطیلات نوروزی امسال 90 نفر از طلاب و روحانیون در قالب پنج دوره به اردوی جهادی مناطق سیل‌زده اعزام شدند. حوزویان و مدارس علمیه خراسان شمالی در مناطق سیل‌زده ساخت 50 واحد مسکونی را تقبل کرده‌اند.»

برخی از فعالیت‌های اداره کل اوقاف استان فارس: «اسکان سیل‌زدگان فارس در 400 مسجد، حسینیه و بقعه متبرکه و طبخ 15 هزار پرس غذای گرم از محل موقوفه معزالوزاره جهت آسیب‌دیدگان سیلاب شیراز. طبخ و توزیع هشت هزار پرس غذای گرم جهت آسیب‌دیدگان سیلاب شیراز و تهیه سه هزار تكه پوشاك ازمحل موقوفه صاحب‌ديواني و توزيع بين سيل‌زدگان. طبخ و توزیع 600 پرس غذای گرم (روزانه 200 پرس) از محل موقوفه نصیرالملک و توزیع در میان آسیب‌دیدگان شهرک سعدی، طبخ 1000 پرس غذاي گرم توسط هيئت امناء و خدام حرم سيدعلاءالدين (ع)، تقيل و پرداخت هزينه تخليه آب از منازل سيل‌زده به مبلغ 10ميليون تومان و تهيه سبد كالا شامل، برنج، روغن، ماكاروني و غیره ازمحل موقوفه ميرزا حسن ترك و توزيع در بين 150خانواده.»

دبیر پویش سین هشتم: «در استان‌های مازندران، گلستان، لرستان و شهر شیراز هم اکنون هیئت‌ها در ۷ نقطه مستقر شده‌اند، در شهرستان گنبدکاووس هیئت فاطمیون این شهرستان در شهرستان آق‌قلا هیئت یا مهدی(عج) واوان، در منطقه سیمرغ مازندران هیئت فاطمه الزهرا (س) بابل، در لرستان هیئت کافه شهدای شیراز و فداییان حسین (سیدرضا نریمانی) به عنوان معین جهت خدمت‌رسانی مستقر شده‌اند و در شهر شیراز نیز به نیروهای جهادی نیروی انسانی می‌رسانیم. در مجموع ۱۰۰ هیئت در این ۷ نقطه به همراه هیئت‌های معینی که نام برده شد، مشغول خدمت رسانی هستند و ۹۰۰ هیئت دیگر خدمت رسان کشور نیز در حال پشتیبانی هستند و در شهرها و مناطق خود، کمک‌های مردمی را جمع آوری می‌کنند و به این هیئت‌ها می‌رسانند و یا نیروی انسانی مورد نیاز را تامین می‌کنند».

حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات: «پس از سیل اخیر در مناطق مختلف کشور فراخوانی دادیم تا موکب‌های اربعین به کمک مردم سیل‌زده بیایند که خوشبختانه این امر مورد استقبال بسیاری قرار گرفت؛ به طوری که تاکنون ۴۰ موکب در استان‌های خوزستان و لرستان مستقر شدند‌ و ۴۰ موکب دیگر نیز به زودی امدادرسانی را آغاز می‌کنند. ما طبخ ‌‌و توزیع ۴۰۰ هزار پرس غذا را در استان خوزستان مد نظر داریم که البته امروز پخت غذا در موکب‌ها برای مردم سیل‌زده استان خوزستان برای ۵۰ هزار نفر رسید.»

مسئول هیئت یا مهدی(عج) اسلامشهر: «اعضای هیئت در محله تازه‌آباد آق‌قلا مسقر شده‌ و ضمن امداد‌رسانی روزانه ۳۰۰۰ پرس غذای گرم بین سیل‌زدگان توزیع می‌کنند.»

مسئول خدمات اجتماعی هیئت ثارالله زنجان: «پس از وقوع سیل گلستان، اعضای هیئت ثارالله از روز دوم در آق‌قلا مستقر شدند و در ابتدا به انتقال مردم و جابجایی وسایل منزل و همچنین طبخ و توزیع غذا مشغول شدیم. بعد از روز ۱۳ فروردین‌ماه تصمیم شد هر گروه جهادی مسئولیت یک منطقه را برعهده بگیرد که در این راستا گروه جهادی ما متشکل از ۴ هیئت مذهبی در منطقه تازه‌آباد مستقر شد و خدمت‌رسانی را آغاز کرد اما متأسفانه علی‌رغم اقدامات صورت گرفته، هم‌اکنون مجدد آب در این منطقه بالاآمده است. مردم این منطقه به‌شدت نیازمند هستند، به‌طوری‌که در شناسایی‌ها متوجه شدیم خانواده‌ای در این منطقه اصلاً تاکنون یخچال و اجاق‌گاز نداشتند لذا بنا داریم به این‌چنین افرادی به مدد مردم کمک‌رسانی کنیم. این هیئت در پلدختر نیز در حال عملیات است که پس از پایان مأموریت در آق‌قلا تمامی نیروها به سمت پلدختر و خوزستان گسیل خواهند شد زیرا خرابی‌ها در آن مناطق بسیار بالاست و نیازمند حضور و تلاش بیشتر است.»

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان: «در حال حاضر 200نفر از روحانیون و طلاب حوزه علمیه اصفهان در مناطق مختلف سیل زده کشور حضور دارند. اعزام به این مناطق تا زمان حل مشکلات و رفع نیازمندی مردم مناطق سیل‌زده از حوزه علمیه اصفهان به صورت هفتگی ادامه خواهد داشت.»

و ...

این‌ها فقط چند نمونه‌هایی از واکنش جریان‌ها و شخصیتهای مذهبی به واقعه‌ سیل در روزهای اخیر است. سیل و ویرانی‌ها و مصائبش، آغاز تلخی را برای امسال رقم زد و کام همه‌ مردم ایران را تلخ کرد. اما همین مصائب، زمینه‌ساز اتفاقات امیدبخشی هم شد که یکی از آن‌ها، همین حضور پررنگ سازمان‌ها و فعالان و اصناف مذهبی از جریان‌های مختلف در جریان امدادرسانی به سیل‌زدگان بود.
به‌کارگیری امکانات و ظرفیت لجستیکی سازمان‌های مذهبی (ازجمله موقوفات، هیئات مذهبی و موکب‌های اربعین) و حضور مؤثر روحانیون، طلاب و فعالان مذهبی، می‌تواند گام مهمی برای تحکیم و گسترش سرمایه‌ اجتماعی سازمان‌های مذهبی و ترمیم برخی شکاف‌های اجتماعی میان دینداران و غیر آن‌ها باشد. این همان مسیر مطلوبی است که جریان‌های دینی و گفتمان‌های شیعی می‌توانند در پیش گیرند: استراتژیِ «دینداران در خدمت جامعه و منافع اجتماعی و ملی»، به‌جای «استراتژیِ دینداران در خدمت مذهب و منافع فرقه‌ای». استمرار این روند که مستلزم بازاندیشی و تغییر در برخی سیاست‌های مذهبی قبلی است، می‌تواند نویدبخش آینده‌ای مطلوب‌تر برای جامعه‌ ایرانی باشد.»

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: