توقف یا تعویق مسابقات به احترام سیل‌زدگان به دلیل شرایط متسابقان خارجی میسر نشد
کد خبر: 3802688
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹
عباس سلیمی:

توقف یا تعویق مسابقات به احترام سیل‌زدگان به دلیل شرایط متسابقان خارجی میسر نشد

گروه مسابقات ــ مشاور قرآنی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: مایل بودیم با توجه به وقوع حادثه در برخی از استان‌ها و مشکلاتی که برای هموطنان عزیز ایجاد شده است، سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران را برگزار نکنیم یا آن را به تأخیر بیندازیم، اما در بررسی‌های کارشناسی مشخص شد که با توجه به هماهنگی‌های بین‌المللی، توقف و تعویق آثار زیان‌بارتری به همراه خواهد داشت.

عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشورمان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در خصوص میزان آمادگی نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با متسابقان سایر کشورها طی روز نخست مرحله نیمه‌نهایی و تلاوت‌های اجرا شده، گفت: انتظارم اجراهای قوی‌تر بود، با توجه به اینکه در نوبت صبح روز گذشته، شاهد حضور دانش‌آموزان نوجوان بودیم که تجربه حضور در محافل آن هم در رده‌های بین‌المللی را ندارند و ممکن است مانند برخی از افراد بزرگسال در صحنه مسابقه دچار استرس و هیجان شوند.
وی ادامه داد: هنگامی که دیدم حسب قرعه، نخستین شرکت‌کنندگانی که باید در جایگاه رشته حفظ و قرائت قرار گیرند، دو نوجوان قرآنی از جمهوری اسلامی ایران هستند از اجرای آنها لذت بردم.
سلیمی ادامه داد: از اجرای قاری دانش‌آموز و تلاوتی که ارائه کرد، تسلط برمی‌آمد، اما اجرای دانش‌آموز حافظ همراه با استرس و هیجان بود و حال آنکه معتقدم باید مانند مسابقات ورزشی و دیگر بازی‌ها که تعدادی مربی و کمک‌مربی پیش از آغاز مسابقه و برنامه به شرکت‌کننده روحیه می‌دهند و وی را با انگیزه دادن، شاد می‌کنند تا شرایط را برای او عادی‌ کنند، در مسابقات قرآن نیز این موضوع اعمال شود. این پیشنهادی است که به دوستان و سایر همکاران و استادان نیز خواهم داد.
این خادم قرآن اظهار کرد: نیازمند بازنگری به منظور ارتقای دو عامل نظم و هماهنگی برای آینده مسابقات هستیم، هر چند همه دست اندرکاران و اعضای ستاد عالی مسابقات و دیگر دوستان که در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه هستند، هفته‌های متوالی برای سپری کردن مراحل اجرایی این مسابقات و فراهم کردن مقدمات آن تلاش ‌کرده‌اند.
وی با اشاره به حضور حدود ۷۰ نفر از داوران که هر کدام از شخصیت‌های قرآنی مطرح در سطح بین‌الملل هستند، تأکید کرد: هماهنگی برپایی مسابقات جز در سایه همدلی، وحدت، محبت و تعامل مبتنی بر همکاری صادقانه اتفاق نمی افتد.

مشاور قرآنی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: هماهنگی‌های مربوط به این مسابقه از سال گذشته آغاز شده و دیگر نمی‌توانستیم آن را متوقف کنیم؛ چنان‌که مایل بودیم با توجه به وقوع حادثه در برخی از استان‌ها و مشکلاتی که برای هموطنان عزیز ایجاد شده است، اصلاً این مسابقه را برگزار نکنیم یا آن را به تأخیر و تعویق بیندازیم، اما در بررسی‌های کارشناسی مشخص شد که با توجه به هماهنگی‌های بین‌المللی انجام شده، آثار زیان‌بارتری همراه خواهد داشت. لذا با توجه به تأکید ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه تصمیم بر این شد که به معنای واقعی، در تمامی زمینه‌ها بحث جلوگیری از هرگونه اسراف و ضرورت و صرفه‌جویی مطرح و عملیاتی شود.

وی ادامه داد: البته تدبیر خوبی اندیشه شده که عوامل اجرایی این برنامه و سایر دوستان گروه یک روز از حقوق و مزایای خودشان را برای سیل‌زدگان بزرگوار اختصاص دهند. همچنین غرفه جمع‌آوری کمک به زلزله‌زدگان در مصلای امام خمینی برپا شده است تا آنها را در تمامی لحظات این مسابقات به یاد داشته باشیم. حتی در تبلیغ و فضاسازی هتل یا سطح شهر، می‌توانستیم فضای شهر یا محل برپایی مسابقات را مملو از پوسترها و بنرها کنیم. اما رویکردی که امسال مد نظر همه خدمتگزاران به قرآن قرار گرفته، این است که با رعایت صرفه‌جویی و حداقل هزینه‌ها، بر آثار فرهنگی آن که غیرقابل احصاء و بسیار ارزشمند است، متمرکز شویم.
وی که اثرات مسابقات در سطح بین‌المللی را مثبت ارزیابی کرد، در پاسخ به این سؤال که آیا مسابقات جایگاه واقعی خوبی را در جامعه پیدا کرده است، افزود: برخی شاید استنباط کنند تعداد کم شرکت‌کنندگان و حاضران در سالن مسابقات، دلیلی بر این است که مسابقات قرآن در بین مردم جامعه هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است و حال اینکه در کنار تشکر و تقدیر از تمام افرادی که طی این ۴۰ سال برای این مسابقات زحمت کشیدند. معتقدم با توجه به تغییرات اجتماعی و مسائل فرهنگی و... نیازمندیم که بعد از این دوره مسابقات، جلسه هم‌اندیشی و نقد و بررسی و ارزیابی عملکردها را داشته باشیم و در ارتباط با توسعه پیام‌های فرهنگی این کار، بیندیشیم.
وی ادامه داد: مسابقات قرآن زمانی می‌تواند جایگاه واقعی خود را پیدا کند و نظر امام عصر(عج) را تأمین کند که پس از برگزاری آن در کشور شاهد تغییر در سبک زندگی مردم باشیم. پیام اصلی و کلی مسابقات قرآن، توجه و ترغیب مردم به سبک زندگی قرآنی است که اگر به آن بپردازیم، سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌ها بر همین اساس انجام خواهد شد. همچنین رسانه‌هایی نظیر خبرگزاری ایکنا، رادیو قرآن، رادیو معارف، شبکه قرآن و معارف سیما می‌توانند بیشتر به میدان بیایند تا در کنار دیگر سازمان‌ها و مدیران دست‌اندرکار امور قرآنی و مؤسسات قرآنی، در باشکوه‌تر شدن مسابقات سهیم باشند.
انتهای پیام

captcha