امامی که با آزادی بندگان، آزادگی را آنان رقم می‌زد
کد خبر: 3802806
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹
روایتی از زندگی سیدالساجدین(ع)؛

امامی که با آزادی بندگان، آزادگی را آنان رقم می‌زد

گروه معارف – یک کارشناس مذهبی در خصوص اقدامات حضرت سجاد(ع) برای آزادی بندگان و بردگان خاطرنشان کرد: ایشان هر سال در روز و شب عید فطر این بندگان را آزاد می کرد و هر کدام در محله‌ای به تبلیغ دین و مکتب اهل بیت(ع) می‌پرداختند؛ یعنی تمام هم و غم این بود که از این نظر افشاگری کنند و فضا و موقعیت را برای مردم روشن کنند.

امامی که با آزادی بندگان، آزادگی را آنان رقم می‌زدحجت الاسلام مجید خداوردی، کارشناس مذهبی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوص شخصیت امام سجاد(ع) اظهار کرد: تمام هم و غم بنی‌امیه و یزید بر این بود که نامی از سیدالشهدا(ع) باقی نماند؛ وجود مقدس امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) حرکتی را آغاز کردند که به معنای واقعی «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» شد. آن‌ها می‌خواستند در همان جغرافیای کربلا قصه اهل بیت(ع) را با مصیبتی که ایجاد کردند، جمع کنند ولی اینکه حرکت از کربلا به سمت کوفه و شام آغاز شد، جغرافیای کربلا را از بعد زمان و مکان وسعت داد.
 
وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های بسیار مهم امام سجاد(ع) در آغاز امامت‌شان افشاگری ظلم بنی‌امیه و آشنا کردن مردم با مکتب اهل بیت(ع) بود؛ خفقان و فتنه‌های آن زمان را با سخنرانی‌ها و برنامه‌های مفصل در کوفه و شام خنثی کردند. به ظاهر اسیر بودند ولی در باطن آن‌ها اسیر اهل بیت(ع) شده بودند که باعث شد به نحو احسن به مدینه بازگردند.
 
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه آن حضرت به سیدالساجدین و زین‌العابدین معروف است، عنوان کرد: حرکت هر کدام از اهل بیت(ع) به یک شکل افشاگری و بصیرت‌دهی می‌کنند. امام سجاد(ع) در عصر خفقان حضور داشت و در آن دوران علیه اهل بیت(ع) قدم‌های محکمی برداشته می شد اما ایشان به تربیت موالیان و اصحاب خودشان و عبادت و بندگی حرکت می کرد که به ظاهر در مسیر عبادت و عبودیت در قالب دعاها و مناجات‌ها بود اما در قالب همین مناجات و دعا افشاگری و روشنگری می‌کردند و تعلیم می‌دادند.
 
خداوردی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، یکی دیگر از اقدامات این امام بزرگوار تربیت غلامانی بود که هر سال آن‌ها را به عنوان عبد می‌خریدند؛ حال آنکه نیازی نداشتند آن‌ها را خریداری کنند؛ ایشان دنبال این بود که  آن ها را از یوغ ظلم نجات دهد؛ ایشان هر سال در روز و شب عید فطر این بندگان را آزاد می کردند و هر کدام در محله‌ای به تبلیغ دین و مکتب اهل بیت(ع) می‌پرداختند؛ یعنی تمام هم و غم این بود که از این نظر افشاگری کنند و فضا و موقعیت را برای مردم روشن کنند.
 
وی اضافه کرد: ویژگی امام سجاد(ع) در درجه اول این بود که در مقابل ظلم هیچوقت ساکت نبود؛ اینکه در کربلا مریض و بیمار بودند، امر خدا بود چون دشمنان بارها خواستند حضرت را به شهادت برسانند ولی ایشان در مقابل ظلم کوتاه نیامد و ایستادگی کرد؛ نفس اینکه با هر شرایطی انسان محکم و استوار بایستد و در مقابل ظلم سکوت نکند، بالاترین درس است.
 
انتهای پیام
captcha