امام سجاد(ع) در قالب دعا، معارف دینی را احیا کردند
کد خبر: 3802809
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳

امام سجاد(ع) در قالب دعا، معارف دینی را احیا کردند

گروه معارف - مدیر گروه تفسیر مرکز آموزش‌های تخصصی حوزه علمیه اصفهان گفت: امام سجاد(ع) به دلیل اینکه در شرایط خفقان دولت بنی‌امیه زندگی می‌کردند، سعی کردند معارف دینی را در قالب دعا و مناجات به مردم منتقل کنند.

امام سجاد(ع) در قالب دعا، معارف دینی را احیا کردند

حجت‌‎الاسلام الهی‌دوست در گفت‌گو با ایکنا از اصفهان درباره سیره و زندگی امام سجاد(ع) اظهار کرد: امام سجاد(ع) به دلیل اینکه در شرایط خفقان دولت بنی‌امیه زندگی می‌کردند، سعی کردند معارف دینی را در قالب دعا و مناجات به مردم منتقل کنند. مثلا دعای مکارم اخلاق، ابوحمزه ثمالی، مناجات خمسه عشره و مهم‌ترین آن‌ها صحیفه سجادیه که همه این موارد منصوب به امام سجاد(ع) است، بنابراین حضرت(ع) معارف دینی را در قالب دعا و مناجات اشاره می‌کردند که دشمنان مانع نشوند.
وی افزود: دعاهای صحیفه سجادیه، دعاهایی هستند که معارف اعتقادی، اخلاقی، فقهی و بسیاری از عقاید کلامی شیعه درآن متجلی است.
مدیر گروه تفسیر و علوم قرآنی مرکز آموزش‌های تخصصی حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: بعد از رحلت پیامبر بزرگوار اسلام(ص) قانون منع کتابت حدیث در جامعه قالب شد، به این معنا که اجازه نمی‌دادند حدیث پیامبر(ص) در جامعه ترویج و کتابت شود. در سال‌ها بعد عمر بن عبدالعزیز این قانون را لغو کرد. امام سجاد(ع) در همین دوران معارف دینی که از دست رفته بود را در قالب دعا عرضه کردند. امام باقر(ع) و امام صادق(ع) این اقدام امام سجاد(ع) را به اوج رساندند.
الهی دوست خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) برای بیان معارف دینی به دلیل شرایط خفقانی که وجود داشت، از روش کلاس درس استفاده نکردند تا دشمن را حساس نکنند و سوژه به دست دشمن ندهند، به همین دلیل در قالبی دیگر این رویکرد را در پیش گرفتند.
وی تصریح کرد: امام سجاد(ع) با عبادت‌های طولانی خودشان به ما یاد دادند که اصل خلقت انسان را نباید فراموش کرد. آن حضرت در قالب دعا، مناجات به ما فهماندند که انسان هدف جهان خلقت است.
وی گفت: امام سجاد(ع) در مسجد امویه شام توانستند پیام کربلا را با تمام جزئیات به گوش مردم برسانند، یعنی در سخت‌ترین شرایط خفقان وظیفه پیغام‌رسانی خود را انجام دادند و این درس بزرگی است که ما می‌توانیم از امام سجاد(ع) بیاموزیم.
انتهای پیام

captcha